توجه به ذات کبریایی پروردگار و توبه؛ مهم‌ترین امور در روز عرفه
کد خبر: 3985290
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
حجت‌الاسلام ایمانی مقدم بیان کرد:

توجه به ذات کبریایی پروردگار و توبه؛ مهم‌ترین امور در روز عرفه

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب درباره نهمین روز از ماه ذی‌الحجه و روز عرفه، گفت: توجه به ذات کبریایی پروردگار و توبه از مهم‌ترین امور در روز عرفه است، بنابراین اعمالی مانند خواندن دو رکعت نماز زیر آسمان و توبه کردن توصیه شده است.

توجه به ذات کبریایی پروردگار و توبه؛ مهم‌ترین امور در روز عرفهحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم، معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، با بیان اینکه شب و روز عرفه در تمام سال ممتاز است، اظهار کرد: در سوره فجر از عرفه نام برده شده و در جای دیگری از قرآن با عنوان ایام المعلومات ذکر شده است.

وی با بیان اینکه خداوند در سوره فجر به این ۱۰ شب قسم خورده است، افزود: روز عرفه از روزهای ممتاز سال است که علما در خصوص شب عرفه نظرات متفاوتی دارند از جمله اینکه آدم و حوا زمانی که از درخت سیب خوردند و از بهشت رانده شدند و ۹۰۰ سال گریستند، سرانجام در چنین شبی توبه‌شان پذیرفته شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه حجاج در روز عرفه باید از اذان ظهر تا اذان مغرب در صحرای عرفات باشند، گفت: در شب عید قربان ابتدا ظهر تا شب عبادت می‌کنیم تا به معرفت لازم برسیم و لیاقت ورود به عید قربان را پیدا کنیم. توجه به ذات کبریایی پروردگار و توبه از مهم‌ترین امور در روز عرفه است، بدین‌صورت که در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و توبه کند و به ضعف خود پی ببرد؛ برخی گفته‌اند ریشه عرفه از اعتراف است یعنی انسان به گناهان خود پی ببرد.

ایمانی با بیان اینکه دعای عرفه از امام سجاد و امام حسین(ع) ذکرشده است، افزود: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه این دعا را بیان کرده‌اند. همچنین شبر و شبیر سخنان امام حسین(ع) را در زمینه عرفه نقل می‌کنند و می‌گویند که مشاهده کردیم امام حسین(ع) بیرون آمدند و در جمع فامیل و اهل‌بیت(ع) خود در کنار کوه جبله الرحمه ایستادند و رو به قبله دعای روز عرفه را خواندند.

ایمانی بیان کرد: سال ۶۶ که آل سعود، حجاج بیت‌الله الحرام را به شهادت رساند، با رئیس جمهور پیشین مصر تماس گرفتند و حسنی مبارک گفت که وکیلی شناخته شده است که مسائل حقوق بین‌الملل را به‌خوبی می‌داند؛ عربستان سعودی هواپیمای اختصاصی به قاهره فرستاد و وکیل روز عرفه میان میهمانان پادشاه آمد اما خود را مخفیانه نزد حاجیان رساند تا مشاهده کند حجاجی که محکوم‌ شده‌اند و می‌خواهند کعبه را خراب کنند چه کسانی هستند. وکیل می‌گوید که بعدازظهر روز عرفه مشاهده کردیم که توسط کاروان‌ها دعایی خوانده می‌شود و وقتی جملات دعا را شنیدم گفتم که این حجاج با دعایی که می‌خوانند، کعبه خراب کن نیستند و از پذیرش وکالت سرباز زد.

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص مهم‌ترین اعمال روز عرفه، افزود: برخی از دعاهایی که در طول سال قرائت می‌شود از جمله دعای کمیل برای ورود به این شب است. اعمال روز عرفه شامل غسل، روزه و دعاهای بسیار از جمله دعای امام حسین(ع) و دعای امام سجاد(ع) در روز عرفه است.

ایمانی گفت: در روایات نقل شده که در روز عرفه خداوند ابتدا به کربلا و زوار قبر سید الشهدا(ع) نگاه می‌کند و بعد به زائران خانه خود می‌نگرد بنابراین زیارت ویژه امام حسین(ع) یکی از اعمال مخصوص این شب‌هاست. عرفه به معنای شناخت است یعنی انسان در روز عرفه باید شناخت پیدا کند، همچنین به معنای اعتراف است یعنی باید به گناهان خود اعتراف کند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: روز عرفه مصادف با روز نهم ذیحجه در تقویم اسلامی است که این یکی از مقدس‌ترین روزها در تقویم اسلامی است. دومین روز از سفر حج و روز بعد از آن نخستین روز از تعطیلات بزرگ اسلامی عید قربان است و در سحرگاه این روز، زائران مسلمان از منا به یک دامنه تپه و دشت مجاور به نام کوه عرفه و دشت عرفه راه می‌یابند. 

انتهای پیام
captcha