پریسا فاضلی، کارشناس کودک و نوجوان در گفتوگو با ایکنا از قم، در خصوص اصول و مؤلفههای تربیت دینی در کودکان، بیان کرد: برای پرداختن ثمربخش به تربیت دینی ابتدا باید ارکان تربیت دینی را بررسی و با تربیت غیردینی مقایسه کرد؛ در نظام تربیت غربی اساس بر ایجاد عادت و پرورش فردی است که کمترین میزان شجاعت، تفکر و تعقل را داراست. نظام تربیت غربی به دنبال این است که عادت مطلوب ایجاد کند و همانطور که در کشورهای اروپایی مشاهده میکنیم بردگان مطیع و قابل پیشبینی پرورش دهد که نظم و قانون را رعایت میکنند، اما این بر پایه اخلاق و تفکر نیست و صرفاً بر اساس معادلسازی شکل گرفته است و بحثهایی مانند نوعدوستی و کمک به دیگران که پایه اخلاق اجتماعی دارند به ندرت مشاهده میشود.
وی ادامه داد: در مقابل، مکتب تربیتی اسلام با شکل دادن و شرطی کردن بدون تفکر مخالف است و همانطور که در روایت هم آمده است، بهترین عبادت غلبه بر عادت است، زیرا در عادتها بهرهای از اهداف اخلاقی و تفکر و حتی تشخیص اهم و مهم وجود ندارد و فردی که اینگونه رشد میکند ممکن است در پستی و بلندیهای زندگی یک ارزش را فدای نیاز خود بکند و یا برای رهایی از فشار به یک سری اعمال ناشایست روی بیاورد؛ این نتیجه تربیت بدون تفکر و بدون درک حقیقت دنیا و باور به معاد است.
فاضلی با بیان این موضوع که گفته میشود حکومت ما اسلامی است، اما در آن ظلم و بیعدالتی و بیاخلاقی وجود دارد، گفت: این یک قیاس اشتباه است، چراکه ما نظام اسلامی داریم، اما تربیت اسلامی در کشور ما در همه حوزههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فردی شکل نگرفته و راه حل این مسئله هم این است که در هر خانوادهای در چارچوب همان جامعه کوچک خود، دغدغه تربیت دینی وجود داشته باشد.
کارشناس مسائل تربیتی افزود: بر اساس آنچه گفته شد اسلام با عادتسازی مخالف است؛ بهطور مثال در بحث نماز هر چند که فلسفه آن براساس تکرار و استمرار است، اما اگر صرفاً براساس عادت کردن و بدون تفکر شکل بگیرد، نتیجه این میشود که فرزند تا وقتی کوچک است نماز میخواند اما وقتی بزرگ شد یا رها میکند و یا تنها بر اساس عادت نماز میخواند، لذا تربیت باید براساس یک سری اصول و مبانی صحیح شکل بگیرد.
وی بیان کرد: اصل اول در تربیت توفیقطلبی است؛ یکی از دعاهایی که هر پدر و مادری باید داشته باشد توفیق تربیت صحیح فرزندان از خداوند و اهل بیت(ع) است، وقتی این توفیق طلبی اتفاق میافتد توان و نیروی مضاعف در این مسیر محقق میشود و هم اینکه بعد معنوی خود والدین مورد توجه قرار میگیرد.
فاضلی با اشاره به اینکه اصل دوم تربیتی افزایش آگاهی است، گفت: برای انجام هر کاری شناخت لازم است و شناخت و آگاهی به پیچ و خمهای تربیت بخصوص در دنیای امروزی با وجود عوامل هدایتگر مختلف اعم از فیلم، بازی و فضای مجازی؛ بسیار ضروری است.
کارشناس تربیت حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: گاهی والدین به جای دیندار کردن فرزندان با اصرار و فشارهای نابجا و حتی تشویق و تنبیههای نادرست آنها را دینگریز میکنند؛ حضرت رسول(ص) میفرمایند: کسی که ناآگاهانه کاری را انجام دهد ضررش بیش از اصلاحش خواهد بود؛ بهطور مثال میتوان با مطالعه کتب تربیتی، استفاده از سخنان کارشناسان تربیتی مورد اعتماد و همچنین تجربههای موفق دیگران آگاهی کسب کرد.
وی اصل سوم در تربیت صحیح را شروع از خود معرفی کرد و افزود: در کودکان آگاهی دیداری بر آگاهی شنیداری غلبه دارد، پس آنها آن چیزی میشوند که ما هستیم نه آنچه که میگوییم؛ لذا لازمه تربیت موفق، تربیت و رشد دائمی خود والدین است، که این تأثیرگذاری حتما باید در سنین کودکی پایهگذاری شود.
فاضلی بیان کرد: اصل چهارم در تربیت صحیح جامعنگری است؛ اسلام یک برنامه جامع است و در مسیر تربیت به همه ابعاد فردی، اجتماعی و اخلاقی انسان ورود میکند؛ بهطور مثال والدینی که حریم محرم و نامحرم را رعایت نمیکنند، نمیتوانند الگوی مناسبی برای فرزندان در رابطه با نماز هم باشند.
وی اصل پنجم را در تربیت صحیح توجه به همه نیازها و علایق فرزندان دانست و گفت: شناخت و اهمیت دادن به نیازهای فرزندان در مسیر تربیت مسئله بسیار مهمی است، فرزندی که نیازهای واقعیاش تأمین میشود، مسلماً هماهنگی بیشتری با باورها و رفتارهای والدین دارد.
کارشناس مسائل تربیتی اضافه کرد: آخرین اصل بحث آموزش گام به گام است؛ که اصل تدریج نامیده میشود، رعایت اصل تدریج یک امر مهم و ضروری برای تربیت سالم و درست است، همانطور که اگر برای فرزندان از لحاظ جسمی مسئله پیش بیاید، والدین دغدغهمند میشوند و دنبال رفع کردن آنها به بهترین نحوه هستند. در مسائل دینی هم نباید سادهانگاری کنند و نباید آشنایی با آداب دینی و بحث عفت و حیا را به سالهای دور و زمانی که خود فرزند تشخیص میدهد و یا دوست دارد یاد بگیرد، موکول کنند؛ این کوتاهی در وظایف پدر و مادری محسوب میشود، زیرا فرزندان در محیط ایزوله و سالم و بدون عوامل ضد تربیتی رشد نمیکنند در نتیجه نباید فرزندان را به حال خود رها کنیم که خود آنها آگاهی کسب کنند و اهل تفکر شود.
انتهای پیام