مراسم عزاداری در اماکن سربسته تعطیل نمی‌شود/لزوم نظارت جدی‌تر دستگاه‌های متولی
کد خبر: 3990279
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم؛

مراسم عزاداری در اماکن سربسته تعطیل نمی‌شود/لزوم نظارت جدی‌تر دستگاه‌های متولی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه امکان تعطیلی مراسم عزاداری در فضای مسقف ظرف مدت 2 ساعت با یک اشاره وزیر کشور وجود ندارد، گفت: صحبت شفاهی وزیر کشور مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم در محیط‌های سربسته بدون ابلاغ رسمی، قانونی نیست.

مراسم عزاداری در اماکن مسقف تعطیل نمی‌شود/لزوم نظارت جدی‌تر دستگاه‌های متولیحجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: پیش از آغاز محرم، بر اساس بخشنامه ستادملی کرونا، برای برگزاری مراسم عزاداری محرم در محیط‌های مسقف تا سقف 6 متر ممنوعیت وجود نداشت و بخشنامه جدیدی نیز به سازمان تبلیغات اعلام نشده است بنابراین برگزارکنندگان مراسم عزاداری در انتخاب محل برگزاری چه در محیط باز و چه در فضای سربسته با سقف 6 متر مختار عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیئات مذهبی که تمایل به برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز مانند مدارس و بوستان‌های سطح شهر دارند، برای اخذ مجوز به اداره تبلیغات مراجعه کنند، افزود: بیش از 30 بوستان سطح شهر و 100 مدرسه آمادگی برگزاری مراسم عزداری امام حسین(ع) را دارند اما به علت هزینه‌‌های سنگین برپایی مراسم در فضای باز برخی از هیئات استان قم نسبت به آن امتناع می‌کنند و طبق دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط مسقف برگزار کردند.

مراسم عزاداری در فضای مسقف با یک اشاره وزیر کشور تعطیل نمی‌شود

شعبان‌زاده با اشاره به برپایی 1000 هزار هیئت عزاداری امام حسین(ع) در سطح استان قم در ایام محرم امسال، ادامه داد: 200 هیئت عزاداری در اماکن باز برپاشده‌اند و 800 هیئت، مراسم عزاداری امام حسین(ع) را در فضای مسقف برپا کرده‌اند بنابراین امکان تعطیلی مراسم عزاداری در فضای مسقف ظرف مدت 2 ساعت با یک اشاره وزیر کشور وجود ندارد.

شعبان‌زاده تصریح کرد: به علت اینکه بخشنامه جدیدی از سوی ستاد ملی کرونا ابلاغ نشده است با هیئات مذهبی که از برگزاری در محیط باز امتناع می‌کنند و در فضای سربسته مراسم برپاکرده‌اند برخورد نکردیم و صحبت شفاهی وزیر کشور مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم در محیط‌های سربسته بدون ابلاغ رسمی، قانونی نیست.

وی ادامه داد: هر زمان ستاد ملی کرونا ابلاغیه جدید و رسمی صادر کند لازم‌الاجراست و نه تنها اداره تبلیغات استان بلکه کلیه دستگاه‌های متولی موظف به رعایت شیوه‌نامه‌های جدید و اجرای آن هستند اما هنوز ابلاغیه جدیدی صادر نشده است و به همین علت ما نیز الزام و اجباری به هیئات مذهبی نداریم.

وی با اشاره به اینکه تمام هیئات استان براساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا که پیش از آغاز ماه محرم اطلاع‌رسانی شد، 3شب مراسم برگزار کرده‌اند، گفت: برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) به این آسانی نیست که با یک مصاحبه یک شب برگزار شود و شب دیگر تعطیل؛ برپایی هیئات استان قم در شرایط ابلاغ شده یک هفته و با هزینه‌هایی که از محل خیرین تامین می‌شود، به طول انجامید لذا دستگاه‌های قانونی باید وضعیت کشور را از نظر کرونا پیش‌بینی ‌می‌کردند و سپس ابلاغیه صادر می‌کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: هر زمان بخشنامه جدید به ما ابلاغ شود موظف هستیم تا ناقضان قوانین در برگزاری مراسم عزاداری را پیگیری کنیم، تذکر دهیم و در صورت نیاز به مراجع انتظامی ارجاع دهیم در همین راستا سامانه صدای هیئت را جهت دریافت انتقادات، پیشنهادات و شکایات مردمی راه‌اندازی کردیم.

شعبان‌زاده تصریح کرد: هر شهروندی حق این را دارد که در صورت مشاهده رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری با ارسال عدد 1 به شماره 10004615 شکایت خود را در سامانه صدای هیئت به ثبت برساند؛ این سامانه امکان ثبت پیشنهادات و انتقادات برای متولیان برگزاری مراسم عزاداری نیز فراهم کرده است.

وی با اشاره به ابلاغیه ستاد ملی کرونا پیش از آغاز محرم، گفت: برگزاری هیئت در فضای باز با یک سوم جمعیت متناسب با آن محیط، برگزاری هیئت در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت به شرط رعایت حداقل 6 متر فاصله بین سقف تا زمین، زمان برگزاری مجالس حداکثر 2 ساعت، استفاده از طبل وسنج به شرط شخصی بودن و یا ضدعفونی کردن هنگام جابه‌جایی بین افراد، ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در طول برگزاری برنامه، ضرورت توزیع اقلام بهداشتی در ایستگاه‌های صلواتی، توزیع غذای بیرون‌بر، ممنوعیت توزیع غذا در داخل ساختمان هیئت از شرایط برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) است که در این ابلاغیه مطرح شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با یادآوری این نکته که تمام دستورالعمل‌های بهداشتی به هیئات مذهبی استان ابلاغ شده است، اظهار کرد: اگر استانداری و دانشگاه علوم پزشکی قم زیرساخت‌های لازم را برای بازدید شبانه نیروهای انتظامی و کارشناسان بهداشت فراهم کند، گروه‌هایی برای نظارت از نحوه برگزاری مراسم عزاداری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعزام می‌شوند.

مسئول جبران قصور دستگاه‌های دیگر نیستیم

وی در پاسخ به این سوال که از آغاز محرم تاکنون نظارت بر نحوه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) انجام نشده است؟گفت: نظارت و بازدیدهای میدانی به میزان لازم انجام نشده است البته رسما نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر عهده علوم پزشکی است و مسئولیت پیگیری اجرای دستورالعمل‌های مربوط به برپایی عزاداری در دهه اول بر عهده سازمان تبلیغات است و ما می‌پذیریم اما چندین دستگاه باید به وظایف خود عمل کنند تا امکان اجرای دستورالعمل وجود داشته باشد.

شعبان‌زاده تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی عهده‌دار نظارت، ناجا عهده‌دار برقراری امنیت و نظم، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و رسانه ملی عهده‌دار اطلاع‌رسانی و اغنای افکار عمومی، وزارت صمت عهده‌دار پشتیبانی از برپایی مجالس و تامین ارزاق و در نهایت سازمان تبلیغات عهده‌دار محتوای برگزاری محرم و پیگیری انجام وظایف دستگاه‌های مختلف است است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی که وظیفه فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای بازدیدهای میدانی از هیئات را عهده‌دار هستند، با اداره تبلیغات استان همکاری‌های لازم را نمی‌کنند؛ از سمت ما به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد که حداقل 20 خودرو متشکل از تشکل‌های مردمی و کارشناسان بهداشت جهت اعزام به هیئات مذهبی جهت نظارت بر رعایت پروتکل‌ها لازم است و قرار بر این شد تا با مشارکت بسج ادارات، با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم و حمایت استانداری اعزام شوند اما تنها بخشی از تیم‌های نظارتی شب گذشته تامین و اعزام شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه ما صرفا مسئولیت پیگیری بر اجرای دستورالعمل ابلاغیه را داریم و مسئول جبران قصور دستگاه‌های دیگر نیستیم، گفت: ما همچنان منتظر و پیگیر هستیم تا دانشگاه علوم پزشکی و بسیج ادارات به وعده‌های خود عمل کنند.

شعبان‌زاده با اشاره به اینکه در تمامی نظرسنجی‌های انجام شده در ایام کرونا، مراکز مذهبی عامل اصلی شیوع کرونا نبوده‌اند، تصریح کرد: پیک پنجم کرونا به علت برپایی مراسمات مذهبی و عزاداری امام حسین نبوده و نیست و پیش از آغاز محرم باز بودن تالارها و اماکن ورزشی و حضور مردم در اماکن عمومی مانند بازارها و پاساژها عامل آغاز پیک پنجم بوده است.

انتهای پیام
captcha