محکومیت جهانی جنایت داعش علیه نمازگزاران افغان
کد خبر: 4005194
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶

محکومیت جهانی جنایت داعش علیه نمازگزاران افغان

کشورهای مختلف جهان حمله تروریستی داعش به مسجد شیعیان در شهر قندهار در جنوب افغانستان را که به شهادت ده‌ها نمازگزار منجر شد، محکوم کردند.

به گزارش ایکنا، به نقل از روسیاالیوم، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با محکومیت حمله به مسجد شیعیان در قندهار از طالبان خواست امنیت را در این کشور برقرار کنند.

ماریازاخاروا، سخنگوی این وزارتخانه گفت: این حمله وحشیانه را محکوم می‌کنیم و امیدواریم عاملان آن دستگیر و مجازات شوند. 

وزارت خارجه عربستان سعودی هم حمله خونین به مسجد شیعیان قندهار را محکوم کرد. در بیانیه این وزارتخانه اظهار امیدواری شده که هر چه سریعتر امنیت به افغانستان برگردد.

عربستان همچنین اعلام کرد در کنار مردم افغانستان ایستاده است. در این بیانیه همچنین آمده است این اعمال جنایتکارانه با ارزش‌های دینی و اخلاقی و انسانی مغایر است. 

همچنین وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای موضع قاطع این کشور در رد خشونت و تروریسم، بدون در نظر گرفتن انگیزه‌ها و دلایل را تکرار کرد و هدف قرار دادن اماکن عبادت و ایجاد رعب و وحشت میان مردم را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه امارات هم با محکوم کردن این جنایت اعلام کرد همه انواع خشونت و تروریسم که با ارزش‌های دینی و انسانی مغایر است را محکوم می‌کنیم. 

وزارت خارجه اردن هم با محکومیت این حمله به خانواده قربانیان آن تسلیت گفت. 

از سوی دیگر قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در بیانیه‌ای خواستار توقف و پایان دادن به کشتار زنجیره‌ای شیعیان افغانستان شد.

 الخزعلی در این بیانیه منتشر شده در صفحه توییتر خود از جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای اسلامی خواست تحرکی فوری برای توقف سریال قتل و تخریب علیه شیعیان افغانستان داشته باشند.

همچنین آیت‌الله علی رضا، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه پیامی به این مناسبت صادر کرد. در این پیام آمده است: فاجعه غمبار و جانسوز شهادت و جراحت جمع کثیری از مردم مظلوم و مسلمان افغانستان در نماز جمعه شیعیان قندهار، به فاصله کوتاهی از فاجعه دردناک نماز جمعه شیعیان قندوز و در ایام ربیع المولود و در آستانه هفته وحدت امت اسلام، دوباره مایه خشم مسلمانان، آزادگان و مراجع و علما حوزه‌های علمیه جهان شد.

در ادامه این پیام آمده است: این مصیبت جانکاه را به مردم شریف و نجیب و شجاع و مظلوم افغانستان و علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور و بازماندگان محترم شهدا و مجروحان آن تسلیت گفته و مصرانه و مجدانه از مسوولان آن کشور و مجامع بین‌المللی خواهان تحقیق پیرامون جنایت‌های مکرر و شناسایی و مجازات عاملان و مسببان آن هستیم.

در انفجاری که بعد از ظهر جمعه در یک مسجد شیعیان در شهر قندهار در جنوب افغانستان رخ داد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، ده‌ها نمازگزار شهید و برخی دیگر زخمی شدند.

انفجار قندهار یک هفته پس از یک حمله انتحاری رخ داد که بر اساس برخی گزارش‌ها جان بیش از ۱۲۰ نمازگزار شیعه را در مسجدی دیگر در ولایت قندوز در شمال افغانستان را گرفت و داعش مسئولیت آن را پذیرفت.

انتهای پیام
captcha