خانه‌هایمان را برای فرزندان غدیری کنیم
کد خبر: 3986966
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
حجت‌الاسلام تراشیون در گفت‌وگو با ایکنا:

خانه‌هایمان را برای فرزندان غدیری کنیم

مشاور امور خانواده با بیان اینکه خانه‌های ما باید غدیری باشد و بو و عطر امام علی(ع) را بدهد، گفت: برای این کار باید فضای خانه را آکنده از محبت و مهر حضرت علی(ع) قرار دهیم و در محیط خانه درباره شخصیت امیرالمؤمنین(ع) و ویژگی‌های ایشان مانند مهربانی، شجاعت و دستگیری از مستمندان توسط ایشان و محبت ایشان به پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) صحبت کنیم.

خانه‌های ما برای فرزندان غدیری شود/ بیان ویژگی‌های امام علیحجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه باید در ایام عید غدیر فرزندانمان را با روز عید غدیر و وقایع این روز آشنا کنیم، اظهار کرد: یکی از بهترین کارهای ایام غدیر این است که فرزندان و خانواده را بیشتر با وجود علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) مأنوس و آشنا کنیم تا باورهای دینی و علاقه‌مندی به وجود مبارک امام علی(ع) را در فرزندانمان تقویت کنیم.

وی ادامه داد: روح حاکم بر خانواده و زندگی ما باید محبت امام علی(ع) باشد و فرزندان ما در این عرصه و دورانی که زندگی می‌کنند اگر برای آن‌ها سعادت ناب آخرت را می‌خواهیم باید وجودشان را به  امام علی(ع) گره بزنیم؛ در گذشته از لحظه تولد بچه، وجودش را به اهل بیت(ع) گره می‌زدند. برخی بزرگان می‌گویند که هنگام تولد فرزند از قابله نمی‌پرسیدند فرزند دختر است یا پسر می‌گفتند گریه کُن است یا سینه زن و در واقع وجودش را به اهل بیت(ع) گره می‌زدند.

والدین در حضور فرزندان محبت به امام علی(ع) را بیان کنند

استاد حوزه علمیه افزود: فرزندان وقتی در خانه قدم برداشته و نفس می‌کشند باید بدانند در خانه‌ای بزرگ می‌شوند که خانه علاقه‌مندان به امام علی(ع) است و بعضی از شاخصه‌های آن این است که والدین در حضور فرزندان بیان کنند که امام علی(ع) را خیلی دوست دارند و در جمع خانوادگی و سر سفره پدر یا مادر رو به فرزندان کند و بگوید که می‌خواهم اعتراف کنم و شاهد این اعتراف نورانی من باشید و بدانید که من به عنوان پدر یا مادر شما، امام علی(ع) را دوست دارم و به او عشق می‌ورزم؛ وقتی بچه‌ها بدانند ما به‌عنوان والدین کسی را دوست داریم حتما آن‌ها هم به آن فرد علاقه‌مند می‌شوند و بچه‌های ما باید این علاقه‌مندی را از زبان ما بشنوند.

تراشیون با اشاره به اینکه در روز عید غدیر باید خانه‌هایمان را آذین‌بندی کنیم و لباس‌های مرتب بپوشیم تا فرزندان متوجه این عید شوند، گفت: خانه‌های ما باید غدیری باشد، بو و عطر امام علی(ع) را بدهد و برای این کار باید فضای خانه را آکنده از محبت و مهر حضرت علی(ع) قرار دهیم؛ نکته دیگر این است که در محیط خانه درباره شخصیت امیرالمؤمنین(ع) و ویژگی‌های ایشان مانند مهربانی، شجاعت و دستگیری از مستمندان توسط ایشان و محبت ایشان به پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) صحبت کنیم.

پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان خطاب به والدین گفت: وقتی خوبی‌های فردی از سمت والدین برای فرزندان بیان می‌شود بچه‌های ما به آن فرد علاقه‌مند می‌شوند چه برسد به فرد بی‌نظیری مانند حضرت علی(ع) و یا سایر ائمه(ع).

ویژگی‌های امام علی(ع) از زبان والدین برای فرزندان بیان شود  

وی اضافه کرد: رسانه‌ها، فضای مجازی و مداحان اهل بیت(ع) درباره محبت امام علی(ع) همیشه نکاتی را بیان می‌کنند اما بیان ابعاد شخصیتی، ویژگی‌ها و محبت امام علی(ع) از زبان والدین فرق دارد، چراکه  باعث می‌‌شود این مهر و محبت عمیق‌تر در وجود فرزندان بنشیند.

تراشیون تصریح کرد: والدین با دسترسی به فضای مجازی و کتاب‌های تألیف شده در زمینه غدیر و ویژگی‌های امام علی(ع) باید فرصتی را فراهم کرده تا نکته‌هایی را  در این زمینه بیاموزند و با زبان فرزندان به آنان بگویند، چراکه از دیدگاه کارشناسان تربیتی بیشترین حرفی که مورد اعتماد فرزندان است حرفی است که از زبان پدر و مادر می‌شنوند و والدین باید موثق‌ترین و بهترین منبع برای فرزندان باشند.

 کارشناس مسائل تربیتی در پایان یادآور شد: باید از این فرصتی که  خداوند در محیط تربیتی ما و زندگی فرزندانمان قرار داده بهره ببریم و مسائل تربیت دینی مانند غدیر را مورد توجه قرار دهیم و این مسئولیت در منزل فقط به یک والد واگذار نشود بلکه پدر و مادر با هم در این راستا قدم بردارند.

انتهای پیام
captcha