کاهش بهره‌مندی اخلاق دینی قرآن‌آموزان از اساتید در کلاس‌های مجازی قرآن
کد خبر: 3986205
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
حجت‌الاسلام مشرف بیان کرد؛

کاهش بهره‌مندی اخلاق دینی قرآن‌آموزان از اساتید در کلاس‌های مجازی قرآن

رئیس مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) با بیان اینکه اساتید در کلاس‌های قرآنی در پی ایجاد نگرش مثبت و تربیت دینی قرآن‌آموزان هستند، افزود: در آموزش مجازی بهره‌مندی اخلاقی و تربیتی شرکت‌کنندگان کلاس‌های قرآنی به حداقل رسیده است که این مسئله جدی‌ترین اشکال کلاس‌های قرآنی مجازی به شمار می‌‎رود.

کاهش بهره‌مندی اخلاق دینی قرآن‌آموزان از اساتید در کلاس‌های مجازی قرآن کریمحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مشرف، رئیس مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به آموزش مجازی قرآن کریم در این مرکز گفت: مرکز قرآن و حدیث از اولین مراکز برگزار کننده کلاس‌های مجازی قرآن کریم پس از آغاز شیوع کرونا بود زیرا معتقدیم آموزش قرآن کریم نباید تعطیل شود لذا آن را به صورت تلفنی و مجازی ادامه دادیم.

وی در خصوص آسیب‌های آموزش مجازی قرآن کریم و تأثیرات آن بر قرآن‌آموزان و اساتید قرآنی بیان کرد: با توجه به اینکه اساتید قرآنی الگوی قرآن‌آموزان هستند مهم‌ترین آسیب آموزش مجازی به خصوص در عرصه قرآن کریم و مباحث قرآن و حدیث عدم ارتباط حضوری و چهره به چهره است.

مشرف اضافه کرد: از اهداف مهم برگزاری کلاس‌های قرآنی علاوه بر افزایش دانش و اندوخته‌های قرآن و معارف، تربیت دینی و رشد مهارت و رفتارهای قرآنی شرکت‌کنندگان است.

رئیس مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) یادآور شد: اساتید قرآنی یک الگوی رفتاری برای قرآن‌آموزان و در کلاس‌های قرآنی در پی ایجاد یک نگرش مثبت و تربیت دینی و قرآنی برای آن‌ها هستند بنابراین در آموزش مجازی بهره‌مندی اخلاقی و تربیتی شرکت‌کنندگان کلاس‌های قرآنی به حداقل رسیده است که این مسئله جدی‌ترین اشکال کلاس‌های قرآنی مجازی به شمار می‌‎رود.

فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب اینترنتی

مشرف افزود: دریافت و فهم مطلب به دقت و عمق آموزش حضوری نیست زیرا امکان ارتباط حضوری و چهره به چهره وجود ندارد، قرآن‌آموز در آموزش مجازی خود را در محضر استاد نمی‌بیند بنابراین دقت او کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، آن مسئله‌ای که در آموزش‌های قرآنی اهمتی دارد تقویت حوزه کاربردی رفتاری و افزایش مهارت و توانمندی شرکت‌کنندگان است که متأسفانه آموزش مجازی باعث تضعیف این موضوع می‌شود.

وی فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب و کافی حوزه اینترنت و ارتباطات را از دیگر آسیب‌های آموزش مجازی برشمرد و اظهار کرد: اختلال در زیرساخت‌های شبکه‌های اینترنتی از سوی مرکز قرآن و حدیث، قرآن‌آموزان و یا اساتید نه تنها تمرکز و دقت شرکت‌کنندگان را کاهش می‌دهد بلکه سبب کاهش کیفیت و تأثیرگذاری آموزش می‌شود.

مشرف با بیان اینکه تقلب در آزمون پایانی آسیب عمومی کلیه آموزش‌های مجازی است، تصریح کرد: در کلاس‌های مهارت قرآن کریم از جمله قرائت تحقیق یا تفسیر قرآن این آسیب وجود ندارد زیرا مهارت و فن قرائت امری به تدریج به دست می‌آید و اگر قرآن‌آموز در ضمن آموزش فرانگرفته باشد در آزمون پایانی نیز که به صورت تلفنی قرآن تلاوت می‌کند ایرادات و اشتباهات او کاملاً هویدا و قابل تشخیص برای استاد مجرب قرآنی است.

وی افزود: در کلاس‌های مجازی حفظ قرآن کریم نیز تقلب در آزمون نهایی زیر 10 درصد اتفاق می‌افتد، اساتید مجرب قرآن کریم از نحوه بیان و قرائت قرآن‌آموز به آسانی تشخیص می‌دهند بنابراین آسیب تقلب در کلاس‌های مجازی قرآن کریم درصد ناچیزی را به خود اختصاص داده است.

کاهش ثبت‌نام متقاضیان

رئیس مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) کاهش ثبت‌نام متقاضیان شرکت در کلاس‌های مجازی قرآنی این مرکز در دوران کرونا را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: متأسفانه در دوران کرونا که آموزش‌ها به صورت برخط و آنلاین برگزار شد، نیمی از قرآن‌آموزان را از دست دادیم و علت اصلی ماجرا آن است که بسیاری از خانواده‌های آن‌ها به امید بهبود وضعیت استان از نظر شرایط کرونایی اقدام به ثبت‌نام فرزندان نکردند و از طرفی اعتقاد آن‌ها بر این است که فرزندانشان از آموزش مجازی بهره مطلوب و کافی نمی‌برند.

مشرف ضمن تأکید بر اینکه ما به هیچ عنوان آموزش مجازی را نفی نمی‌کنیم بلکه در شرایط نامطلوب کرونا آن را به علاقه‌مندان توصیه می‌کنیم، بیان کرد: اصالت آموزش به خصوص در عرصه قرآن و معارف اهل بیت(ع) با آموزش حضوری است اما در موقعیت‌های غیرعادی و نامطلوب راه گریزی جز آموزش مجازی نیست و چه بسا در این شرایط آموزش مجازی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا مفید و مؤثر واقع می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) به علت آمار بالای متقاضیان فارسی زبان داخلی و خارجی از سال 97 آموزش مجازی را با هدف بهره‌مندی کلیه علاقه‌مندان به کلاس‌های قرآنی چه در داخل کشور که در شهرهای دیگر هستند و امکان شرکت در کلاس‌های حضوری در شهر مقدس قم را نداشتند و چه ایرانیان خارج از کشور را کلید زد و از دهه کرامت امسال نیز آموزش قرآن کریم به زبان انگلیسی و اردو در این مرکز آغاز شده است و طی روزهای آینده کلاس‌های مجازی قرآن کریم به زبان عربی نیز برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha