ارائه 530 ساعت خدمات مشاوره حضوری به مددجویان گرمخانه‌ها
کد خبر: 4001471
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور انجام شد؛

ارائه 530 ساعت خدمات مشاوره حضوری به مددجویان گرمخانه‌ها

مدیر مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به بیان دستاوردهای طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسراهای شهرداری تهران پرداخت و اعلام کرد: در این طرح که حدود ۴۵ روز به طول انجامید، مجموعاً ۵۳۰ ساعت خدمات مشاوره حضوری به‌صورت گروهی و فردی به مددجویان گرمخانه‌ها ارائه شد.

۵۳۰ ساعت خدمات مشاوره حضوری به مددجویان گرمخانه‌ها

به گزارش ایکنا، وقتی از اصطلاح کارتن‌خوابی استفاده می‌کنیم به یاد افراد فقیری می‌افتیم که جایی برای زندگی ندارند و زیرانداز و رواندازشان در هر زمانی از گرمای شدید تابستان تا سرمای زمستان کارتن است و اکثراً معتاد هستند. تفاوت بار مفهومی کارتن‌خواب‌ها با بی‌خانمان‌ها فراتر از آن چیزی است که حتی بتوانیم تصورش را کنیم.

آن‌هایی که به‌اشتباه کارتن‌خواب می‌خوانیم بی‌خانمان‌هایی هستند که خانه و سرپناهی برای ماندن ندارند. مجرم نیستند اما زمینه‌های جرم در میان آن‌ها بسیار وجود دارد. آن‌ها فقط بی‌خانمان هستند و مشکلات اقتصادی، مشاغل فصلی، نبود کار در شهرستان، بی‌پولی، اعتیاد و بسیاری از مشکلات دیگر باعث شده تا از بد روزگار همگی زیر یک سقف که گرمخانه نام دارد جمع شوند و کارتن‌خواب نام گیرند.

افرادی که هیچ اتفاقی در اطرافشان، برایشان اهمیتی ندارد و لحظات زندگی، آن‌ها را به شمار نمی‌آورد. به‌ طور معمول از سر فقر لباس‌های کهنه و پاره‌ای دارند و بیشتر اوقات که آن‌ها را می‌بینیم، داخل سطل‌های زباله دنبال چیزی برای خوردن یا فروختن می‌گردند و دیده نشدن و فراموش‌شدن، بخشی از وجود و باورش شده است.

ولی همیشه این‌گونه نیست، در بسیاری مواقع کارتن‌خواب‌ها ممکن است سرپناه نیز داشته باشند اما به علت بیکاری و خرده‌فرهنگ‌های رایج در محله‌شان، در خیابان پرسه می‌زنند و روزگار می‌گذرانند یا معتادان خیابان‌گردی‌اند که سرپناه‌هایی موقت و غیرثابت مانند پاتوق‌ها، خانه‌های مجردی و سرپناه‌ها دارند اما بی‌سرپناه نیستند همچنین عده‌ای نیز به‌ علت عوارض شدید جسمی و روانی اعتیاد و محرومیت از حداقل‌های حمایت اجتماعی، بدون برخورداری از هیچ سرپناهی در خیابان زندگی می‌کنند.

اما روحیه جهادی و تفکر اسلامی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور سبب شد تا طرح مبارکی که مصادف با ایام محرم و صفر شد، شکل گیرد. طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسراهای شهرداری تهران در راستای بازگرداندن افرادی که هیچ سرپناهی جز گرمخانه و هیچ یاوری جز خداوند نداشتند به آغوش گرم خانواده‌های خود و یا جامعه شکل گرفت.

در همین راستا محسن رفیع‌خواه، مدیر مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در گفت‌وگو با ایکنا به بیان ضرورت شکل‌گیری این طرح اشاره کرد و گفت: شروع اولیه طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسراهای شهرداری تهران در راستای تفاهم‌نامه‌ همکاری میان جهاددانشگاهی و وزارت ورزش و جوانان بود که با پیشنهاد مطرح شده و حمایت‌های ریاست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره این سازمان به عنوان مجری محول شد.

رفیع‌خواه افزود: طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسراهای شهرداری تهران اتفاق بسیاری مثبتی بود که با ایام محرم و صفر مقارن شد. هدف اصلی از انجام این طرح ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به جوانان مستقر در گرمخانه‌ها و مددسراها بود تا بتوانند آمادگی لازم برای بازگشت به جامعه و خانواده را به دست بیاورند.

مشکلات و آسیب‌های مددجویان حاضر در گرمخانه‌ها

مدیر مرکز روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه به بیان مشکلات و آسیب‌های مددجویان حاضر در گرمخانه‌ها پرداخت و گفت: بسیاری از این افراد حاضر در گرمخانه‌ها، مشكلات اقتصادی، روانی و اجتماعی دارند و سعی کردیم در این طرح حداقل بخشی از مشکلات روحی و روانی آنان را بکاهیم و زمینه‌های بازگشت به جامعه و خانواده را برای آنان فراهم کنیم. همچنین بسیار خرسندیم که براساس اطلاعات واصله گزارش‌هایی از بازگشت تعدادی از این عزیزان دریافت کردیم که این مهم اتفاق مبارکی است که نشان می‌دهد در مسیر صحیحی حرکت کرده‌ایم.

رفیع‌خواه بیان کرد: مشاوران و مددکاران حاضر در این طرح همگی نفرات متعهد، متخصص و مجربی بودند که پس از بررسی‌های تخصصی انتخاب و جهت شرکت در این کار خیر و خداپسندانه معرفی شدند.

مدیر مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور افزود: در مرحله بعد لیست مددسراها و گرمخانه‌های شهرداری تهران را از مسئولان سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران دریافت و از میان این مراکز ۱۷ گرمخانه را انتخاب کردیم. این مددسراها و گرمخانه‌ها که هم مراکز بانوان و هم آقایان را شامل می‌شد در مناطق مختلف شهر تهران از منطقه یک تا منطقه ۲۲ شهری قرار داشتند.

وی در ادامه به بیان سختی‌ها و مشکلات این طرح اشاره کرد و گفت: در وهله‌ نخست به دلیل پیک کرونا در کشور و همچنین احتمال بالای شیوع کرونا در بین افراد مستقر در گرمخانه‌ها، نگرانی‌های زیادی در رابطه با سلامت مشاورین و مددکاران داشتیم، از سوی دیگر حضور در این مراکز به دلیل حضور طیف مختلف افراد و حساسیت‌های موجود نیاز به مشاوران با تجربه و متخصصی داشت که مستلزم دقت و زمان بیشتر در فرایند انتخاب مشاوران و مددکاران بود. با ابن وجود خداوند را شاکریم که مجموعه منتخب با روحیه جهادی و تخصص و پشتکاری که در طول کار نشان دادن، سختی این فرایند را به شیرینی رضایت مبدل کردند.

دستاوردهای طرح ارائه خدمات مشاوره به مدد سراهای شهرداری تهران

رفیع‌خواه در ادامه به بیان دستاوردهای طرح ارائه خدمات مشاوره به مددسراهای شهرداری تهران پرداخت و اعلام کرد: در این طرح مجموعاً ۵۳۰ ساعت خدمات مشاوره حضوری به‌صورت گروهی و فردی و ظرف مدت ۴۵ روز ارائه کردیم که حاصل عنایت خداوند و تلاش و همت همه‌ی عزیزان مشارکت کننده در طرح بود که با تمام قوا و به صورت خستگی‌ناپذیر مشارکت داشتند.

رفیع‌خواه ضمن تشکر از حمایت‌های مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با خلوص نیت و با یک اقدام جهادی این طرح را به انجام رساند اما انجام چنین خدماتی نباید به صورت مقطعی انجام شود و قطعاً استمرار آن نتایج بسیار ارزشمندی را در پی‌ خواهد داشت.

مدیر مرکز روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در پایان به ایکنا گفت: حرکت بسیار خوبی از سوی وزارت ورزش و جوانان و شهرداری آغاز شده که امیدواریم همچنان استمرار داشته باشد چراکه بخش زیادی از افراد مستقر در گرمخانه‌ها را جوانانی تشکیل می‌دهند که می‌توان با همت جمعی بسیاری از آنان را به جامعه و خانواده برگرداند. در همین راستا سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به عنوان اولین مجری این امر خداپسندانه که به حمد الهی و بر اساس گزارش‌های واصله موفقیت‌آمیز نیز بوده است آمادگی کامل دارد تا در استمرار خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به گرمخانه‌ها و مدد سراها مشارکت کند.

انتهای پیام
captcha