امامت برای نظام دین و حفظ انسجام امت است
کد خبر: 3987401
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

امامت برای نظام دین و حفظ انسجام امت است

مدیر گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: با تأمل در خطبه مفصل امام رضا(ع) در باب امامت مشاهده می‌کنیم که می‌فرمایند امامت برای نظام دین و حفظ انسجام امت است.

امامت برای نظام دین و حفظ انسجام امت استحجت‌الاسلام حسین شریعتمداری، مدیر گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: غدیر به نفس آیه قرآن برای تکمیل دین، لطف و فیض الهی تمامیت پیدا کرده و به‌عنوان تداوم نبوت و رسالت مطرح است.

وی ادامه داد: به جز اینکه بحث ارتباط وحیانی با مبدأ متعالی، حفظ شریعت، تفسیر دین، اجرا و تطبیق ارزش‌ها و تعالیم دینی با امامت اتفاق می‌افتد، به نظر می‌رسد که تأمل در حقیقت، نبوت و رسالت و اینکه آخرین دین و پیامبری و مبعث است، برای اینکه به امامت معتقد شویم، کافی است زیرا امامت باید از ناحیه الهی اتفاق بیفتد.

شریعتمداری با بیان اینکه در همه دوره‌ها باید نبی و امام باشد، افزود: طبق روایات رسیده هر امتی باید یک پیامبر داشته باشد. در تاریخ از مقایسه دین اسلام با سایر ادیان آنچه در می‌یابیم این است که اسلام دین خاتم است و در آنچه که جنبه خاتمیت دارد باید اتفاقاتی رخ دهد تا دوام دین را تضمین کند.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: اسلام در بامداد تاریخ ظاهر شد در شرایطی که بشر به رشد و بلوغ رسیده و حقایق را حفظ می‌کرد و قدرت حفظ میراث پیامبران را داشت در حالی که در ادیان پیشین امکانات و آگاهی‌ها به حدی نرسیده بود که بتوان آن را حفظ کرد.

شریعتمداری اظهار کرد: کتاب مقدس مسیحیان بنا بر نظرات محققان اوایل قرن اول یا دوم میلادی جمع‌آوری شده است و تدوین تورات نیز قرن‌ها بعد از ظهور حضرت موسی(ع) است.

وی گفت: در اسلام به حکومت رسیدن پیامبر اکرم(ص) یکی از تمهیدات مهم بود، زیرا حکومت به تثبیت دین کمک بسیاری می‌کند.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: امامت ولو اینکه امام دوازدهم غایب باشد در دوره ۲۵۰ ساله خود، کمک بسیاری به حفظ مسیر ناب و خالص و همچنین حفظ اصل اسلام و قرآن و تعالیم شیعه و اهل سنت داشته است.

وی با بیان اینکه امامت تنها مربوط به شیعیان نیست بلکه امامت مسلمین است، افزود: در اصل امامت جمع کردن امت اسلامی مطرح است. با تأمل در خطبه مفصل امام رضا(ع) در باب امامت مشاهده می‌کنیم که می‌فرمایند امامت برای نظام دین و حفظ انسجام امت است. حضرت زهرا(س) نیز می‌فرمایند که امامت برای این است که امت را از اختلاف و تفرقه نجات دهد.

شریعتمداری با بیان اینکه امام آمده که انسجام مسلمانان را حفظ کند، افزود: ائمه تلاش کردند انسجام مسلمانان محفوظ بماند و شیعه بخشی از امت اسلامی باشد و شیعیان با سایر مسلمانان همراه و در نمازهای جمعه و جماعت حضور داشته باشند.

وی اساس امامت را حفظ انسجام امت و مسلمانان دانست و تصریح کرد: مسئله اصلی حفظ اسلام و انسجام اسلامی است و غدیر و عاشورا و ولایت را در این راستا باید درک کنیم. هرگونه برداشت و رفتار دیگر که با مسئله غدیر منافات داشته باشد موجب ایجاد تنش بین مسلمانان می‌شود و با روح امامت و اصل غدیر سازگاری ندارد.

شریعتمداری گفت: بحث امامت و منصوب شدن امیرالمؤمنین(ع) و تداوم ولایت در فرزندان این امام بزرگوار به این معنا نیست که بخواهیم مقدسات مذاهب دیگر را مورد طعن قرار دهیم و سایر مسلمانان را از دایره مسلمانی خارج بدانیم. در اساس اسلام و اصل امامت همه مسلمانان با یکدیگر همسو هستند و اختلاف در تفسیرها وجود دارد.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مهمترین پیام غدیر این است که امامت همچون نبوت، منصب الهی است که در اختیار انسان‌ها و مسلمانان و مؤمنان نیست که تصمیم بگیرند چه کسی امام باشد. اسلام باید حفظ و صیانت شود و در واقع امامت برای صیانت از اسلام طراحی شده است.

انتهای پیام
captcha