تبیین راهکارهایی برای علامت‌گذاری اشتباهات حفظی هنگام مرور + فیلم
کد خبر: 4006429
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
نکته‌ای برای حافظان قرآن کریم/

تبیین راهکارهایی برای علامت‌گذاری اشتباهات حفظی هنگام مرور + فیلم

سعیده الوان، مدرس و حافظ کل قرآن به سه روش علامت‌گذاری عموم حافظان قرآن در هنگام مرور اشاره کرد و به ارائه دو راهکار مفید در این زمینه پرداخته است.

به گزارش ایکنا، سعیده الوان، حافظ کل و مدرس دانشگاه، در جدیدترین پست خود در صفحه آکادمی حفظ قرآن به بیان راه‌هایی برای علامت‌گذاری اشتباهات حفظی هنگام مرور در مصحف شریف اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

«راهکار اول و مرسومی که هست، علامت زدن با مداد در مصحف شریف است، این راهکار اولین و کم‌هزینه‌ترین راهکار است، اما بهتر است انجام نشود، چون بعد از مدتی که اشتباهات رفع شوند، پاک کردن علامت‌ها موجب کثیف شدن صفحات مصحف می‌شود و در برخی موارد جای علامت‌ها در مصحف باقی می‌ماند.

راهکار دوم نوشتن در دفترچه است. این راهکار با اینکه در ابتدا ممکن است درست به نظر برسد، اما عملی نیست، چون برای رفع اشتباهات نمی‌توانیم مدام به دفترچه مراجعه کنیم و دقیقاً نمی‌دانیم کجای آیه را اشتباه خواندیم و مجبور به توضیح هستیم.

راهکار سوم نوشتن روی کاغذ یا اصطلاحاً‌ استفاده از نوت استیک‌ها و چسباندن روی صفحه قرآن است. بهتر است از این راهکار هم استفاده نکنیم، چون باعث شلوغی دید ما در صفحات شده و حافظه تصویری ما را به هم می‌زند.

پیشنهاد راه‌حل؛

  • یکی از مناسب‌ترین راهکارها استفاده از «پوستیت‌های فلشی رنگی» است که جنس نایلونی دارد و امکان تغییر علامت‌ها بدون آسیب زدن به مصحف وجود دارد و خودم و سایر دوستانم تجربه خوبی در استفاده از این‌ها داشتند.
  • راهکار بعدی نیز استفاده از جدول ۶۰۴ در دفتر حفظ است. در این دفتر برای علامت زدن صفحاتی است که اشتباه می‌خوانید تا بعد در یک نگاه کلی بتوانید محفوظات را ارزیابی کنید و ابتدا از صفحات پر اشتباه‌تر شروع به مرور کنید.

بیشتر بخوانید:

یادآور می‌شود، حافظان قرآن برای مطرح کردن سؤالات خود و دریافت راهنمایی برای حفظ به صفحه آکادمی حفظ قرآن در اینستاگرام به نشانی tahfiz.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha