شاعران واقعه غدیر خم را در ابعاد بین‌المللی معرفی کنند
کد خبر: 3986693
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
آیت‌الله‌العظمی سبحانی:

شاعران واقعه غدیر خم را در ابعاد بین‌المللی معرفی کنند

مرجع تقلید شیعیان گفت: شاعران باید واقعه غدیر خم را در ابعاد بین‌المللی برای مردم جهان به‌درستی تبیین و معرفی کنند؛ برای واقعه غدیرخم باید مخاطب‌شناسی کرد و برای مخاطب عالم، فاضل و اهل برهان، باید با دلیل و متقن شعر سرود.

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان، پنجم مردادماه به نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر پیامی صادر کرد که در آن آمده است:

«روز غدیر یکی از اعیاد اسلامی که ریشه در قرآن اولاً و سنت رسول خدا(ص) ثانیاً و تاریخ اسلامی ثالثاً دارد، در تاریخ حدیث نبوی هیچ حدیثی از نظر تواتر به پایه حدیث غدیر نمی‌رسد. تنها از صحابه ۱۲۱ نفر و از تابعان ۹۰ نفر از آن دو گروه بگذریم از محدثان و محققان ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت این حدیث را نقل کرده‌اند و اگر نقل شیعیان را بر آن اضافه کنیم،  بالاترین تواتر را تحقق می‌پذیرد.

در این روز عظیم با ولایت علی(ع)، دین کامل شد و به همین دلیل باید در این روز بزرگ به جشن و شادمانی پرداخته شود. شاعران باید واقعه غدیر خم را برای مردم و حتی در ابعاد بین‌المللی برای مردم جهان به‌درستی تبیین و معرفی کنند؛ برای واقعه غدیرخم باید مخاطب‌شناسی کرد و برای مخاطب عالم، فاضل و اهل برهان، باید با دلیل و متقن شعر سرود.

حدیث غدیر در میان شعرای اسلامی موجی ایجاد کرده و ارادتمندان اهل بیت(ع) حدیث غدیر را در قالب شعر ریخته و نخستین کسی که مضمون حدیث را به‌صورت شعر درآورده صاحب ولایت کبری امیرمؤمنان(ع) است.

پس از ایشان شاعران و مخلصان به زبان‌های مختلف حدیث غدیر را به نظم در آورده و مرحوم علامه امینی خصوص شعرای عرب را گردآوری  و در مورد آن سخن گفته است در حالی که محققان می‌توانند این موضوع را در زبان فارسی، اردو و دیگر زبانها تعقیب کنید و من به فرهیختگان این مجلس پیشنهاد می‌کنم که در این راه گامی بردارند.»

انتهای پیام
captcha