پرهیز جهاد دانشگاهی از اقدامات ویترینی
کد خبر: 3988826
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶

پرهیز جهاد دانشگاهی از اقدامات ویترینی

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: فرهنگ موضوعی تخصصی است و باید به آن نگاه تخصصی داشت و با برگزاری چند همایش و انجام کارهای ویترینی نمی‌توان فرهنگ را متحول ساخت. جهاد دانشگاهی با پرهیز از کارهای ظاهری در حوزه تقویت فرهنگ اسلامی گام مؤثر برداشته است.

علی‌اصغر غفاری‌زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن 41اُمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، زیربنای تشکیل این نهاد انقلابی را تقویت مبانی فرهنگی تشریح کرد و گفت: مباحث فرهنگی برای این مجموعه بسیار حائز اهمیت است و پس از پرداختن به مؤلفه‌های فرهنگی حرکت در مسیر پژوهش، آموزش و دیگر حوزه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی ضرورت پرداختن به مباحث فرهنگی در مجموعه جهاد دانشگاهی را مورد تأکید قرار داد و افزود: با توجه به خوداتکا بودن مجموعه جهاد دانشگاهی به منابع مالی داخل مجموعه و بروز مشکلات مالی به نظر می‌رسد در چند سال اخیر پرداختن به شاخصه‌های فرهنگی کمی با مشکل مواجه شده‌اند.

غفاری‌زاده ادامه داد: علی‌رغم همه مباحث و مشکلات مالی، پرداختن به شاخصه‌ها و مؤلفه‌های فرهنگی جزو اولویت‌هاست و واحدها برنامه‌های فرهنگی خود را بهتر از برخی دستگاه‌ها که ماهیت فرهنگی دارند انجام می‌دهند. از ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی به دلیل نوع فعالیت‌ها و وظایف تعریف شده این نهاد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است می‌بایست در دانشگاه‌های اصلی استان‌ها مستقر باشند و دور بودن جهاد دانشگاهی از این مراکز آموزشی ممکن است به اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه دانشجویان ضربه زند. در طول دهه‌های اخیر بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از سوی این نهاد ساماندهی می‌شد و می‌شود و خوشبختانه دانشجویان نیز استقبال خوبی از طرح‌های پیشنهادی دارند.

وی با اشاره به همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه اراک مبتنی بر اجرای برنامه و طرح‌های فرهنگی، ضرورت تقویت این برنامه‌ها در سایه تعامل هرچه بیشتر را مورد توجه قرار داد و افزود: به سامان رساندن فعالیت‌های فرهنگی از عهده فقط یک مجموعه برنمی‌آید، جهاد دانشگاهی استان با ایجاد تعامل با دانشگاه اراک می‌تواند منشأ خیرات بسیار در حوزه فرهنگی باشد و نباید این فرصت را به‌راحتی از دست داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه به اینکه جهاد دانشگاهی از دیرباز تاکنون خدمات بسیار خوب فرهنگی به مجموعه دانشگاه اراک تقدیم کرده است، اظهار کرد: زمینه همکاری باید تقویت شود. چراکه ایجاد برخی برخوردها شایسته این دو مجموعه نیست. انتظار ما از دوستان دانشگاه اراک این است که نسبت به این مهم حساسیت ویژه داشته باشند و نگاه خود را به جهاددانشگاهی تغییر دهند. وجود خبرگزاری ایکنا در دانشگاه اراک نقطه قوتی برای این مجموعه است که برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های فرهنگی و قرآنی خود می‌تواند استفاده کند.

غفاری‌زاده بیان کرد: جهاددانشگاهی بخشی از دانشگاه است و این دو مجموعه جدای از هم نیستند و با تعامل هرچه بهتر اتفاقات خوبی می‌توان رقم زد. خبرگزاری بین‌المللی ایکنا با پتانسیل بسیار قوی در دانشگاه اراک مستقرست و از جهات مختلف برای دانشگاه امتیازست و باید از این موقعیت مناسب استفاده بهینه شود.

وی انتظارات مجموعه جهاددانشگاهی از دولت جدید و مجلس شورای اسلامی را اینگونه تشریح کرد: مباحث فرهنگی جزو اولویت‌های دولت‌ها و مجلس است، فرهنگ با مباحث اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عجین و درهم تنیده است و نمی‌توان مرزی بین آنان قرار داد. اگر به فرهنگ نگاه جامع داشته باشیم قطعاً اثرات مثبت آن را در کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای سطح رعایت هنجارهای اجتماعی و پرهیز از ناهنجاری‌ها خواهیم دید.

غفاری‌زاده ادامه داد: کشوری که به مباحث فرهنگی توجه ویژه داشته باشد قطعاً در همه مباحث موفق‌تر خواهد بود، ضربه را زمانی می‌خوریم که به فرهنگ بی‌توجهی شود. با وجود مدرنیته شدن کشورها و حرکت به سمت تکنولوژی توجه به فرهنگ بومی باید مورد توجه قرار گیرد. ایران داعیه‌دار فرهنگ اسلامی ایرانی است که اگر هر دو بازو در کنار هم قرار گیرند در تمام زمینه‌ها موفق‌تر عمل خواهیم کرد، اما اگر به فرهنگ به‌عنوان موضوع دست چندمی و هزینه‌بر نگاه کنیم، بی‌شک آسیب‌زاست. فرهنگ موضوعی تخصصی است و باید به آن نگاه تخصصی داشت و با برگزاری چند همایش و انجام کارهای ویترینی نمی‌توان فرهنگ را متحول ساخت باید نقاط قوت فرهنگ ایرانی اسلامی را با انجام کارهای زیربنایی معرفی کنیم نه اقدامات ویترینی بدون برنامه کارشناسی. جهاد دانشگاهی با پرهیز از کارهای ظاهری در حوزه تقویت فرهنگ اسلامی گام مؤثر برداشته است.

وی تأسیس خبرگزاری تخصصی قرآنی (ایکنا) را یکی از امتیازها و اتفاقات بسیار خوب جهاددانشگاهی بیان کرد و افزود: بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در حوزه قرآن ورود داشته و دارند، اما به نظر می‌رسد نیازست با نسل جدید با زبان خودشان صحبت کرد. با نسل فعلی نمی‌توان مانند نسل 50 و 60 رفتار کرد خیلی از اتفاقات و پیشرفت‌های علمی در ذهن و رفتار نوجوانان تأثیرگذارست و تغییر ذهنی و نگرشی آنان را به‌دنبال دارد.

سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی ضرورت کمک گرفتن از حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های متولی امر قرآن را مورد تأکید قرار داد و با مهم برشمردن تعامل بین خبرگزاری ایکنا و سایر مجموعه‌های قرآنی همچون مؤسسات، اظهار کرد: تأسیس ایکنا از سوی جهاددانشگاهی اقدامی هوشمندانه و متفکرانه بود. نیاز بود که خبرگزاری باشد تا به صورت حرفه‌ای به مباحث قرآنی بپردازد. عدم ورود به مباحث سیاسی و تمرکز روی مباحث قرآنی از امتیازات این رسانه است و خوشبختانه جایگاه خود را بین رسانه‌ها و مطبوعات پیدا کرده است. ایکنا باعث شد تا نگاه سنتی به فعالیت‌های قرآنی متحول و قرآن به جایگاه حقیقی خود برسد. این مجموعه خبری در استان با وجود تمام مشکلات جهاد دانشگاهی خوش درخشید و برای سال پیشرو زیرساخت‌ها، نیازهای فیزیکی و نرم‌افزاری این مجموعه تقویت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha