آزادی 8 زندانی در قم به مناسبت سالروز خاکسپاری شهید زندان‌های بغداد
کد خبر: 3988068
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
همزمان با 11مردادماه انجام شد؛

آزادی 8 زندانی در قم به مناسبت سالروز خاکسپاری شهید زندان‌های بغداد

همزمان با 11 مردادماه نوزدهمین سالگرد خاکسپاری شهید محمدرضا شفیعی از شهدای زندان‌های بغداد مراسم یادواره این شهید والامقام به همت اداره زندان‌های قم و با همکاری انتشارات حماسه یاران در زندان مرکزی قم برگزار شد و به یاری خیرین طرح نذر هشتم به نام امام هشتم و یادبود شهید شفیعی ۸ زندانی طی چند روز آینده آزاد می‌شوند.

یادواره شهید زندان‌های بغداد در زندان مرکزی قم برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، همزمان با 11 مردادماه نوزدهمین سالگرد خاکسپاری شهید محمدرضا شفیعی از شهدای زندان‌های بغداد مراسم یادواره این شهید والامقام به همت اداره زندان‌های قم و با همکاری انتشارات حماسه یاران در زندان مرکزی قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور جواد شفیعی برادر شهید، ،ریاست کل زندان‌های استان قم، رئیس زندان مرکزی قم جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، سردار حسین کاجی همرزم شهید شفیعی و راوی 8 سال دفاع مقدس بیان کرد: زندان آخر خط نیست و بعضی از شهدا از کسانی بودند که متحول شدند و سوابق خوبی نداشتند و با یک نگاه اهل بیت (ع) زندگیشان تغییر کرد و جزء کسانی شدند که در تشیع شهادت آنها جمعیت کثیری حاضر شدند و دست به تابوت او می‌کشیدند و از او می‌خواستند که شفاعتشان را به محضر خداوند کند.

راوی هشت سال دفاع مقدس افزود: گاهی اوقات خدا می‌خواهد مسیر را عوض کند و این زندان هم محلی است برای تغییر مسیر و قطعا خواست خدا بوده برای تغییر شما که الان اینجا هستید و شهدا بهترین راه نشان تغییر شما هستند همانگونه که خداوند برای نجات مصر ، یوسف عزیز خود را به زندان انداخت، بسیاری از شهدا رفاقتشان را از زندان با خدا شروع کردند و رفتند شلمچه و رسیدند به آنچه که ما از آن جاماندیم.

در ادامه این مراسم، برادر شهید شفیعی نیز به بیان سخنانی پرداخت و در پایان این محفل انس به چهار نفر از زندانیان زندان مرکزی قم که از میان 348 شرکت‌کننده موفق شده بودند در مسابقه کتابخوانی از کتاب « 16سال بعد » با موضوع زندگی شهید شفیعی برگزیده شوند جوایزی اهداء شد.

در این یادواره به یاری خیرین طرح نذر هشتم به نام امام هشتم و یادبود شهید شفیعی ۸ زندانی طی چند روز آینده آزاد می‌شوند.

راز سالم ماندن پیکر مطهر شهید شفیعی پس از 16 سال

یادآور می‌شود، شهید شفیعی در جریان عملیات کربلای ۴ به اسارت دشمن درآمد. او با بدنی مجروح اسیر می‌شود و به‌خاطر شدت جراحات او را در بیمارستان بستری می‌کنند پس از چند روز درحالیکه هنوز بدن محمدرضا از جراحت زخمی بود، او را به اردوگاه می‌برند وضعیت جسمانی شهید شفیعی مناسب نبود و نیاز به عمل جراحی داشت ولی عراقی‌ها توجهی به سلامتی‌اش نداشتند چند روزی که در اردوگاه بود درد زیادی کشید و در آخر از عوارض جراحت در غربت و تنهایی به شهادت رسید؛ در مدت ۱۱ روز از زمان اسارت تا شهادتش محمدرضا دست عراقی‌ها بود و بسیار شکنجه شد و درد کشید.

صلیب سرخ که از شهادت محمدرضا آگاه می‌شود، مسئولان بعثی را موظف می‌کند برای او قبری در شهر کاظمین در نظر بگیرند. پس از ۱۶ سال پیکر این رزمنده قمی تفحص می‌شود و به کشور می‌آید اما نکته عجیب اینجا بود که پس از گذشت ۱۶ سال پیکر شهید شفیعی صحیح و سالم از خاک بیرون آمده بود. محمدرضا در تاریخ ۱۴دی ماه ۱۳۶۵ شهید شد و در تاریخ ۴مرداد ماه ۱۳۸۱پیکرش به کشور بازگشت.

به گفته همرزمش سردار حسین کاجی «راز سالم ماندن ایشان در چهار چیز است: هیچ وقت نماز شب ایشان ترک نمی‌شد؛ مداومت بر غسل جمعه داشت؛ دائماً با وضو بود و اینکه هر وقت زیارت عاشورا خوانده می‌شد، ما با چفیه‌هایمان اشکمان را پاک می‌کردیم ولی ایشان با دست اشک‌هایش را می‌گرفت و به بدنش می‌مالید و جالب اینکه جمعه وقتی برای ما آب می‌آوردند، ایشان آب را نمی‌خورد و آن را برای غسل نگه می‌داشت».

کتاب « 16 سال بعد » با روایت حسین کاجی از زندگی شهید شفیعی به نویسندگی زهرا حسینی مهرآبادی توسط انتشارات حماسه یاران به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه کتاب به سایت www.hamasehyaran.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha