مراقبت از نفس شرط پایبندی به عهد با امام عصر(عج) است
کد خبر: 4005038
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
حجت‌الاسلام آقاتهرانی مطرح کرد:

مراقبت از نفس شرط پایبندی به عهد با امام عصر(عج) است

استاد حوزه و دانشگاه با نقل سخنان پایانی امام حسن عسگری(ع) در لحظه شهادت، گفت: ظهور امام عصر(عج) یک عهد است، باید معلوم شود «آیا ما نیز به این عهد و پیمان پایبند و آماده ظهور هستیم؟». مراقبت از نفس شرط پایبندی به عهد با حضرت است، در غیر این صورت از این عهد و پیمان حذف می‌شویم.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شامگاه ۲۲ مهرماه در مراسم عزاداری شهادت امام حسن‌ عسگری(ع) در جمع هیئات مذهبی شهرکرد که با حضور عموم مردم در مصلای این شهر برگزار شد با اشاره به اینکه دوران امامت امام یازدهم شیعیان ۶ سال بوده است، اظهار کرد: در طی این دوران حضرت به‌طور کامل تحت‌الحفظ قرار داشته و در سامرا در یک پادگان جای داشتند، گویی لشگری ایشان را احاطه کرده بود و شیعیان به‌ندرت و به‌سختی می‌توانستند به محضر ایشان برسند.

وی با ذکر اینکه از زمان امامت امام نهم تا امام یازدهم مسلمانان به‌سختی می‌توانستند به‌دیدار امام(ع) نائل شوند، افزود: این وضعیت را می‌توان مقدمه غیبت به‌شمار آورد همچنان که در وقت غروب، ابتدا خورشید از دیده‌ها ناپیدا می‌شود و پس از دقایقی هوا تاریک می‌شود؛ آماده‌سازی جامعه برای غیبت امام عصر(عج) نیز با همین فرآیند دنبال شد یعنی پیش از غیبت و از زمان امام نهم(ع) بتدریج از مردم جدا شدند و حضورشان در میان مردم محدود شد.

آقاتهرانی ادامه داد: در زمان غیبت صغری که ۷۵ سال به‌طول انجامید، امام زمان(عج) نایبان خاص و نمایندگانی از جانب خودشان در میان مردم منصوب می‌کردند تا مردم از طریق آنان با امام(ع) در ارتباط قرار گیرند، سپس غیبت کبرای ایشان آغاز می‌شود که به‌طور کامل از نظر غایب می‌شوند و نایب ایشان یعنی ولی‌فقیه است که نیابت عام دارد و با توجه به ویژگی‌های ذکر شده برای نایب عام، ولی‌فقیه انتخاب می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه هیچ کار خدا بی‌حکمت نیست، گفت: درگیر شدن انسان‌ها با خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، فتنه‌ها و مصیبت‌ها از روی حکمت الهی است و به‌ مصداق آیه ۴۱ سوره مبارکه روم «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْر ِ بِما کَسَبَتْ أ َیْدِی النَّاس ِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجعُون»، ابزار خرابی کار در دست خود انسان است. لذا اگر انقلاب اسلامی به‌نتیجه آرمانی نرسیده قصور مسئولان عامل آن است، هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد باید به مسیر بازگردد و کار در دست خود را به‌درستی انجام دهد و مشمول دعای امام زمان(عج) شود.

آماده‌سازی جامعه شیعیان برای آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج)

آقاتهرانی بیان کرد: امام حسن عسگری(ع) در برهه‌هایی از پشت پرده با مردم سخن می‌گفتند؛ همان مردمی که در محضر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فوج‌فوج حاضر می‌شدند و زانوی شاگردی بر زمین می‌زدند در زمان امام حسن عسگری(ع) از اطراف حضرت پراکنده شدند و به ایشان اعتماد نمی‌کردند، لذا خود جامعه کار خود را خراب و از حضور امام(ع) محروم می‌کند.

وی با ذکر اینکه جوانان چهل سال پیش خودشان شرایط را برای شکل‌گیری انقلاب مهیا کردند و آماده انقلاب بودند، تصریح کرد: آنان با اینکه امام خمینی(ره) را که ۱۵ سال در تبعید بودند از نزدیک ندیدند اما شیفته ایشان بودند و به برکت این تقوای جمعی جامعه از شر طاغوت نجات یافت و حکومت ولی‌فقیه جایگزین آن شد. به تصریح قرآن کریم، وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (اعراف/۹۶)، اگر اهل قریه ایمان آورده و تقوای الهی پیشه کرده بودند، خداوند برکات خود را بر آنان جاری می‌ساخت لذا علت بی‌برکت شدن بی‌تقوایی است که مراد در اینجا نه تقوای فردی بلکه تقوای جمعی جامعه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برکت در گرو بندگی خدا و ایمان و تقواست و در هر جایگاه و شغل حلالی حاصل می‌شود، اگر با تقوا شویم برکت وارد زندگی می‌شود و همچنان که تقوای جمعی در ابتدای انقلاب برکت حکومت اسلامی و برچیدن طاغوت را در پی داشت امروز نیز با پیشه ساختن تقوا می‌توان برکت را به جامعه بازگرداند.

آقاتهرانی با بیان اینکه اکنون دوران حضور حضرت مهدی(عج) در جامعه است و ایشان در بین ما حضور دارند، ادامه داد: باید از خودمان بپرسیم آیا حضرت از ما راضی است؟ هر فردی باید خودش را قضاوت کند و به این پرسش پاسخ دهد و ببیند آیا امام(ع) می‌توانند به کمک ما امیدوار باشند. ما امتیازات فراوانی چون حکومت اسلامی و ولی‌فقیه و سرمایه شهدا را داریم لذا باید قدر بدانیم و توجه کنیم که خدا و رسول خدا(ص) از ما چه می‌خواهند، نه آنکه اجازه دهیم جماعتی معلوم‌الحال در فضای مجازی برای فرزندانمان برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به حدیثی از امام عسگری(ع)، تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند «و لولا محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم والاوصیاء من بعده لکنتم حیاری کالبهائم لا» اگر ما اهل‌بیت(ع) نبودیم و راه را نشان نداده بودیم، شما مانند چارپایان حیران و سرگردان بودید. مصداق این کلام را در زندگی امروز بسیاری از افراد دنیا می‌توان یافت که جز به خواب و خور و شهوت نمی‌گذرد و خودشان نیز به این امر اذعان دارند، برای نمونه به یاد دارم کلینتون زمانی که رئیس‌جمهور بود در یک سخنرانی گفت: انسان ۷۰ سال عمر دارد و ما نیز برای همین ۷۰ سال عمر انسان برنامه داریم و بعد از آن اگر حیاتی باشد یا نباشد، ما با آن کاری نداریم. اما اسلام می‌گوید ۷۰ سال که تمام شد شروع زندگی است چرا که «وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ» (عنکبوت/۶۴) یعنی دار آخرت اول زندگی است که انسان باید برای آنجا زندگی کند و توشه بردارد.

ماجرای شهادت امام حسن عسگری(ع)

آقاتهرانی با اشاره به کلامی از شیخ طوسی به‌ نقل از ابوسهل نوبختی، بیان کرد: امام حسن عسگری(ع) در دوران جوانی توسط معتمد عباسی مسموم شدند و این خلیفه عباسی برای آنکه به مردم نشان دهد به امام(ع) توجه دارد، پزشکانی را نزد ایشان برای مداوا و در اصل برای اطلاع گرفتن از حال ایشان می‌فرستاد؛ ابوسهل نقل می‌کند: برای عیادت حضرت به محضرشان رفتم، مشاهده کردم که حال خوشی ندارند و پای بستر ایشان نشستم، حضرت از من خواستند که کودک خردسالشان مهدی(عج) را که در اتاق کناری مشغول عبادت بود نزدشان بیاورم، این کار را کردم و امام(ع) با کمک ما وضو گرفتند و نماز خواندند سپس این سخنان را خطاب به فرزندشان فرمودند و به شهادت رسیدند: «پسرم بشارت باد تو را که تویی مهدی و حجت خدا بر روی زمین و تویی پسر من و منم پدر شما. شمایی محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی ابیطالب(ع) و پدر شماست رسول خدا(ص) و تویی خاتم ائمه طاهرین و نام تو همنام رسول خداست. و این عهدیست به من از پدرم و پدران طاهرین شما صلی الله علی اهل‌البیت ربنا انه حمید مجید.»

وی با تصریح اینکه آمدن امام عصر(عج) یک عهد است، افزود: باید دید ما نیز به این عهد و پیمان پایبند و آماده ظهور هستیم؟ مراقبت از نفس شرط پایبندی به عهد با حضرت است، در غیر این صورت از این عهد و پیمان حذف می‌شویم. برخی از ما دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» و اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ را هم بر زبان جاری می‌کند اما به امامش و خدا هم دروغ می‌گوید. در روایتی اشاره شده است که در روز قیامت از انسان گنهکار پرسیده می‌شود چرا گناه کردی و او به دروغ می‌گوید که من چنین نکردم، زمین و جوارح بدن و فرشتگان و امام زمان(عج) به شهادت می‌آیند اما انسان گنهکار می‌گوید آنان دروغ می‌گویند، در انتها خدا هم شهادت می‌دهد و گنهکار نمی‌پذیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با نقل حدیثی از امام علی(ع) در مذمت دروغ، گفت: ایشان فرمودند: «لا يجِدُ عبدٌ طعمَ الإيمانِ حتّى يترُكَ الكذبَ هَزْلَهُ و جِدَّهُ؛ یعنی هيچ بنده‌اى طعم ايمان را نمى‌چشد مگر آنگاه كه دروغ گفتن را، به شوخى يا جدى، ترک گويد» دقت کنیم که دروغ گفتن را با رفتار و کردار خودمان به کودکان یاد ندهیم.

انتهای پیام
captcha