چشم «کوی فلسطینی‌های زنجان» به «مهرواره اوج» است
کد خبر: 4001057
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
در راستای حل مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی؛

چشم «کوی فلسطینی‌های زنجان» به «مهرواره اوج» است

طرح «مهرواره اوج» از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای برطرف کردن مشکلات محلات با استفاده از ظرفیت مردمی و با محوریت مساجد و امام جماعت‌ها تدارک دیده شده است و در این بین «کوی فلسطین» از سکونتگاه‌های غیررسمی شهر زنجان چشم‌انتظار این طرح برای برطرف شدن چالش‌ها است.

چشم «کوی فلسطینی‌های زنجان» به «مهرواره اوج»جایی همین حوالی مردمانی زندگی می‌کنند که نه می‌توانند از امکانات مناطق شهری بهره ببرند و نه سادگی زندگی روستایی را تجربه کنند. ناملایمات روزگار آن‌ها را به مناطقی کشانده که بساط خانه خود را جایی گستردند که همه آن را سکونتگاه غیررسمی یا ناکارآمد می‌نامند تا توجیهی برای فراموش کردن توزیع امکانات و خدمات باشد. «کوی فلسطین» منطقه‌ای کوچک از شهر زنجان است که حدود 118 خانوار را در خود جای داده است، همان مکانی که تا چندی پیش حتی نامی هم نداشت. حدود چهار کوچه بیشتر ندارد اما همان هم از یک آسفالت درست و حسابی بی‌بهره است و چرخ ماشین‌ها و موتورها لای جوب‌هایش گیر می‌کند و مشکلات فرهنگی و اجتماعی خانواده‌های ساکن در آن را نگران کرده است.

حجت‌الاسلام مهدی علیزاد، امام جماعت مسجد کوی فلسطین، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد مشکلات و چالش‌های این محله گفت: یکی از مشکلات اصلی این محله به فاضلاب مربوط است، این منطقه حدود 3 متر از کانال فاضلاب شهری پایین‌تر بوده و به همین خاطر امکان اتصال نداشت و با توجه به اینکه فاضلاب قسمت‌های مرکزی و بالای شهر از این منطقه خارج می‌شود، حتی امکان حفر چاه نیز وجود ندارد. در هنگام بارندگی آب‌های زیرزمینی هم بالا می‌آید و بیش از 70 درصد خانه‌ها با مشکل رطوبت دیوارها و فرسودگی ساختمان و لوازم خانه دست و پنجه نرم می‌کند.

وی نزدیکی به خطوط راه‌آهن را از دیگر چالش‌های کوی فلسطین برشمرد و گفت: متاسفانه اقدامی در راستای ایجاد بلوک‌های بتنی و جداسازی منطقه مسکونی از خطوط ریلی انجام نشده است. همچنین عبور کمربندی خیام نیز از این منطقه برای کودکان خطرآفرین بوده و از آنجایی که بچه‌ها برای رفتن به مدرسه باید از این محل رفت‌وآمد کنند، احتمال تصادف وجود دارد. موضوع احداث پل هوایی را نیز بسیار پیگیری کردیم اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم.

علیزاد ادامه داد: به دلیل قرارگیری این منطقه در نزدیکی راه‌آهن ارگان‌هایی مثل شهرداری آسفالت کوچه‌های آن را غیرقانونی می‌دانند و حتی چند بار درخواست کردیم که ضایعات آسفالت را در این خیابان‌ها بریزند تا دست کم در هنگام بارندگی از ایجاد گل و لای جلوگیری شود اما مسئولان این را هم دریغ می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم کوی فلسطین نزدیکی آن به باغ‌‌های اطراف است که متأسفانه معتادان در آن مواد مخدر استعمال می‌کنند و این موضوع آسیب‌های زیادی را به‌ویژه برای کودکان و نوجوان که چنین صحنه‌هایی را مشاهده می‌کنند، به دنبال دارد. کمبود امکانات رفاهی نیز دغدغه دیگری به‌شمار می‌رود به شکلی که مسئولان قول تأمین وسایل بازی داده بودند اما چیزی که سهم مردم شد فقط یک فوتبال دستی آهنی بدون دستگیره بود.

امام جماعت مسجد کوی فلسطین با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد بیان کرد: سعی کردیم بسیاری از مشکلات مردم را شناسایی و برای حل آن با مسئولان مذاکره کنیم. علاوه بر این برگزاری آیین‌های مذهبی با کمک هیئت‌ها، کمک‌های مؤمنانه، آموزش قرآن، طبخ و توزیع غذا، مشارکت نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، اهدای جوایز و سایر موارد از اقداماتی است که در این مسجد انجام می‌شود.

مهرواره اوج؛ گامی در راستای حل مشکلات محلات

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، در مورد برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای حل مشکلات محلات اظهار کرد: این سازمان در راستای اجرایی کردن یکی از راهبردهای اصلی خود با عنوان مردمی‌سازی تبلیغ و استفاده از ظرفیت مردمی در حل مسائل کشور، شهر و منطقه اقدام به برگزاری طرح «مهرواره محله همدل» در بهار امسال کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح افرادی که با محوریت مساجد و امام محله مسئله‌ای را در محله، شهر یا روستا رصد کرده موفق شدند برای آن راه حل پیدا کنند، در سامانه مربوطه ثبت‌نام کردند و برای طرح‌هایی که به مرحله نهایی رسید جوایزی در نظر گرفته شد. این طرح اقدامی در راستای لبیک گفتن به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حضور جدی مساجد در حل مشکلات محله بود.

این مسئول با اشاره به اینکه این سازمان در گام دوم، طرح «مهرواره اوج» را در دستور کار قرار داده تا با استفاده از ظرفیت مردمی و با محوریت مساجد و امام جماعت مساجد، گام‌های مرحله نخست در راستای شناسایی مشکلات محله مثل طلاق، اعتیاد، فقر، بیکاری و سایر آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکار برای آن، به مرحله حل مسئله برسد که این موضوع در مناطق حاشیه‌ای، آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار بروز و ظهور جدی‌تری خواهد داشت.

احمدی با اشاره به اینکه در سال 99 حدود 6 پایگاه اجتماعی در شهر زنجان فعال بود، تصریح کرد: مسجد قلب تپنده محله است و باید محلی برای رشد، تکامل و ارتقای مردم باشد، به همین منظور در سال 1400 تعداد پایگاه‌های اجتماعی در سطح استان را به 14 مورد رساندیم تا با استفاده از ظرفیت روحانیون، نخبگان، پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و هیئت‌های مذهبی شاهد بروز کارکرد اصلی مساجد در حوزه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی در راستای حل مشکلات مردم و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها باشیم.

انتهای پیام
captcha