قربانی کردن موجب ترقی معنوی روح انسان می‌شود/ رمز عرفانی قربانی
کد خبر: 3985550
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
حجت‌الاسلام الهی منش؛

قربانی کردن موجب ترقی معنوی روح انسان می‌شود/ رمز عرفانی قربانی

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه رمز عرفانی قربانی، اتحاد نفس قربانی با انسان قربانی‌کننده است تا از بلایا و آفات مصون بماند، گفت: قربانی کردن موجب ترقی معنوی روح انسان و شرح صدر می‌شود.

قربانی کردن موجب ترقی معنوی روح انسان می‌شود/ رمز عرفانی قربانیروز دهم ماه ذی‌الحجه و عید قربان روز عید و خوشحالی و سرور است، روزی است که یادآور تجلی اوج ایمان و عشق در وجود پیامبری است که در پرتو انوار اندیشه‌های بلند و الهی خویش، از سوی معشوق در آزمایشی عظیم و دشوار قرار گرفت.

عید قربان، از اعیاد مهم اسلامی و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است، آن جا که فرمان حق برای ذبح اسماعیل صادر شد و ابراهیم آن بنده فرمانبردار خداوند آماده اجرای این فرمان شد و اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد، ولی ندایی رسید که ای ابراهیم از عهده این آزمون الهی برآمدی، دست نگه دار که فرمانبرداری خویش را به درستی اثبات کرده‌ای.

در همین زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا الهی منش عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار ایکنا از قم، با اشاره به اینکه عید قربان یادآور فداکاری است که حضرت ابراهیم(ع) در راه خداوند انجام دادند، اظهار کرد: ابراهیم خلیل دارای مقام‌های نبوت، رسالت و امامت است، ابراهیم آنگاه که بت‌ها را شکست به مقام رسالت رسید، به واسطه اینکه درب خانه اش به روی میهمانان باز بود به مقام خلیل‌الله رسید و از آنجا که حاضر نشد فرزند خود را در راه خداوند قربانی کند به مقام امامت رسید.

وی با اشاره به فلسفه قربانی کردن در اسلام، ادامه داد: اساس قربانی به حضرت ابراهیم(ع) برمی‌گردد که ایشان مأمور شد فرزندش اسماعیل(ع) را ذبح کند و خداوند از این راه خواستند تا این پیامبر(ص) خود را مورد امتحان قرار دهند که چقدر دستورات الهی برای او مهم است و در مقابل، این علاقه‌مندی‌های ظاهری و مادی چقدر در وجود او رسوخ کرده است که آن حضرت(ع) برای انجام دستورات الهی با تمام وجود اقدام کرد و حاضر شد آن فرزند را برای قربانی ببرد و آماده کند و در قربانگاه او را برای قربانی به زمین خواباند.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه قربانی کردن در راه خداوند برای انسان سودبخش است، افزود: جان انسان در گروی عقیقه‌ای است که برای نوزاد خود قربانی می‌کند، همچنین هر گاه خطری برای انسان بوجود آید با قربانی رفع بلا می‌شود.

قربانی کردن؛ حفظ جان انسان از خطرات

وی بیان کرد: خداوند برای حفظ جان آدمیان راهکارهایی قرار داده که قربانی کردن یکی از راهکارها برای حفظ جان انسان از خطرات است، همچنین قربانی موجب می‌شود که انسان به مرحله تقوا برسد.

حجت الاسلام الهی منش گفت: در آیه ۳۸ سوره حج آمده که قربانی موجب می شود که انسان به مرحله تقوا برسد و روح انسان تقویت می‌شود؛ قربانی از عواملی است که موجب می شود روح انسان به ترقی معنوی دست یابد و برای انسان شرح صدر حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه هر کس آرزو کند که جز زوار خانه خدا باشد، رحمت خدا شامل حال او نیز می شود، ابراز کرد: شب قدر دارای چنان عظمتی است که خداوند فضیلت آن را از هزار ماه بیشتر می داند و چون آن استعدادی که در انسان است با عمر کوتاهش شکوفا نمی‌شود، خداوند برای شکوفایی این استعدادها فرصت‌هایی قرار داده که شب قدر از جمله آن‌هاست و سرعت سیر انسان در این شب چندین برابر می‌شود.

وی ادامه داد: هر کس به هر جهت که نتواند از این فضیلت شب قدر بهره‌مند شود باید تا سال آینده صبر کند مگر اینکه توفیق حضور در صحرای عرفات را بیابد، زیرا حضور در سرزمین عرفات جایگزین شب قدر است.

وی بیان کرد: اکنون که به دلیل بیماری کرونا فرصت حضور حجاج در صحرای عرفات وجود ندارد، اگر نیت و خواسته قلبی خود را از خداوند بخواهند، فضل خداوند شامل حال همه می‌شود و می‌توانند با نیت قلبی از ثواب حضور در عرفات بهره‌مند شوند.

الهی منش گفت: حضور در سرزمین عرفات سه اثر در طول یکدیگر دارد که کمترین آن رزق دنیایی انسان را تضمین می‌کند، دوم گناهان انسان بخشیده می‌شود و سوم اینکه انسان به ملکه ای از عصمت دست می‌یابد تا در آینده نیز مرتکب آن گناه نشود.

رمز عرفانی قربانی اتحاد نفس قربانی با انسان قربانی‌کننده است

این عرفان‌پژوه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حیواناتی که قربانی می‌شوند، نفس دارند، تصریح کرد: وقتی حیوانی قربانی می‌شود، تعلق نفس از بدن قطع می‌شود، اما سؤال این است که این نفس کجا می‌رود؟ برای جواب به این سؤال می‌توان به فصوص الحکم ابن‌عربی مراجعه کرد، ابن‌عربی بحث می‌کند که تمام فرزندانی که از سوی فرعون و فرعونیان کشته شدند، به گونه‌ای پیش‌مرگ حضرت موسی(ع) بودند، این نفوس ضایع نشدند، بلکه در نفس حضرت موسی(ع) دمیده شدند و نفس موسی(ع) قوت پیدا کرد.

وی افزود: اگر این مطلب را از آنجا وام بگیریم، آن وقت می‌شود این طور پاسخ داد که نفس حیوانی که قربانی می‌شود، از بدنش جدا می‌شود، به گونه‌ای با نفس انسانی که قربانی می‌کند تلاقی پیدا می‌کند؛ آن نفس در نفس این انسان درج می‌شود و موجب قوت نفس این انسان می‌شود و از این رو از برخی از آفات و گرفتاری‌ها، این شخص مصون می‌ماند و نفس آن حیوان در حکم سپری می‌شود که اجازه نمی‌دهد انسان در معرض خطرات قرار گیرد بنابراین رمز عرفانی برای قربانی همین است.

اجرایی کردن فضای همدلی و احسان حج در شرایط امروزی جامعه

وی با اشاره به اینکه روزه گرفتن در عید قربان مانند عید فطر حرام است، گفت: در روز عید قربان اعمالی مانند غسل، نماز عید قربان، قربانی کردن، زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای ندبه، مستحب است.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: عید قربان نزد اهل بیت (ع) به اندازه‌ای اهمیت دارد که نماز آن را از واجبات معرفی کردند و فرمودند:«صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.»

الهی منش در پایان یادآور شد: قربانی که قرار بوده حجاج در حج داشته باشند امسال در کشور اجرا کنند و از محرومان دستگیری داشته باشند و فضای همدلی و احساس یکسانی که در حج هست، ایجاد کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha