رفع تصرف ۲ موقوفه قرآنی و نبود زیرساخت گردشگری مذهبی در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4002286
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
در نشست خبری مدیرکل اوقاف مطرح شد؛

رفع تصرف ۲ موقوفه قرآنی و نبود زیرساخت گردشگری مذهبی در چهارمحال‌وبختیاری

همزمان با آغاز دهه وقف، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در نشستی با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان به تشریح آخرین وضعیت موقوفات استان و عملکرد این اداره پرداخت.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان امروز، ۱۲ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان با اشاره به جایگاه وقف در اسلام، اظهار کرد: توسعه نظام اسلامی مبتنی بر وقف است که از دیرباز عامل پیشرفت فرهنگی، قرآنی، اشتغال و رفع معضلات اجتماعی به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وقف سنتی تمدن‌ساز، فرهنگ‌ساز و عامل توسعه پایدار است که قدمت آن به حدود 11.5 قرن قبل باز می‌گردد؛ تاریخ موقوفه‌های چهارمحال‌وبختیاری نیز به حدود 4 قرن پیش باز می‌گردد که ماندگاری این صدقه جاری سبب ماندگار شدن نام واقفان به‌همراه موقوفه شده است.

امیری کارکرد اقتصادی وقف را یادآور شد و گفت: وقف به‌ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی می‌تواند بسیار سودمند و کمکی برای دولت باشد چرا که به‌عنوان نمونه اگر هزینه‌های درمان یا تحصیل کشور از محل موقوفات تأمین شود دولت می‌تواند اعتبارات ملی را صرف معیشت و رفاه مردم کند؛ همچنین وقف می‌تواند بسیاری از تحریم‌ها و یا نقشه دشمن برای کاهش فروش نفت را خنثی کند و همین امر سبب شده است که در سال‌های اخیر شاهد حمله همه‌جانبه رسانه‌های دشمن به موضوع وقف و تلاش برای کاستن از رغبت عمومی برای وقف هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر اینکه بر اساس سند موقوفات استان اکثر موقوفات دو قرن گذشته استان با نیت آبادانی منطقه وقف شده‌اند، بیان کرد: موقوفات عامل امنیت مردم بوده است چرا که با وقف املاک و اراضی، مالکیت مردم بر املاک تثبیت می‌شد و کسی نمی‌توانست با تغییر حکومت‌ها ادعایی بر املاک داشته باشد.

ویژه‌برنامه‌های دهه وقف در استان

امیری با تشریح برنامه‌های مهم دهه وقف در استان، گفت: برنامه‌های این دهه از امروز صبح با تکریم ایثارگران شاغل در اداره اوقاف و حضور در گلزار شهدای گمنام شهرکرد و تجدید پیمان با آرمان‌های شهدا آغاز شده است. در حوزه اجتماعی، طرح «هر خانه یک کارخانه» در راستای اشتغال و خدمت‌رسانی به مردم در استان اجرا شده و برای ۲۰۰ زن سرپرست خانوار اشتغال ایجاد شده است.

وی با ذکر اینکه یکصد بقعه متبرکه استان به‌عنوان گنجینه معنوی و منشأ خیر و برکت هستند، ادامه داد: استان به لحاظ موقعیت طبیعی و ظرفیت‌های موجود می‌تواند به قطب گردشگری مذهبی استان تبدیل شود اما متأسفانه زیرساخت‌های مناسب این مهم در استان وجود ندارد. بقاع متبرکه استان ظرفیت جذب گردشگران و زائران را نه‌تنها از داخل بلکه از خارج کشور دارند و گردشگری مذهبی می‌تواند در زمینه اقتصادی پویایی ایجاد کند و گره‌گشای کار مردم باشد.

امیری بیان کرد: وضعیت امکانات رفاهی و بهداشتی در برخی امامزادگان از جمله امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهر در مرکز شهر شهرکرد زیبنده استان و مردم مهمان‌نواز نیست، حال آنکه با توسعه بازارچه‌ها فروش صنایع دستی و محصولات سنتی استان می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه زیارت عملی معنوی است که کاهش‌ آسیب‌های فردی و اجتماعی را به‌دنبال دارد، ادامه داد: بقاع متبرکه مایه آرامش مردم هستند که می‌توانند پایگاه ترویج سبک زندگی اسلامی و نیز منشأ درآمدزایی و اشتغال برای زوار و مجاوران باشند.

وی با اشاره به ایجاد وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) در استان از بیش از یک سال گذشته تا کنون، توضیح داد: پیش‌بینی شده بود که با جمع‌آوری اوراق مشارکت و کمک مردم بتوان یک ساختمان ویژه تبلیغ فرهنگ فاطمی و برپایی مراسم ولادت و برنامه‌های ایام فاطمیه احداث شود که متأسفانه میزان مبلغ جمع‌آوری شده تا کنون قابل ملاحظه نبوده است.

ثبت ۳۷ وقف در یک سال گذشته در استان

امیری تعداد وقف‌های استان از سال گذشته تا کنون را ۳۷ وقف عنوان کرد و بیان کرد: تعدادی وقف در دهه پیش رو رونمایی خواهد شد؛ از سال گذشته تا کنون، ۱۷۰۰ بسته مهر تحصیلی از محل اجرای موقوفات با تهیه اقلام ساخت ایران تهیه و در اختیار دانش‌آموزان نیازمند قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: در پی شیوع کرونا، تا ۸۰ درصد کاهش نذورات و بیکار شدن ۲۰۰۰ نفر در جوار امامزادگان را شاهد بودیم؛ توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی، توزیع ۲۰۰ هزار ماسک در بقاع متبرکه، تهیه و توزیع ۱۸۷۰ بسته بهداشتی، ۱۶۰ کمک جهیزیه، حدود ۲۷۰ مورد اشتغال و ۴۰۰ مورد آموزش در حوزه اشتغال و نیز کمک به ۱۵۰ هیئت مذهبی با مشارکت اداره تبلغیات اسلامی از جمله اقدامات دیگر اوقاف و امور خیریه استان بوده است.

احصا و نظارت موقوفات قرآنی استان

امیری با ذکر اینکه در حوزه موقوفات قرآنی ضعف جدی در استان وجود دارد، افزود: اعتبارات قرآنی استان صفر است و در اجرای برنامه‌های قرآنی با مشکل مواجه هستیم؛ در سال جاری دو موقوفه قرآنی استان که در راستای اجرای نیت قرآنی واقف استفاده نمی‌شدند، از دست متصرفان خارج شد. تلاش می‌شود که ردیف بودجه‌ای برای امور قرآنی از سوی مدیریت و برنامه‌ریزی استان گشوده شود که رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با ذکر اینکه تا کنون ۷۰ درصد رقبات استان سند دار شده‌اند، بیان کرد: سنددار شدن موقوفات و رقبات از تعرض و دست‌درازی برای تصرف آن‌ها پیشگیری می‌کند.

امیری تصریح کرد: در حال حاضر یکصد پرونده قضایی و ناظر به بازگرداندن موقوفات متصرفه در محاکم قضایی در جریان است که اغلب پرونده‌ها در خصوص مستأجرانی است که تمکین به اجاره عادلانه نمی‌کنند؛ بسیاری از این پرونده‌ها مربوط به دستگاه‌های دولتی به‌ویژه شهرداری‌ها است که سال‌هاست از پرداخت اجاره موقوفه طفره می‌روند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: در حوزه عمرانی، حدود ۳۰ پروژه در دست اجراست که در همین راستا از سرمایه‌گذاران برای همکاری در این پروژه‌ها دعوت می‌شود.

انتهای پیام
captcha