خدمت جهادی متعلمان گمنام در راه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بی‌بضاعت
کد خبر: 3997051
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

خدمت جهادی متعلمان گمنام در راه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بی‌بضاعت

گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه طی دو سال فعالیت خود توانسته است با شناسایی نزدیک به 200 نفر از دانش‌آموزان محروم و بی‌بضاعت، علاوه بر تأمین نیازهای مادی ایشان از جمله تبلت، لوازم‌التحریر و ... نسبت به تعلیم و تربیت ایشان نیز اقدام کند.

متعلمان گمنام و خدمت جهادی در راه تعلیم و تربیت / مشکلات کشور با ریش‌سفیدی حل نمی‌شود + فیلمبه گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی مختلفی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شد، برای خدمت به همنوعان خود در عرصه حاضر شده‌اند. با شیوع بیماری کرونا و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، فعالیت گروه‌های جهادی در کشور نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح‌های مختلف به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت اقدام کردند.

البته در میان گروه‌های فراوان جهادی که در سطح کشور مشغول به خدمت‌رسانی به محرومان هستند، برخی از گروه‌های جهادی نیز هستند که علاوه بر حضور در عرصه کمک مؤمنانه و رفع نیاز نیازمندان و محرومان، نسبت به مسئله آموزش و پرورش نیز حساس بوده و به فکر دانش‌آموزان بی‌بضاعت و مرحوم کشور هستند.

گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه یکی از این گروه‌های جهادی است که طی دو سال فعالیت خود توانسته است با شناسایی نزدیک به 200 نفر از دانش‌آموزان محروم و بی‌بضاعت، علاوه بر تأمین نیازهای مادی ایشان از جمله تبلت، لوازم‌التحریر و ... نسبت به تعلیم و آموزش ایشان نیز اقدام کند.

متعلمان گمنام و خدمت جهادی در راه تعلیم و تربیت / مشکلات کشور با ریش‌سفیدی حل نمی‌شود + فیلم

امیر نوین، مدیر گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با نحوه راه‌اندازی و فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی اظهار کرد: گروه جهادی متعلمان گمنام متشکل از 43 عضو از جهادگران شهرستان مراغه است که شش نفر از این اعضا جزء اعضای اصلی و به اصطلاح هیئت‌امنای گروه محسوب می‌شوند.

وی افزود: در شهریورماه سال 1399 که خبری مبنی بر عدم دسترسی سه و نیم میلیون نفر از دانش‌آموزان به آموزش مجازی پخش شد، به همراه جمعی از دوستان به این فکر افتادیم که طرح تدریس رایگان را راه‌اندازی کنیم و حداقل در شهرستان خود در برابر سیل بی‌سوادی بایستیم؛ چراکه معلوم‌ نبود چه زمانی کرونا تمام خواهد شد یا اصلاً قرار است تمام شود یا خیر. در همین راستا با مراجعه به بسیج سازندگی و با همراهی مسئولان بسیج سازندگی توانستیم تا گروه جهادی با عنوان متعلمان گمنام تشکیل داده و کار خود را در عرصه آموزشی و پرورشی آغاز کنیم.

مدیر گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه تصریح کرد: گروه جهادی متعلمان گمنام در ابتدا به صورت محله‌محور تشکیل شد، ولی به مرور زمان کار به روستاهای شهرستان نیز کشید و فعالیت‌های گروه از حالت محله‌محوری به جغرافیامحوری تبدیل شد.

نوین بیان کرد: گروه جهادی متعلمان گمنام در عمل به رسالت فردی و اجتماعی خود که همان آموزش است، (به دلیل معلم بودن تمام اعضا) دست به جهاد زده و در این راه نیز بیشترین سعی و تلاش اعضا بر این بوده است تا نیازمندان واقعی و آن‌هایی که واقعا علاقه و استعداد درس خواندن دارند را شناسایی کرده و تحت حمایت خود قرار دهند.

وی با اشاره به خدمات این گروه جهادی اظهار کرد: این گروه طی یک سال گذشته بیش از 500 کلاس آموزشی برگزار کرده و حدود 180 دانش‌آموز را در روستاهای مختلف شهرستان مراغه تحت حمایت تحصیلی خود قرار داده است که از جمله این روستاها می‌توان به صومعه سفلی، کهجوق، شلیل وند، آلماچوان، آهق، قطان، گنجی، طالبخان و ... اشاره کرد.

مدیر گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه با بیان اینکه تاکنون بیش از 200 بسته لوازم‌التحریر با کمک مردم و بسیج سازندگی در بین دانش‌آموزان شناسایی شده، توزیع شده است، گفت: همچنین، شش مورد فلش نیز برای خانواده‌هایی که به دلیل بیماری کرونا نمی‌توانستند از منزل برای تدریس خارج شوند، تهیه شده و در اختیار ایشان قرار داده شد تا بتوانند از محتوای داخل فلش‌ها استفاده کنند.

متعلمان گمنام و خدمت جهادی در راه تعلیم و تربیت / مشکلات کشور با ریش‌سفیدی حل نمی‌شود + فیلم

نوین ادامه داد: گروه جهادی متعلمان گمنام علاوه بر جهاد در عرصه آموزش و پرورش، در عرصه‌های فرهنگی و معیشتی نیز اقداماتی را انجام داده است از میان آن‌ها می‌توان به خریداری ٢۵ دست لباس نو برای دانش‌آموزان نیازمند و تهیه ٣٠ بسته معیشتی برای خانواده‌های نیازمند اشاره کرد.

وی افزود: البته به دلیل عدم حمایت مالی نهادهای مختلف از گروه (به جز بسیج سازندگی) نتوانستیم ایده‌های خود را در تابستان و در ایام گذشته پیاده کنیم که البته چون به نوعی در عرصه برنامه‌های جهادی تازه‌وارد بودیم، هنوز اعتماد کافی و وافی نسبت به فعالیت‌های گروه ایجاد نشده بود.

مدیر گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه با اشاره به همکاری و مسئولیت نهادهای مختلف نسبت به گروه‌های جهادی، اظهار کرد: اوایل تشکیل گروه جهادی، برای مکان تدریس در سطح شهر با مشکل مواجه بودیم و هنگامی که برای دریافت کمک و همکاری به چند نهاد مختلف مراجعه کردیم، نه تنها هیچ کمکی به ما نکردند، بلکه هیچ سؤالی نیز در رابطه با برنامه‌های گروه مطرح نکردند.

نوین تصریح کرد: به دلیل سردی هوا باید مکانی پیدا می‌کردیم تا بتوانیم در آن تدریس کرده و دانش‌آموزان نیازمندی که در سطح شهرستان شناسایی کرده بودیم را تحت آموزش قرار می‌دادیم، اما به دلیل فقدان مکان مناسب، چاره‌ای جز لغو برنامه‌ها نداشتیم، اما به توفیق الهی و با همکاری بسیج سازندگی شهرستان، قرارگاهی در اختیار گروه در همان بسیج سازندگی قرار گرفت و جهادگران در آنجا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تدریس دانش‌آموزان ادامه دادند.

وی بیان کرد: وظیفه مسئولان در قبال گروه‌های جهادی که 99 درصد آن‌ها از جوانان تشکیل شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها به موضوع اعتماد به جوانان تأکید کرده‌اند، این است که به این گروه‌ها اعتقاد و اعتماد داشته باشند، زیرا همین جوانان بوده‌اند که مملکت را ساختند. جوانان مؤمن مسلمانی که توانستند در هشت سال دفاع مقدس به پیروزی دست پیدا کنند، امروز نیز می‌توانند در مسیر آبادانی و ساختن مملکت گام بردارند. عده‌ای از مسئولان فقط از ریش‌سفیدی حرف می‌زنند و فکر می‌کنند که با ریش‌سفیدی و بزرگی می‌توان کشور را اداره کرد، اما این‌گونه نیست و کشور به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان نیاز دارد.

مدیر گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه با اشاره به فعالیت‌های مختلف این گروه جهادی، گفت: گروه جهادی متعلمان گمنام حدودا شش ماه پس از آغاز بیماری کرونا تشکیل شد و پیش از شیوع بیماری نیز فعالیت اعضای گروه کاملاً گمنام انجام می‌شد. به توفیق الهی و پس از پایان شیوع بیماری کرونا نیز به دنبال ایجاد اشتغال و کارآفرینی در روستاها و شهرهای شهرستان خواهیم بود و با توجه به اشتغال بیشتر مردم منطقه به قالیبافی، ایده‌هایی در این زمینه داریم که برای تحقق آن‌ها نیازمند حمایت مالی خیران هستیم. در تابستان‌های پس از شیوع کرونا نیز برنامه‌های تفریحی مختلفی برای دانش‌آموزان محروم و نیازمند خواهیم داشت. در زمینه بازسازی و تعمیر مدارس فرسوده و نیز احداث مدارش جدید نیز می‌توانیم پیش‌قدم باشیم.

متعلمان گمنام و خدمت جهادی در راه تعلیم و تربیت / مشکلات کشور با ریش‌سفیدی حل نمی‌شود + فیلم

نوین افزود: محوریت گروه جهادی متعلمان گمنام در اوایل تشکیل گروه، جلوگیری از سیل بی‌سوادی بود که هم از نظر روان‌شناختی و هم از نظر جامعه‌شناختی برای جهان امروزی کاملاً مضر است. انسان با آموزش ساخته می‌شود، آموزش فقط محدود به ریاضیات و علوم دیگر نیست، بلکه آموزش به معنای آموختن نحوه زندگی کردن است. همین فعالیت جهادی اعضای گروه یقیناً تأثیری در روح و روان دانش‌آموزان و علاقه‌مندان ایجاد می‌کند که وقتی وارد زندگی شدند، به دیگران کمک کرده و دست هم‌نوعان خود را بگیرند.

وی ادامه داد: امروز مسئولان نیاز مبرم به نیروی جوان کشور دارند؛ چراکه ایشان گاهی اوقات ایده‌‎ها و نظرات و پیشنهاداتی دارند که می‌تواند موجبات آبادانی و توسعه کشور را فراهم کند، اما متأسفانه به دلیل اینکه کسی به آنها بها نمی‌دهد، دل‌سرد می‌شوند. مسئولان باید به گروه‌های جهادی با دیده مثبت بنگرند تا حداقل بخشی از مشکلات کشور با حمایت از همین گروه‌ها که هر کدام در عرصه خاصی مشغول جهاد هستند، حل شود.

مدیر گروه جهادی متعلمان گمنام شهرستان مراغه با اشاره به خاطره‌ای از دوران فعالیت این گروه جهادی، بیان کرد: به یا دارم روزی از روزهای زمستان که هوا سرد و سوزناک بود، دانش‌آموزی داشتم که علیرغم برف سنگینی که باریده بود، به دلیل مشکلات مالی با دمپایی پلاستیکی به کلاس آمده بود. با دیدن این کودک تمام بدنم به لرزه افتاد؛ از خداوند متعال درخواست کردم تا قدرتی به ما عنایت کند که بتوانیم گره از مشکلات نیازمندان باز کنیم.

نوین در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین برنامه گروه متعلمان گمنام در حوزه آموزش و پرورش است، تصریح کرد: البته قصد داریم تا با کمک خیران در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز ایفای نقش کنیم که به توفیق الهی این فعالیت را نیز در آینده پیگیری خواهیم کرد. مسئولان باید برنامه‌های جوانان را شنیده و در زمینه حمایت مالی از گروه‌های جهادی برای ارائه بهتر برنامه‌ها و ایده‌هایشان در سطح کشور اقداماتی انجام دهند. کشور ما آنقدر منابع طبیعی و نیروی انسانی دارد که می‌توانیم بدون احتیاج به غرب و ... روی پای خود بایستیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۴:۱۹
0
0
اجرکم عندالله
captcha