جلسات خانگی و کاربردی شدن آموزه‌های قرآن / نیازمند انسجام اساتید هستیم
کد خبر: 4001893
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
در محضر استاد/ ۵

جلسات خانگی و کاربردی شدن آموزه‌های قرآن / نیازمند انسجام اساتید هستیم

محمود سلیمی، مدیر دارالقرآن امام صادق(ع) بن گفت: جلسات خانگی قرآن شهر بن در سال‌های اخیر به عرصه‌ای برای فعالیت‌های اجتماعی و کاربردی شدن آموزه‌های قرآن در زندگی تبدیل شده و به‌ویژه بانوان مشارکت فعالی در اقدامات خیرخواهانه و کمک و مواسات دارند.

در راستای پاسداشت اساتید و فعالان پیشکسوت قرآنی و بهره‌مندی از نظرات و تجربیات در حوزه فعالیت‌های قرآنی، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در سلسله گفت‌وگوهایی با عنوان «در محضر استاد» پای صحبت‌های آنان نشسته است.

محمود سلیمی‌ بنی، مدیر و مؤسس دو مجموعه قرآنی فعال در شهرهای بن و شهرکرد یعنی دارالقرآن امام صادق(ع) بن و مکتب‌القرآن شهرکرد و یکی از پیشکسوتان تأثیرگذار و با سابقه در عرصه شاگردپروری است که همچنان در این عرصه مشغول فعالیت است. سلیمی توانسته است در یک دهه گذشته با تأسیس مدرسه قرآنی غیرانتفاعی مکتب‌القرآن در شهرکرد هر ساله صدها دانش‌آموز دبستانی و پیش‌دبستانی را با رویکرد دینی و قرآنی تربیت کند. بیش از چهار دهه فعالیت در آموزش و ترویج قرآن کریم در شهرستان بن خروجی‌های درخشانی نیز داشته است که از جمله می‌توان به نام‌هایی چون سجاد براتی بنی و محمدهادی طادی بنی اشاره کرد. گفت‌وگوی ایکنا را با این مدرس پیشکسوت و فعال قرآنی باسابقه استان با هم می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید:


ایکنا- درباره تاریخچه و دستاوردهای دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بن بگویید.

دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بن به‌عنوان تنها مرکز قرآنی فعال این شهر پس از حدود چهار دهه فعالیت، همچنان مرجع اصلی فعالیت‌های آموزشی و ترویجی قرآن در شهر است، در سال ۱۳۶۳ دارالقرآن امام صادق(ع) شهر بن تأسیس شد و در بدو امر کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، جمع‌خوانی، جزء خوانی، تجوید، قرائت و حفظ قرآن در مساجد و حسینیه‌ها با خیل عظیم نوجوانان و جوانان بنی برگزار می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۶۸ توانستیم این مجموعه را ثبت کنیم و با ثبت این مؤسسه در سازمان ثبت شرکت‌ها، ساختمانی با کمک مردم و خیران قرآن‌دوست شهر بن خریداری و فعالیت رسمی این مؤسسه آغاز شد. با اینحال این ساختمان کارکرد ستادی داشته و تمامی کلاس‌ها در منازل مردم و یا مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود‌.

تا پیش از کرونا‌، بیش از یکصد خانواده منازل خود را در اختیار دارالقرآن قرار داده بودند که جلسات هفتگی قرآنی در منازل اهالی به‌صورت پرشور برگزار می‌شد؛ این جلسات خانگی ویژه آقایان و بانوان به‌صورت هفتگی می‌چرخید تا همه خانواده‌ها از نورانیت تلاوت قرآن در منازلشان بهره‌مند شوند، با شیوع کرونا این رسم دیرینه کم‌رنگ شد و تمامی فعالیت‌های دارالقرآن به فضای مجازی انتقال یافت.

در کنار جلسات خانگی قرآن به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد دارالقرآن امام صادق(ع)، تربیت مربی قرآنی یکی دیگر از عرصه‌های درخشش این مجموعه است که نخستین دوره تربیت مربی قرآن در سال ۱۳۶۵ با آموزش ۱۳۰ مربی رشته روخوانی و روانخوانی آغاز شد و هر ساله به‌طور متوسط ۷۰ مربی آقا و خانم در این مجموعه آموزش‌های لازم در رشته‌های گوناگون قرآنی و گواهی‌نامه معتبر دریافت کردند و در روستاهای خود مشغول تدریس قرآن شدند. باید یادآوری کنم که با برگزاری جلسات خانگی قرآن ضمن اهتمام به نشر و تبلیغ قرآن در منازل مردم، به‌کارگیری مربیان آموزش دیده را نیز به‌عنوان هدف ثانویه دنبال می‌کردیم.

ایکنا- نام دارالقرآن امام صادق(ع) از دیرباز با جلسات خانگی قرآن گره خورده است، آثار و برکات جلسات خانگی قرآن چیست؟

امکانات لازم از قبیل قرآن و رحل و تجهیزات پخش صدا در اختیار خانواده‌های داوطلب قرار می‌گیرد اما تمامی فعالیت‌ها مردم‌نهاد و جهادی است و با کمک مردم قرآن‌دوست شهر بن مشکلات مالی، چندان محسوس نیست؛ مشارکت و استقبال مردم فراگیر است و مردم حتی در تهیه قرآن، محتوای آموزشی، پذیرایی و غیره در قالب نذر و خیرات، دارالقرآن را یاری می‌کنند. برگزاری جلسات خانگی قرآن ویژه دختران نوجوان به‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان یکی از رویکردهای دارالقرآن بوده است. همچنین در مناسبت‌های ملی و مذهبی، با کمک مردم برنامه‌هایی در کنار جلسات خانگی قرآن برگزار می‌شود که امیدواریم با رفع بلیه کرونا بتوان هر چه زودتر جلسات خانگی قرآن را از سر گرفت.

جاری شدن نور قرآن در منازل، محلات و رشد و تأثیر پذیرفتن کودکان و نوجوانان از تلاوت قرآن در خانه از آثار و برکات جلسات خانگی قرآن است که این رویکرد در طی سالیان متمادی منجر به تربیت فرزندان علاقه‌مند به قرآن و عترت(ع) و پایبند به مبانی دینی شده است.

جلسات خانگی قرآن شهر بن در سال‌های اخیر به عرصه‌ای برای فعالیت‌های اجتماعی و کاربردی شدن آموزه‌های قرآنی در زندگی تبدیل شده و به‌ویژه بانوان مشارکت فعالی در اقدامات خیرخواهانه و کمک و مواسات دارند. تأسیس صندوق‌ قرض‌الحسنه خانگی که تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌دهد، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، آزادی ۶ زندانی در سال گذشته، تأمین هزینه درمان نیازمندان، تهیه جهیزیه نوعروسان از جمله فعالیت‌های خیرخواهانه جلسات خانگی قرآن است که در قالب مرکز خیریه با نهادها و مؤسسات خیریه شهر و استان تعامل صورت می‌گیرد.

ایکنا- از تأثیرات شیوع کرونا بر روند فعالیت جلسات خانگی قرآن و دارالقرآن بن بگویید؟

طبیعی است که تنها راه حل تداوم فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در ایام کرونایی بستر فضای مجازی بود که خوشبختانه دارالقرآن در این خصوص عملکرد خوبی داشت و همه کلاس‌ها و جلسات در این بستر پیگیری شدند. در زمینه حفظ، قرآن‌آموزان تا جزء ۲۶ پیش رفته‌اند، کلاس‌های تجوید، ترتیل، قرائت و حفظ موضوعی نیز در گروه‌های مجزا آموزش داده می‌شوند. جلسه کرسی تلاوت شنبه شب‌ها با حضور قرآنیان و قاریان برجسته استان و شهر در فضای مجازی برگزار می‌شود و قرآن‌آموزان ضمن استماع و بهره‌مندی از تلاوت‌ها متوجه اشکالات خود می‌شوند. روستاهای تابعه شهرستان بن نیز مشارکت خوبی در فعالیت‌های قرآنی و بهره‌مندی از آموزش‌ها داشتند که با شیوع کرونا و محدود شدن رفت و آمدها، در فضای مجازی این آموزش‌ها را پیگیری می‌کنند.

ایکنا- با وجود قدمت دیرینه شهر بن در عرصه قرآنی و مشارکت پررنگ مردم در دوره‌های آموزشی قرآن، تنها شاهد فعالیت یک مرکز قرآنی یعنی دارالقرآن امام صادق(ع) در این شهر هستیم، آیا ضرورت تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآنی در این شهر احساس نمی‌شود؟

دارالقرآن را می‌توان مادر فعالیت‌های قرآنی شهر بن دانست که از حدود ۴۰ سال گذشته تا کنون با کمک‌های مردمی و مشارکت آحاد اهالی توانسته است جلسات خانگی را به‌صورت منسجم و پیوسته برگزار کند؛ در سال‌های اخیر جامعةالقرآن بن نیز در بخش بانوان و خردسالان آغاز به کار کرده است که تمامی نیروهای این مرکز از خروجی‌های دارالقرآن امام صادق(ع) هستند. هر چه بتوان دامنه فعالیت‌های قرآنی را در شهر وسیع‌تر و جامع‌تر کرد باز هم کم است لذا تأسیس مراکز قرآنی جدید با وجود هجمه‌های فرهنگی دشمن قطعاً نیاز است اما نکته مهم این است که این مراکز از حمایت‌های مادی و معنوی دستگاه‌های متولی برخوردار باشند تا بعد از مدتی تعطیل نشوند. این حمایت‌ها یا وجود ندارد یا بسیار ناچیز است و کمکی به حل مشکلات مراکز قرآنی نمی‌کند. پس از شیوع کرونا که کاهش جلسات و کلاس‌ها و ریزش قرآن‌آموزان را به‌دنبال داشت، ضرورت این حمایت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود اما متأسفانه کمک‌های نهادهای قرآنی کافی نیست.

ایکنا- در خصوص تأسیس مکتب‌القرآن شهرکرد و فعالیت دبستان و پیش‌دبستانی قرآنی توضیح بدهید.

پیشنهاد تأسیس نمایندگی مکتب‌القرآن در چهارمحال‌وبختیاری از سوی امام جمعه وقت شهرکرد داده شد و باوجود سختی‌ها و سنگین بودن کار، این مسئولیت را پذیرفتم. تا کنون بیش از ۴ هزار مربی پیش‌دبستانی در مکتب‌القرآن آموزش دیده‌اند و در نقاط دور و نزدیک استان مشغول به کار هستند، حدود ۳۰۰ نفر از این افراد نیز جذب آموزش و پرورش شدند. از سال ۱۳۸۹ دبستان و پیش‌دبستانی پسرانه بشارت نور وابسته به مکتب‌القرآن شهرکرد فعالیت خود را آغاز کرد که سالانه به‌طور متوسط حدود ۲۰۰ دانش‌آموز در این آموزشگاه با بهره‌مندی از معلمان مجرب و با رویکرد قرآنی مشغول تحصیل و تربیت دینی هستند.

ایکنا- از دیدگاه شما، مهم‌ترین مشکلات استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی چیست؟

چهارمحال‌وبختیاری در زمره استان‌های محروم قرار دارد و حمایت‌های مطلوبی از حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت نگرفته است، زمانی که اندیشه تأسیس مکتب‌القرآن شهرکرد ایجاد شد هیچ بستر و امکاناتی در اختیار نبود اما این امر باعث نشد که از فعالیت این مرکز قرآنی در استان منصرف شویم.

به‌نظرم مهم‌ترین مشکل که می‌توانم در قالب یک مطالبه هم مطرح کنم، لزوم انسجام نیروهای قرآنی استان به‌ویژه اساتید پیشکسوت برای راه‌اندازی آموزش‌های تخصصی در رشته‌های گوناگون قرآن در استان است. امروز مشاهده می‌کنیم که اساتید پیشکسوت قرآن استان هر کدام در گوشه‌ای مشغول شاگردپروری هستند و هیچ تعاملی با یکدیگر ندارند، اگر نهادهای متولی بتوانند این نیروهای ارزشمند قرآنی را در کنار هم قرار دهند تا به‌صورت منسجم و هدفمند به آموزش قرآن‌آموزان بپردازند قطعاً آثار و برکات آن‌را در عرصه قرآنی استان مشاهده خواهیم کرد. برای انجام کارهای بزرگ و اثرگذار در وهله نخست باید نیروهای لازم را در اختیار داشت که این نیروها به‌صورت پراکنده مشغول کار هستند و چه بسا عده‌ای نیز از کار و فعالیت دست کشیده باشند، وظیفه مسئولان قرآنی این است که این نیروها را متحد و منسجم کند و به‌صورت نظام‌مند با اتکا به تخصص هر استاد، از توانایی آنان در جهت آموزش و ترویج قرآن بهره گیرند؛ ضمن اینکه به‌روز رسانی اطلاعات مدرسان و اساتید قرآنی نیز امری لازم و ضروری است.

ایکنا- پیشنهاد شما برای ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی استان چیست؟

از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که توانمندی‌ها و ضعف‌ها و مشکلات قرآنی استان را احصا و برای رفع مشکلات و تقویت توانمندی‌ها چاره‌ای بیندیشند، اعتبارات ملی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بسیار ناچیز است و گویی این حوزه به فراموشی سپرده شده است. وقتی اعتبارات در اختیار دستگاه‌های قرآنی نباشد در عمل نمی‌توان کاری از پیش برد لذا بخشی از فعالیت‌های قرآنی به‌صورت مردم‌نهاد و یا فردمحور انجام می‌شود حال آنکه نظام و انسجام و هم‌افزایی لازم را نیز باید شاهد باشیم؛ می‌طلبد که نمایندگان مجلس و مسئولان قرآنی در این خصوص حرکت جهادی داشته باشند. البته با یک پیشنهاد کلی نمی‌توان کاری از پیش برد و گره‌ای گشود بلکه صاحبنظران باید به‌صورت جدی و فکر شده طرح‌های کاربردی و اجرایی را با توجه به نیاز مناطق گوناگون استان، برای ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی استان پیشنهاد دهند و عزم جدی در میان مسئولان برای اجرایی کردن این طرح‌ها وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha