کتاب مصور اسپانیایی زبان اربعین در قم رونمایی شد
کد خبر: 3999667
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶

کتاب مصور اسپانیایی زبان اربعین در قم رونمایی شد

کتاب عکس اربعین به‌زبان اسپانیایی طی آیینی با حضور جمعی از روحانیان‌ و طلبه‌های کشورهای آمریکای لاتین و همچنین هنرمندان عکاس در موسسه خیریه نسیم رحمت در قم رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در آیین رونمایی از  کتاب عکس اربعین به‌زبان اسپانیایی روز پنج‌شنبه یکم مهر ماه که در موسسه خیریه نسیم رحمت برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه اربعین یک پدیده است و باید به‌درستی شناخته شود، اظهار کرد: شناخت اربعین یک امر عادی نیست و نمی‌توان همه ابعاد آن را درک کرد.

وی ادامه داد: در حوزه پدیدارشناسی اربعین باید به‌ همه بخش‌های آن مانند هنری، رسانه‌ای، فرهنگی‌ و سیاسی‌ اشاره کرد.

عضو خبرگان رهبری با تاکید براینکه اربعین فقط یک آیین مذهبی نیست و نباید تنها از یک منظر به‌آن‌نگاه کرد، گفت: از نظر اجتماعی، جامعه شناسی، عرفانی، فلسفی‌ و کلامی می‌توانیم به‌ اربعین نگاه کنیم‌ و تعمق داشته باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت درادامه ضمن تجلیل از تلاش‌های هنرمندان عکاس درگردآوری مجموعه‌ای از عکس‌های اربعین بیان کرد: عکاسان به‌ سهم خود توانستند برخی از حقایق اربعین را به‌ نمایش بگذارند و این در جای خود بسیار ارزشمند است.

رمضانی با بیان اینکه برخی عکس‌ها از قدرت ماندگاری، نفوذ و اثرگذاری بالایی برخوردار هستند، گفت: کتاب عکس اربعین بخشی از حقیقت این پدیده ماندگار، جهانی‌ و بین‌المللی که می‌توانیم از آن به‌ عنوان یک مقدمه ظهور و حرکت جهانی نام ببریم را به‌ تصویر کشیده‌است.

وی افزود: هرکدام از این هنرمندان از یک زاویه، اربعین را معرفی کردند، که برای فهم دقیق‌تر، عمیق‌تروجامع‌تر از این پدیده عظیم الهی که خود حضرت حق آن را مدیریت می‌کند، مقدمه‌ای به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که اربعین را مدیریت می‌کنم، چون هرکسی که مسلمان‌ و حتی غیرمسلمان نیز باشد، به‌ لحاظ معنوی تحت‌تاثیر این پدیده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: امام حسین (ع) نه فقط برای شیعیان‌ و پیروان ادیان دیگر بلکه برای کل بشریت الگو می‌باشد، از هر جهت می‌توانیم از این اقیانوس بی‌کران‌ و دریای مواج سخن بگوییم و اگر انسانی خود بهره‌ای بُرده باشد، نیز می‌تواند با جان‌ودل به‌تصویر بکشد.

آثار ۲۱ هنرمند در کتاب عکس اربعین قرار دارد

یکی از عکاسان شاخص‌ و برجسته قم نیز در این آیین طی سخنانی گفت: کتاب عکس اربعین به‌زبان اسپانیایی مشتمل بر آثار ۲۱ هنرمند عکاس به‌ همت موسسه خیریه نسیم رحمت‌ و توسط انتشارات فانوس دریا چاپ شده‌است.

احمد ظهرابی با اشاره به‌ مراحل تهیه‌ و تدوین کتاب مذکور گفت: درسال ۱۳۹۷ برای برگزاری نمایشگاه اربعین، ویژه کشورهای اسپانیایی زبان فراخوان ارسال آثار مصور مربوط به‌راهپیمایی اربعین ارسال شد و ۶ هزار عکس را جمع‌آوری کردیم.

وی افزود: در نهایت ۱۱۰ عکس انتخاب و نمایشگاه نیز در چند کشور اسپانیایی زبان برپا شد.

ظهرابی همچنین یادآور شد: با توجه به‌ شیوع کرونا برگزاری یک نمایشگاه مجازی و دایمی نیز در دستور کار قرار گرفت، که لینک آن در انتهای این کتاب وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به‌ اهمیت کشورهای اسپانیایی زبان، این موضوع باعث شد، که عکاسان ترغیب شوند و دراسرع وقت آثار خود را ارسال کنند.

وی افزود: پس از دریافت آثار از ۳۰ هنرمند عکاس، آثار ۲۱ تَن در این کتاب گنجانده شد.

این عکاس برجسته قمی در پایان هدف از چاپ‌ و انتشار این کتاب مصور را آشنایی مخاطبان ۲۰ کشور اسپانیایی زبان با اربعین به‌عنوان یکی از مهمترین وقایع مذهبی اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد: با انتشار این کتاب بتوانیم، تبلیغی را برای امام حسین (ع)‌و فرهنگ تشیع داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha