اقبال کتاب دفاع مقدس نیازسنجی مخاطب می‌خواهد/ کتاب رایگان مخاطب ندارد + فیلم
کد خبر: 4010373
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
گزارش ایکنا از نشست انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت

اقبال کتاب دفاع مقدس نیازسنجی مخاطب می‌خواهد/ کتاب رایگان مخاطب ندارد + فیلم

نشست نهایی سیاست‌گذاری نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز چهارشنبه 12 آبان ماه در ساختمان شهید سوداگر برگزارش شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در نشست نهایی سیاست‌گذاری نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت، سردار محمد ناظر معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن تشکر از حضور مهمانان و گله‌مندی از افرادی که حضور نداشتند؛ بیان کرد: جمع‌بندی من در ارتباط با موضوع این جلسه و سیاست‌گذاری که باید صورت بگیرد اهدافی است که بنیاد در حال دنبال آن است. بنیاد یک دعوت‌کننده و مجری است و مسئول پیگیری و اجرایی است آنچه که مهم است نویسندگان این حوزه هستند.

وی ادامه داد:‌ ما اگر در اهدافمان شناسایی، ارزیابی و تکریم آثار منتشره در موضوع دفاع مقدس و مقاومت است؛ نباید ارتباطات خود را با نویسندگان آثار برگزیده از دست بدهیم و فقط در جشنواره در ارتباط داشته باشیم بلکه یک ارتباط مستمر باید وجود داشته و فراگیر باشد و به چند کتاب هم ختم نشود.

سردار ناظر در ارتباط باعزت و هویت ملی بیان کرد:‌ اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند که هویت اسلامی و ملی ما را باید در دفاع مقدس تطبیق داد و این دو در ارتباط یکدیگر هستند؛ یعنی این موضوع بسیار مهم و ارزشمندی است که باید به آن توجه کنیم.

وی تأکید کرد:‌ ما آدم‌ها را نباید فراموش کنیم و ارتباطات منحصر به یکی دو کتاب نشود بلکه باید استمرار داشته باشد. دفاع مقدسی گنجینه است وقتی‌که تبدیل به کتاب می‌شود نباید به آن با بی‌توجهی نگاه کرد. باید نیازسنجی کرد بسیاری کتاب در زمینه‌های مختلف منتشر می‌شود که ممکن است فاخر نباشند اما مخاطبان بسیاری را جذب می‌کنند زیرا به موضوعات و نیازسنجی مخاطبان توجه می‌کنند، در بخش دفاع مقدس هم باید همین صورت باشد و به موضوعات و نیازهای مخاطب توجه کرد تا بتوان مخاطب بیشتری جذب کنیم.

سردار ناظر افزود:‌ اگر به آثار هنری که تهیه و منتشرشده در این موضوع توجه کرد می‌توان فهمید که دفاع مقدس دارای ظرفیت فراوان است. برای مثال در آثار سینمایی وقتی تنها به یک موضوع و زمان محدود می‌پردازد و مخاطبین بسیاری را جذب می‌کند که نشان‌دهنده ظرفیت دفاع مقدس است که در بخش کتاب نیز باید توجه کافی و ویژه‌ای را در این زمینه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید از نویسندگان برگزیده بیشتر بهره ببریم و استفاده کنیم و به معرفی آنها در رسانه‌های مختلف توجه کرد. در وزارت ارشاد توجه ویژه‌ای در تسریع مجوزها و امورات شود و مشکلاتی که برای نویسندگان در حوزه نشر  وجود دارد باید برطرف شود.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بابیان اینکه کار کتاب باید در بخش فضای مجازی رونق بیشتر پیدا کند؛ افزود: در این موضوع در کارگاه‌ها بحث شود و برنامه‌ریزی کرد تا شاهد رونق باشیم. باید از ظرفیت‌های موجود مانند وزارت ارشاد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و کانون پرورش فکری، ارتش و سپاه و... وجود دارد باید شناسایی و برنامه‌ریزی کرد تا از این ظرفیت‌ها استفاده بیشتری را در رونق کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بخش محتوا موضوعاتی که انتخاب می‌شوند باید اثر‌گذار باشد و تحول ایجاد کند. بسیاری از افراد وقتی آثار شهدا را می‌بینند و روایت‌ها را می‌خوانند بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرند که نشان از ظرفیت‌های این حوزه است.

سردار ناظر افزود: مطالب مربوط به دفاع مقدس و جنگ بسیار جذاب است چون بسیاری از آنها همراه با مطالب معنوی است. علت اینکه شهید سلیمانی در دل‌ها جا می‌گیرد به خاطر معنویت اوست و مقام معظم رهبری فرمودند که اخلاص شهید سلیمانی باعث شد که در دل‌های مردم جای بگیرند. اخلاص شهید حججی نیز باعث شد تا در تشییع او چنین جمعیتی حضور پیدا کنند. ما این موضوعات را به‌وسیله‌ ابزار مختلف می‌توانیم معرفی کنیم که کتاب‌ یکی از این ابزارها است.

وی در پایان با بیان اینکه باید فرایند‌ها تغییر کند تا جذب مخاطب افزوده شود؛ افزود: راه‌هایی را باید شناسایی کرد تا فهمید چگونه مخاطبین جذب می‌شوند و بیشتر موردتوجه و استفاده قرار می‌گیرند. فضای بازار کتاب دفاع مقدس را باید به شکلی مدیریت تا تأثیر و فروش آن در جامعه بیشتر شود. به دلیل اینکه این کتاب‌ها بیشتر هدیه داده می‌شود و رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد مورد توجه واقع نمی‌شود. باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا این کتاب‌ها اهمیت پیدا کنند تا  افراد دنبال آن بگردند. همچنین باید در صداوسیما بخشی طراحی شود تا کتب دفاع مقدس معرفی و مطرح شود. ظرفیت‌ها بسیار است و باید همه آنها شناسایی و ارزیابی شود و در هرکدام از آن موارد باید نهایت استفاده کرد.

سرهنگ عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد:‌ باید با همراهی و هماهنگی همه نهادهای کشوری این کار پیش برود. چنانچه شرایط اجازه دهد و بیماری در اوج نباشد سعی خواهد شد اختتامیه به‌صورت حضوری و باشکوه برگزار شود. حداکثر پیش‌بینی که می‌کردیم را در بحث تعداد کتاب و عناوین به دست آوردیم و امیدواریم که عدالت لازم را هم در انتخاب رعایت شود.

باید با نیازسنجی مخاطبان، فروش بازار کتاب دفاع مقدس بیشتر شود/ کتاب رایگان مورد توجه واقع نمی‌شود

ابوالقاسم فروغی دبیر علمی نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت بیان کرد: این جشنواره از سال 1371 برگزارشده است و امسال در سی سالگی آن نوزدهمین دوره جشنواره برگزار می‌شود. در تابستان کار دبیرخانه شروع شد به دلیل شرایط بیماری امکان برگزاری جلسه حضوری نبود.

وی در رابطه با انتخاب شعار «هویت ملی و اثر فاخر» بیان کرد: در این دوره جمع دو شعار دو دوره‌ پیشین به‌عنوان شعار نوزدهمین دوره جشنواره انتخاب شد. علت انتخاب این شعار طبق فرمایشات مقام معظم رهبری منافع ملی ما در رابطه با هویت ملی ما تبیین می‌شود و دفاع مقدس بخشی از هویت ملی است.

فروغی ادامه داد: بیش از سی نشست پیرامون این موضوع با حضور اندیشمندان، اساتید و فرهیختگان در خانه کتاب برگزار شد که این نشست‌ها ادامه دارد. بیست گروه داوری در بخش‌های مختلف تشکیل‌شده است تا در بخش‌های مختلف آثار را بررسی کنند و در وسط کار داوری هستیم. شورای سیاست‌گذاری اگر می‌خواهد مؤثر واقع شود باید جلسات مستمر برگزار کند تا به موضوعات مطرح‌شده بیشتر بپردازیم.

وی در ادامه موضوعات نشست‌های برگزارشده را بیان کرد.

باید با نیازسنجی مخاطبان، فروش بازار کتاب دفاع مقدس بیشتر شود/ کتاب رایگان مورد توجه واقع نمی‌شود

این نشست با حضور سردار محمد ناظر معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، محمدحسین کریم‌پور دبیر اجرایی نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت، سرهنگ میراحمدی از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌ها دفاع مقدس ارتش، تقوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، عباس بابا‌خانیان نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روح‌الله کاظمی‌زاده مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha