شهر قائم قم؛ محله‌ای با فقر مالی و فرهنگ غنی دینی/ برای ارتباط با جوانان به‌روز باشیم
کد خبر: 4003709
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

شهر قائم قم؛ محله‌ای با فقر مالی و فرهنگ غنی دینی/ برای ارتباط با جوانان به‌روز باشیم

شهر قائم یکی از محلات حاشیه استان قم است که اگرچه اهالی آن با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، اما به گفته دو تن از ائمه جماعت مساجد این منطقه، حضور پرشور و گسترده مردم در مساجد نشان از فرهنگ غنی دینی در میان مردم دارد.

مساجد بهترین پایگاه اجتماعی و مذهبی هر منطقه مسکونی و آبادی است که می‌توان با استقرار علمای روحانی و مبلغ دینی، افراد ساکن در محل را در راستای بصیرت‌افزایی و تشویق به انجام فرایض دینی از جمله فریضه نماز جماعت سوق داد.

مساجد ظرفیت بالایی برای گسترش فرهنگ و ترویج احکام دین مبین اسلام در مناطق محروم دارند بر همین اساس لازم است تا مساجد در مناطق محروم و حاشیه‌نشین توسعه یابد؛ شهر قائم یکی از این محلات حاشیه استان قم و از مناطق محروم است؛ این محله در حال حاضر ۳۰ هزار نفر جمعیت داشته که ۳۸ درصد آن را اتباع تشکیل می‌دهند، اگرچه اهالی آن با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، اما به گفته ائمه جماعت مساجد این منطقه، حضور پرشور و گسترده مردم در مساجد نشان از فرهنگ غنی دینی در میان مردم دارد.

دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی شهر قائم از سال 1398 فعالیت خود را با مدیریت جهاددانشگاهی استان قم آغاز کرده و تأثیر مناسبی در بهبود وضعیت محله شهر قائم داشته است، از این‌رو خبرنگار ایکنا از قم با دو تن از ائمه جماعت مساجد این محله گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

اخلاق خوب امام جماعت؛ راز حضور پرشور مردم در مسجد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شاهرودی، امام جماعت مسجد بقیه‌الله اعظم(عج) محله شهر قائم قم است، اصالتا شاهرودی است، اما شور عشق و علاقه به حضرت معصومه(س) او را راهی قم کرد و امروز قریب به 30 سال است که عمر خویش را وقف مسجد و رسیدگی به امور اهالی این محله کرده‌ است.

شهر قائم قم محله‌ای با فقر مالی و فرهنگ غنی دینی/ حضور پر شور مردم در مساجد

وی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: از اوایل انقلاب در این مسجد آغاز به‌کار کردم و از همان زمان هیچ‌گاه نگاه درآمدزایی و اقتصادی از مسجد نداشتم و هدف اصلی من، جذب جوانان به مسجد و همراهی و همدلی با اهالی محله جهت رفع مشکلات آن‌ها بوده است.

شاهرودی تصریح کرد: نداشتن نگاه درآمدزایی در مسجد به آن معنا نیست که نسبت به مشکلات و مسائل مالی اهالی منطقه شهر قائم بی‌توجه بودیم بلکه سال‌هاست واسطه‌ میان خیران و نیکوکاران استان و مردم این محله هستیم.

وی استقبال مردم از شرکت در نماز جماعت را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: با وجود شیوع کرونا انتظار می‌رفت حضور مردم کمرنگ‌تر شود، اما در مقابل شاهد حضور پرشور و استقبال بی‌نظیر اهالی محله برای شرکت در نماز جماعت مسجد بودیم و هستیم.

رابطه دوستانه؛ یکی از را‌ه‌های جذب جوانان به مسجد

امام جماعت مسجد بقیه‌الله اعظم(عج) راز حضور پرشور مردم در این مسجد را اخلاق خوش و رعایت صداقت و احترام در برخورد با مردم دانست و افزود: مهم‌ترین ویژگی یک امام جماعت محبوبیت و پذیرش است که باید در میان نمازگزاران و مخاطبانش داشته باشد و این پذیرش از طریق صداقت و برخورد مؤدبانه و خالصانه به همراه دوست داشتن عاشقانه بندگان خدا به‌دست می‌آید.

وی ادامه داد: در این سال‌ها تلاش کردم تا با جوانان محله رابطه‌ای دوستانه برقرار کنم زیرا بر این عقیده هستم که روابط و احترام میان امام جماعت و جوانان، نباید در چارچوبی خشک و رسمی باقی بماند و باید به روابط عاطفی بینجامد؛ یعنی امام جماعت به‌عنوان یكی از دوستان جوانان به‌شمار رود، در این راستا لازم است همواره جوانان را همراهی و مشكلات آنان را یاری كند، موفقیت‌های‌شان را به آنان تبریک بگوید و از ناراحتی و غم‌هایشان ابراز تأسف كند.

کمبود امکانات رفاهی در شأن اهالی متدین محله شهر قائم نیست

حجت‌الاسلام شاهرودی در خصوص آسیب‌ها و مشکلات موجود در محله شهر قائم، اظهار کرد: فقر مالی در شهر قائم وجود دارد، اما فقر دینی نیست و شاهد این مدعا، حضور پرشور مردم در نماز جماعت و هنگام سخنرانی در مسجد است. کمبود امکانات رفاهی و آسایشی در این محله همچنان پابرجاست و مسئولان و متولیان امر باید نسبت به این مسئله آگاه شوند و بدانند که این کمبودها در شأن اهالی متدین و مؤمن محله شهر قائم نیست.

امام جماعت مسجد بقیه‌الله اعظم(عج) با اشاره به اینکه در مورد محله شهر قائم شایعات بسیاری وجود دارد اما شنونده نباید به آن توجه کند، بیان کرد: برخی از مردم و حتی مسئولان از انحرافات اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی در محله شهر قائم می‌گویند که مورد تأیید بنده به‌عنوان عضوی از مسجد این محله نیست و به هیچ عنوان نمی‌پذیرم.

مسجد بقیه‌الله اعظم یکی از پنج مسجد در محله شهر قائم است، مسجدی که با وجود شیوع کرونا بسته نشد و چراغ آن همواره پرفروغ و روشن است.

بیش از 30 سال خدمت خالصانه

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی محمدی، امام جماعت مسجد ولی عصر(عج) محله شهر قائم نیز در گفت‌وگو با ایکنا از قم، طی سخنانی به آغاز فعالیتش در این مسجد پرداخت و بیان کرد: اصالتا اهل زنجان هستم و از سال 1348 به شهر قم آمدم و از همان سال به‌عنوان امام جماعت مسجد ولی عصر(عج) انتخاب شدم.

شهر قائم قم محله‌ای با فقر مالی و فرهنگ غنی دینی/ حضور پر شور مردم در مساجد

وی که بیش از 30 سال در این مسجد به فعالیت پرداخته است، اظهار کرد: از زمانی که به‌عنوان امام جماعت مسجد ولی عصر(عج) انتخاب شدم تلاش کردم تا مسجد نه فقط جایگاه عبادت و ذکر بلکه جایگاهی برای شناخت یکدیگر و تعامل و مواسات بیشتر بین اهالی محله باشد، از دیدگاه مقام معظم رهبری مسجد برای دنیای اسلام فرصتی مغتنم و محور اجتماع مردمی بوده که باید کانون شوق‌آوری و شوق‌آفرینی باشد تا دل‌ها به آمدن مسجد سوق پیدا کنند.

برای ارتباط با جوانان باید به‌روز باشیم

محمدی در خصوص آشنایی و جذب نسل جدید به مساجد، گفت: از آنجایی که نسل جدید، نسل پرسشگر، خلاق و دارای نظر و خواسته‌های جدیدی است، ما برای تعامل و برقراری ارتباط مناسب و مؤثر باید خودمان را به‌روز کرده‌ باشیم و متناسب با نیازهای به‌روز آنان پیش برویم.

وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) در حدیثی می‌فرماید: «فرزند زمانه خویش باشید» و این یعنی باید با درک شرایط موجود و خواسته‌های نسل جدید برای آنها برنامه‌ریزی کرد، لذا امروز اگر می‌خواهیم جوانان را با مساجد آشتی دهیم باید وارد دنیای جوانان بشویم و با ذائقه و زبان آنها آشنا شده و آنها را خوب آنالیز کنیم و به خواسته‌ها و علایق آنها توجه کنیم.

امام جماعت مسجد ولی عصر(عج) بیان کرد: امام جماعت باید خود را مسئول و موظف به تبلیغ دین بداند که شبهات اهالی محله را با منطق پاسخ بدهد و با صبر و شکیبایی به پرسش و سؤالات جوانان گوش بسپارد و پاسخگوی آن‌ها باشد زیرا این امر سبب اشتیاق جوانان به حضور در مسجد می‌شود، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) فرمود: «اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیا نیست، پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست.»

مسئولان به مشکلات فرهنگی محله شهر قائم توجه ویژه داشته باشند

وی در خصوص آسیب‌ها و مشکلات موجود در محله شهر قائم، گفت: این منطقه به لحاظ قرار گرفتن در حاشیه شهر با مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی روبروست و اهتمام و عنایت دائمی و ویژه مسئولان را می‌طلبد که آن‌ها باید به‌طور مستمر از این منطقه سرکشی و نسبت به مشکلات آن توجه خاص داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمدی رسیدگی به مناطق محروم را از توصیه‌ها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب دانست و ادامه داد: طرح تسهیلگری و توسعه محلی محله شهر قائم که از سوی جهاددانشگاهی قم در حال اجراست، فرصتی مناسب برای اهالی محله و منطقه ایجاد کرده‌ است و با شناسایی مسائل، آسیب‌ها و همچنین ظرفیت‌های محله و همیاری خود اهالی و مسئولان ذی‌ربط، گامی در جهت رفع آسیب‌ها و تقویت ظرفیت‌ها برداشتند.

یادآور می‌شود، دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهر قائم از سال 1398 فعالیت خود را با مدیریت جهاددانشگاهی استان قم ادامه داده و تأثیر مناسبی در بهبود وضعیت محله شهر قائم داشته است.

انتهای پیام
captcha