جشنواره طراحی آستان ائمه بقیع تحکیم دوستی ایران و عربستان است + صوت
کد خبر: 4008080
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
ایلخان به ایکنا خبر داد:

جشنواره طراحی آستان ائمه بقیع تحکیم دوستی ایران و عربستان است + صوت

رئیس بسیج مهندسین عمران و معماری گفت:‌ جشنواره طراحی و معماری آستان مطهر ائمه بقیع‌ در راستای طرح اتوبان امام رضا (ع) تا مکه برای تحکیم دوستی بین ایران و عربستان می‌تواند تعریف شود.

محمود ایلخان رئیس بسیج مهندسین عمران و معماری در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با هدف از برگزاری جشنواره طراحی و معماری آستان مطهر ائمه بقیع‌ (ع) بیان کرد: این جشنواره دو هدف داشت؛ اول اینکه مزار ائمه شریف بقیع (ع) که در مظلومیت و غربت هستند مورد توجه قرار بگیرد و دوم اینکه توجه معماران و طراحان را جلب کنیم برای طراحی و آماده کردن بستری تا بتوانیم در آینده آنجا را بازسازی کنیم و حرمین شریفین ائمه (ع) که چهار امام ما در آنجا حضور دارند را بسازیم.

وی ادامه داد: ابتدا این طرح را خیلی با تردید شروع کردیم اما در ادامه همسرم خوابی را در همین راستا دید و شک و تردید برای پیگیری و اجرای این طرح کنار رفت و با جدیت این موضوع را دنبال کردیم.

رئیس بسیج مهندسین عمران و معماری در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی که صحبت از روابط با عربستان مطرح است برگزاری چنین جشنواره‌ای امکان ایجاد تشنج نمی‌کند افزود: خیر، ما با حفظ وحدت این برنامه را اجرا کردیم. ما در تمام سرزمین‌هایی که آثار اسلامی و شیعی وجود دارد؛ مطرح کردن این موضوع هیچ مشکلی ندارد.

ایلخان اضافه کرد: آن زمان که ما شروع کردیم چنین بحثی مبنی بر ایجاد رابطه مجدد مطرح نبود. ضمن اینکه ما امروز در رابطه مجدد خبرهایی شنیدیم که به نظر من در همین راستا است. بحثی که رئیس جمهوری عراق مطرح کرد مبنی بر اتوبان امام رضا (ع) تا مکه برای تحکیم دوستی بین دو کشور در آن راستا می‌تواند تعریف شود.

کد

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه در گذشته دور سندی است که پدران حاکمان سعودی مجوز ساخت به ایرانی‌ها داده‌اند منتها به مرور زمان و تغییراتی که در عالم سیاست شده، همه نادیده گرفته شده است. ولی قطعاً ما در راستای وحدت حرکت می‌کنیم و گفته شده است که طراحی‌ها هم باید در سازگاری با حرم نبوی باشد. لذا ما گمان می‌کنیم که این مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

ایلخان افزود: امیدواریم این بابی باشد تا حاکمان عربستان کمک کنند این حرکت زودتر انجام شود و بخشی از این ارتباطات تقویت شود. اگر حاکمان عربستان عاقل باشند این اتفاق را به فال نیک می‌گیرند و فضایی را باز می‌کنند که به آنجا مقداری رسیدگی شود تا مقداری این تنش‌ها کاهش پیدا کند.

وی در رابطه با برنامه‌های آینده بسیج مهندسین عمران و معماری بیان کرد: اگر فضای کاری آماده شود دنبال این هستیم که این جشنواره را در سطح بین‌المللی با همین موضوع و رویکرد داشته باشیم. برای همین جشنواره هم تماس‌هایی از کشورهای مختلف مثل ترکیه و مالزی داشتیم که علاقه‌مند بودند تا در این جشنواره شرکت کنند منتها چون کار بین‌المللی اصول و چهارچوب خودش را دارد و ما بستر آن را نتوانستیم فراهم کنیم؛ وارد این عرصه نشدیم ولی برنامه داریم که در گام بعدی بتوانیم جشنواره را در چنین سطحی برگزار کنیم.

گفتنی است این جشنواره با هدف محدوده طراحی سایت، شامل محدوده حصار فعلی چهارطرف بقیع شریف و محیط داخلی آن واقع در مرکز شهر مدینه در عربستان مهر امسال برگزار شد.

انتهای پیام
captcha