همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند
کد خبر: 3986505
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند

مهرواره «محله همدل» یکی از رویدادهای اثرگذار سازمان تبلیغات اسلامی در ماه‌های گذشته بود، رویدادی که انگشت بر نقاط درخشان ظرفیت‌های مردمی و مسجدی گذاشت، به آنها بها داد و زمینه را برای همدلی بیشتر بین مسجد، هیئات، کانون‌های مساجد و مردم فراهم آورد.

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینندبه گزارش ایکنا از خوزستان، روز گذشته 9 مردادماه همزمان با سالروز ولادت امام کاظم(ع) برگزیدگان نخستین مهرواره «محله همدل» معرفی شدند. در این میان، رضا آیت و مجید قنواتی دو نفر از فعالان مسجدی استان خوزستان، نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، مهرواره «محله همدل» یکی از رویدادهای اثرگذار سازمان تبلیغات اسلامی در ماه‌های گذشته بود، رویدادی که انگشت بر نقاط درخشان ظرفیت‌های مردمی و مسجدی گذاشت، به آنها بها داد و زمینه را برای همدلی بیشتر بین مسجد، هیئات، کانون‌های مساجد و مردم فراهم آورد.

با آغاز مهرواره «محله همدل» در خوزستان، 2 هزار و 500 مسأله از مشکلات محلات استان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، خدمات‌رسانی، فرهنگی و اقتصادی ثبت شدند. در مرحله بعدی این رویداد،‌ ۱۳۰۰ گزارش حل مسأله با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی و خیرین ارسال شد. این طرح‌ها شهرستان به شهرستان احصا و بررسی شدند و در نهایت ۴۰ گزارش حل مسأله به استان رسید. در مرحله استانی هیئت داوری، ۱۸ حل مسأله را پذیرفت و در نهایت در جلسه داوری که ۱۶ تیر برگزار شد، ۴ اثر از سوی داوران برای ارسال به مرحله کشوری تأیید شدند.

آثار علاوه بر بررسی هیئت داوران، به داوری عموم نیز گذاشته شد و در نهایت 2 حل مسأله از خوزستان به مرحله کشوری راه پیدا کرد. با معرفی برگزیدگان در روز گذشته، دو فعال مسجدی خوزستان موفق شدند، از حمایت مالی این مهرواره برای رفع مسائل و مشکلات محلات خود برخوردار شوند. متن زیر گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با این دو فعال است:

رضا آیت از مسجد شهدای کربلای دزفول درباره حضور خود در این مهرواره گفت: به دنبال معضلی بودیم‏ که بیشترین اثر را در محله گذاشته باشد تا بتوانیم برای رفع آن کاری بکنیم. پس از بررسی متوجه شدیم آنچه در محله ما و شاید نقاط دیگر شهر بیشتر به چشم می‌خورد، ناامیدی مردم به واسطه کرونا و مشکلات معیشتی و اقتصادی بود. دوستان ما در مسجد شهدای کربلا به دنبال این بودند که در این راه قدمی بردارند.

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند

وی اظهار کرد: پس از بررسی متوجه شدیم برخی از مسائل مردم مربوط به مسکن آنها بود. ما خانواده‌هایی در سطح محله داشتیم که 17 سال کپرنشین بودند و به این دلیل معضلات زیادی داشتند، از جمله این که فرزند خانواده، اقدام به خودکشی کرده بود. دوستان ما از ابتدای ماه رمضان تاکنون سه باب منزل برای چنین خانواده‌هایی ساختند.

آیت افزود:‌ در بخش دوم، موضوع اشتغال مورد توجه قرار گرفت که مسأله جوانان محله بود. اکثر آنها با مبالغ اندکی می‌توانستند فعالیت کنند. به همین منظور یک کارگاه خیاطی ویژه خواهران راه‌اندازی شد که بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست در آن مشغول کار شدند.

این فعال مسجدی ادامه داد:‌ موضوع دیگر، وام‌های خود اشتغال‌زایی بود. در این مدت به 20 نفر وام‌های 5 تا 100 میلیون تومانی پرداخت شد. برای مثال کارگاه خیاطی با وام 100 میلیون تومانی راه‌اندازی شد. سومین موضوع، تسهیل امر ازدواج جوانان در محله بود. برخی خانواده‌ها به دلیل فقر مالی، امکان تهیه جهیزیه برای فرزند خود نداشتند. از ماه رمضان که این طرح آغاز شد تاکنون 14 سری جهیزیه تهیه و تقدیم این خانواده‌ها شد.

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند

وی گفت:‌ موضوع چهارم، برقراری ایستگاه‌های سلامت در نزدیکی بیمارستان شهر برای افزایش روحیه امید در بین بیماران کرونایی و همراهان آنها بود که این کار اثر خوبی بر بیماران و همراهان آنها داشت.

آیت با بیان اینکه برای پیشبرد این فعالیت‌ها خیرین از ما حمایت می کنند، افزود: افراد گروه جهادی مسجد شهدای کربلا متشکل از دان‌ش‌آموزان و دانشجویان هستند و افراد میانسال نیز در گروه هستند که با راهنمایی‌های آنها فعالیت می‌کنیم.

این فعال مسجدی در پایان گفت: عمدتا مشکلات اصلی ما فعالان مسجدی‌، عدم خودباوری است. یعنی ما در خود نمی‌بینیم که بتوانیم کارهای بزرگ انجام بدهیم، در صورتی که با اراده و اخلاصی که دوستان دارند به مدد اهل بیت(ع) کارهای نشدنی، شدنی هستند.

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند

مجید قنواتی، دیگر برگزیده خوزستانی مهرواره «محله همدل» از شهرستان رامهرمز است. وی با اشاره به زیر ساخت‌های ضعیف در رامهرمز گفت: با شروع کرونا، قرارگاهی به نام قرارگاه امام رضا(ع) راه اندازی کردیم. در روزهای اواخر سال 98 ترس و واهمه زیادی بین مردم وجود داشت. ماسک و الکل به اندازه کافی در اختیار مردم نبود. ما با ایجاد این قرارگاه جهادی، به صورت خودجوش اقدام به ضدعفونی کردن معابر و محلات و راه‌اندازی کارگاه ماسک و آشپزخانه در فضای باز برای خانواده‌های نیازمند کردیم.

وی گفت: با توصیه رهبر انقلاب به مواسات و کمک‌های مؤمنانه، 2 هزار بسته غذایی بین نیازمندان توزیع کردیم.

قنواتی با بیان اینکه در حین خدمت‌رسانی به مردم با مسائل و آسیب‌های اجتماعی مواجه شدیم، گفت: یکی از این مسائل، پدیده خودکشی در بین دانش‌آموزان بود. ما در گام بعد علل این مسأله را بررسی کردیم. در مسجد به این نتیجه رسیدیم که این پدیده علل کوتاه‌مدت و بلند مدت دارد. دلایل بلندمدت آن مسائل اقتصادی و اجتماعی بود و علل کوتاه مدت آن، مسائلی چون نداشتن تبلت و امکانات آموزشی بود.

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) افزود:‌ در همین راستا تبلت، بسته‌های نوشت افزار، روپوش و امکانات آموزشی در مناطق محروم توزیع شد. برخی از مواردی که اقدام به خودکشی کرده بودند مسأله مسکن داشتند، بنابراین پیگیری‌های لازم انجام شد و با جذب مشارکت‌های مردمی، ساخت 5 واحد مسکونی را آغاز کردیم که 2 واحد آن تحویل داده و 3 واحد دیگر 70 درصد تکمیل شده است.

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند

قنواتی گفت: با اقداماتی که انجام دادیم تلاش شد امید به زندگی را بین خانواده‌ها و دانش آموزان ایجاد کنیم. همینطور جلساتی در محلات برگزار کردیم که موضوع آنها امید به زندگی، فضای مجازی و تربیت فرزند برای بانوان بود. با این حرکت‌ها خیرین تشویق شدند وارد عرصه شوند و کمک حال ما برای یاری خانواده‌های نیازمند باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 550 خانواده تحت پوشش این قرارگاه هستند و خدماتی چون تعمیر کولر، یخچال، تهیه جهیزیه و ... به آنها ارائه می‌شود، اظهار کرد: در این یک سال و نیم که از عمر قرارگاه می‌گذرد، 3 میلیاردتومان آورده مالی قرارگاه بود که 80 درصد آنها از مشارکت‌های مردمی و 20 درصد از طریق رایزنی با نهادهای مختلف جمع‌آوری شده است.

این فعال مسجدی با بیان اینکه مردم به قرارگاه اعتماد دارند و این برای ما اهمیت زیادی دارد، در پاسخ به این سوال که جوانان مسجدی چگونه می‌توانند با استفاده از ظرفیت مسجد، در مسیر گره‌گشایی از کار مردم قدم بردارند، گفت: اولین چیزی که انسان نیاز دارد بداند این است که خداوند فرموده است «از تو حرکت، از من برکت». انسان باید حرکت کند تا به پویایی و پیشرفت برسد.

وی افزود: ما 260 جهادگر داریم که 210 آقا و 50 خانم هستند. در اولین روز فعالیت از طریق فضای مجازی اعلام کردم هر فردی که دغدغه شهرش را دارد، اگر تلمبه دستی دارد، به نیت امام رضا(ع) به هیئت بیاورد ما این وسیله را برای ضدعفونی استفاده کردیم. شب اول 18 نفر و شب دوم 30 نفر آمدند و 5 دستگاه تراکتور همراه خود داشتند. در روزهای اول شیوع کرونا از تراکتورهای سمپاشی که زمین‌های کشاورزی را سم‌پاشی می‌کنند، برای ضدعفونی شهر استفاده کردیم و به جای سم، در آنها مایع ضدعفونی ریختیم. در یکی از این شب‌ها 20 تراکتور، 10 کامیون و 250 نیروی آماده از اقشار مختلف شهر در هیئت جمع شدند تا شهر را ضدعفونی کنند.

همدلی‌هایی که بچه‌های مسجد می‌آفرینند

وی ادامه داد: این باعث شد روز به روز دایره خدمت ما به مردم وسیع‌تر شود. اما در این راه گاهی با ناهنجاری‌هایی هم ممکن است روبه‌رو شویم. کسی که وارد این عرصه از فعالیت می‌شود باید در مقابل برخی قضاوت‌های نادرست مقاومت کند. برخی ممکن است بگویند شما جاه‌طلب هستید و می خواهید به جایگاه اجتماعی برسید یا ... . اما اشکال ندارد.

قنواتی گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این قرارگاه انجام شد، بهبود و تجهیز سالن ورزشی یکی از از قهرمانان رامهرمز بود که در سطح جهان و آسیا درخشیده است؛ رضا دهدار، قهرمان وزنه برداری آسیا و جهان، سالن تمرین در شهرستان نداشت و با اینکه نام شهرستان را در آسیا و جهان بالا برد، از کمترین امکانات تمرین در شهرستان بی‌بهره بود و از این موضوع گلایه داشت. به عنوان یک قهرمان پیشنهادهایی از کشورهای همسایه به او شده بود که به آنجا برود. ما در 21 رمضان ایشان را به هیئت دعوت و از او تقدیر کردیم. به مناسبت ورودش به هیئت، 100 میلیون تومان از دستان او به مردم کمک شد. سالن ورزشی او را ظرف سه روز تعمیر و تجهیز کردیم که این موجب خوشحالی مردم رامهرمز شد و اثرات خوبی در جامعه ورزشی داشت.

براساس این گزارش، در بخش مدیران استانی مهرواره «محله همدل»، حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با ثبت سه هزار و ۴۴۸ مسئله مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha