وحدت اسلامی از مصادیق «خیر کثیر» است
کد خبر: 4007377
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
کارشناس مذهبی لرستان مطرح کرد:

وحدت اسلامی از مصادیق «خیر کثیر» است

کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه وحدت جامعه اسلامی از مصادیق خیر کثیر در قرآن است، گفت: عبادات اجتماعی بیانگر اهمیت وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی است.

وحدت اسلامی از مصادیق خیر کثیر/ به ریسمان الهی چنگ بزنیمحجت‌الاسلام محمد سوری، از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با فلسفه و اهمیت هفته وحدت، اظهار کرد: اگر مروری در مفاهیم قرآن کریم داشته باشیم متوجه خواهیم شد که خداوند متعال در رابطه هیچ‌گونه تفاوتی بین انسان‌ها از نظر رنگ، قد، قیافه و... قائل نشده است و بهترین معیار برای رسیدن به هدف مقصود که اولش آرامش و رسیدن به ذات احدیت خداوند است را تقوا نام‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در حیطه انسانیت چنگ زدن به ریسمان الهی و گرایش به دستورات مذهبی و دینی و دوری از هرج و مرج، تفرقه، انزواگری و نفاق را به ما توصیه می‎کند، افزود: خداوند متعال برای رسیدن به آرامشی که در قرآن وعده داده شده است دستور به کوثر «خیر کثیر» داده است و وحدت اسلامی از مصادیق خیر کثیر است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خیر کثیر بعضی وقت‌ها در رابطه با وحدت کلمه، دین مشترک، رسالت مشترک، امامت مشترک و کتاب مشترک صورت می‎گیرد، ادامه داد: اینکه مسلمانان جهان در یک ایام خاص در یک شهر مقدس و در مکان مقدسی به نام کعبه گرد هم آمده و فرائض دینی(حَجت‌الاسلام) را به جا می‎آورند و همگی با یک وحدت کلمه‌ای حاجی می‎شوند این نوعی از وحدت است.

سوری با بیان اینکه خداوند متعال در عبادات نظیر حج، نماز، روزه توصیه به جمع را برای همه مسلمانان داشته است و همه مسلمانان به سمت یک قبله مشترک نماز می‎خوانند و برای رسیدن به یک هدف مشترک در تلاش هستند این بیانگر اهمیت وحدت، یدواحده و چنگ زدن به ریسمان الهی است، اضافه کرد: دین اسلام انسان‌ها را از هرگونه نفاق، جدایی، دوئیت برحذر داشته و آن‌ها را به سمت وحدت کلمه سوق می‌دهد.

این نویسنده لرستانی با بیان اینکه در قرآن کریم دستور داده شده که همه مسلمانان به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید، گفت: اینکه در قرآن سفارش شده است مسلمانان به حبل‌الله و ریسمان الهی چنگ بزنند و بیان نشده به ریسمان‌های الهی خود این هم نشان دهنده اهمیت وحدت است یعنی قرآن خواسته همه مسلمان در یک راه مستقیم، در یک صراط مستقیم و در یک کلمه مستقیم که آن هم راه خدا، دین و پیغمبر است، حرکت کنند.

حجت‌الاسلام سوری با بیان اینکه فقیه در بیان مسائل فقهی و فتوایی از چهار منبع اصلی یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل استفاده می‌کند، اضافه کرد: اگر بعضی اوقات اختلاف جزئی نسبت به فروع پیش آمده است شخص فقیه برای کشف مسائل فقهی اقدام می‎کند، بنابراین اختلاف به عنوان اختلاف جدی بین اشخاص اصلاً معنایی ندارد بلکه اختلاف‌نظر بین علما و بزرگان دینی برای حل و مباحثه و انجام راهکارهایی برای فهم بیشتر و بهتر مطالب در این راستا است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برادران اهل تسنن و تشیع در توحید، نبوت و معاد اختلاف نظری ندارند و با هم مشترک هستند و بین علمای شیعه و سنی نسبت به مباحثی از قبیل عبادات و انجام فرائض هیچ‌گونه اختلافی نبوده و نیست و اگر در رابطه با اصول مذهب یعنی امامت و عدل هم اختلاف نظری وجود دارد این اختلاف نظرها باعث تفرقه و نفاق بین مسلمین نیست بلکه یک بحث علمی بین علما و بزرگان دینی بوده و هست که با مباحثه و بیان نظرات در کتب دینی هر دو مذهب موجود است.

وی با بیان اینکه بزرگان دینی به ما سفارش کرده‌اند برای فهم بیشتر و بهتر مطالب به فقیه و علمای دینی مراجعه کنیم، اظهار کرد: در هر برهه از زمان یعنی از هزار سال قبل تا الان علما چه علمای اهل تسنن و چه علمای اهل تشیع سعی در رفع و توضیح مسائل اختلاف‌برانگیز داشته‌اند و همیشه توصیه به انسجام و وحدت نموده‌اند این در حالی‎است که اگر به سیره علمای بزرگ اهل تشیع در طول تاریخ مراجعه کنیم کاملاً این مطلب واضح و آشکار است.

این کارشناس مذهبی افزود: در دوران طاغوت و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی که به‌واسطه بعضی از افراد ناآگاه اختلاف جزئی بین تشیع و تسنن به وجود آمد و خبر به آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) رسید ایشان دستور به تشکیل «تقریب مذاهب» نمودند که خود این عمل باعث اعتراف شیخ محمود شلتوت مفتی اعظم و رئیس وقت دانشگاه الازهر مصر گشته و مذهب شیعه را به‌عنوان مذهب رسمی اعلام نمود و بعداً با حضور در قم و ملاقات با مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی این مساله اختلافی که دشمنان در حال انجام آن بودند به خودی خود برطرف شد.

سوری با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) دستور به تکمیل و تشکیل مجدد سازمان تقریب مذاهب دادند که با این اقدام از هر گونه اختلاف که دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مسلمین مخصوصاً شیعه و سنی از آن بهره می‌جستند، جلوگیری نمود.

وی با بیان اینکه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری تاکید بر وحدت و انسجام کلی برای کل مسلمانان داشته و توصیه جدی نسبت به این وحدت نموده‌اند تا جایی‌که مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای فرمودند: «کسانی‌که تفرقه بین شیعه و سنی را رقم می‎زنند نه تشیع هستند و نه سنی بلکه آن‌ها منافق هستند»، گفت: با درایت و کیاست مقام معظم رهبری در مملکت جمهوری اسلامی برادران اهل تشیع و تسنن بدون هیچ‌گونه نفاق و تفرقه‌ای در کنار هم زندگی می‎کنند و مشغول به امورات کلی مذهبی و زندگی روزمره خود هستند.

حجت‌الاسلام سوری در بیان راهکارهای تقویت وحدت بین شیعه و سنی، اظهار کرد: بهترین کاری که برای تقویت وحدت و به دور بودن از تفرقه می‌توانیم انجام دهیم این است که به تعبیر قرآن همگی «یدواحده» باشیم چراکه وحدت اسلامی از مصادیق خیر کثیر است که لازمه این کار توجه کردن به توصیه بزرگان دینی و عمل نمودن به دستورات آن‌ها است و در صورت توانایی و داشتن علم و تاثیر کلام اقدام به تذکر لسانی مؤدبانه داشته باشیم و در کنار این‌ها احترام گذاشتن به همه ادیان نیز مهم است چراکه خداوند متعال در آیه 108 سوره انعام با این مضمون «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» تاکید دارد که «و آنهايى را كه جز خدا می‌خوانند دشنام می‌دهيد كه آنان از روى دشمنى و به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين‌گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آن‌گاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام می‌دادند آگاه خواهد ساخت».

وی با تاکید بر پرهیز از حرف‌ها، نوشته‌ها و کلماتی که باعث اختلاف بین شیعه و سنی می‌شود، گفت: وقتی ما در جایگاهی هستیم که خداوند متعال به ما این دستورات را داده است پس می‎طلبد نسبت به برادران اهل سنت که در مملکت خود با آنها هم‌زیست هستیم و در اصول دین با هم مشترک هستیم مؤدبانه و با احترام برخورد کنیم کمااینکه امام خمینی(ره) چنان تاکید بر وحدت کلمه و وحدت شیعه و سنی دارد که دستور داد وقتی اعمال حج را به جای می‌آوریم حتی اگر پشت سر امام جماعت اهل تسنن نماز بخوانیم نماز ما صحیح است.

انتهای پیام
captcha