همدلی محلات و آسیب‌هایی که رنگ باختند
کد خبر: 3983711
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹

همدلی محلات و آسیب‌هایی که رنگ باختند

«سمن نسیم آرامش کوهرنگ» با طرح مسئله و آسیب‌های اجتماعی که حوزه وسیعی از مسائل و معضلات را که شامل آسیب‌های فضای مجازی، اعتیاد، طلاق، اختلافات خانوادگی و قومی شهرستان، کرونا و... می‌شود، در مهرواره «محله همدل» شرکت کرده است.

همدلی محلات و آسیب‌هایی که رنگ باختند

مهرواره «محله همدل» طرحی بود که در ماه مبارک رمضان امسال در سراسر کشور و با هدف فرهنگ‌سازی، طرح مشکلات و بیان مسئله توسط مردم از سوی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها در محلات فراخوان شد. این طرح رویکردی مشارکت‌محور در قالب انتقاد غیرمستقیم دارد که تنها به بیان مشکل و نقایص نمی‌پردازد بلکه با احساس مسئولیت و همدلی، تلاش می‌کند دلسوزانه مشکل را رصد کرده و نسبت به رفع آن به ارائه راهکار بپردازد.

حجت‌الاسلام رضا اسماعیلی، راهیار بنیاد هدایت در چهارمحال‌وبختیاری و دبیر استانی مهرواره محله همدل در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه این مهرواره با همکاری افراد دغدغه‌مند محلات و محوریت امام و مسجد محلات انجام شد، اظهار کرد: مقرر شد که این افراد با کمک مردم بتوانند مسائل و مشکلات محلات را رصد و شناسایی کنند و در فرصت تعیین شده ماه مبارک رمضان و یک ماه پس از آن، با ارائه راهکار برای حل و فصل آن تلاش کنند.

ثبت ۶۵۰ مسئله اقدام‌محور از سراسر استان

وی ادامه داد: این مراحل باید در سامانه‌ای که به‌همین منظور پیش‌بینی شده بود ثبت می‌شد اما این طرح کاملا اقدام‌محور است و از مراحل ابتدایی یعنی جستجو و شناسایی تا حل مسئله در کف میدان و در صحنه عمل اتفاق می‌افتد.

دبیر استانی مهرواره محله همدل بیان کرد: بر این اساس، ۶۵۰ مسئله از محلات سراسر استان در سامانه ثبت شد که در مجموع، ۵۴۰ تیم را شامل می‌شد؛ پس از داوری در کمیته انتخاب و داوری مسائل محله‌محور رسیده به دبیرخانه، 10 اثر در مرحله شهرستانی برگزیده و در مرحله استانی ارزیابی شدند که در نهایت، ایران موسایی با ثبت و حل مسئله در حوزه آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان طراح برگزیده استانی به مرحله کشوری راه یافت.

اسماعیلی با بیان اینکه اصل کار، حل مسائل به همت مردم است و قرار نیست دستگاه‌ها در این امر دخیل شوند، گفت: برخی از دستگاه‌ها مانند سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما، کانون مساجد، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و دو نفر فعال فرهنگی به عنوان هیئت داوری استان، به شهرستان فعالیت می‌کنند.

حل آسیب‌های اجتماعی با محوریت اهالی و مسجد محله

در ادامه، ایران موسایی، برگزیده استانی مهرواره محله همدل و چهارمحال‌وبختیاری از شهرستان کوهرنگ و رئیس سمن نسیم آرامش در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به حضور ده ساله خود در عرصه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و پیشگیری خانواده، اظهار کرد: سمن نسیم آرامش تا کنون، هفت سال به‌عنوان سمن برتر استان و دو بار سمن برگزیده کشوری انتخاب شده که این موفقیت به‌مدد همکاری همه مجموعه در محلات مختلف شهرستان کسب شده است.

وی ادامه داد: در مهرواره محله همدل با طرح مسئله و آسیب‌های اجتماعی شرکت کردیم که حوزه وسیعی از مسائل و معضلات را اعم از آسیب‌های فضای مجازی، اعتیاد، طلاق، اختلافات خانوادگی و قومی شهرستان، آسیب‌های کرونا و... شامل می‌شود؛ از آنجا که بنده تحصیلات روانشناسی دارم و سال‌ها در این حوزه در آموزش و پرورش کار کرده‌ام، در زمینه ارائه مشاوره و برگزاری کارگاه برای ارتقای سطح آگاهی شهرستان فعالیت‌های گسترده‌ای دارم.

موسایی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت خیران در محلات برای ارائه خدمت به اهالی محله، بیان کرد: در هر محله جلساتی با ریش‌سفیدان و بزرگان محلات برگزار شد تا ظرفیت محلات به‌ویژه در حوزه خیران شناسایی شود؛ در حال حاضر مردم و کشاورزان کوهرنگ با مسئله کمبود آب مواجه هستند و میزان اختلافات قومی بر سر آب افزایش یافته است که توانستیم با کمک روحانی مسجد، ریش‌سفیدان و اهالی محله برخی از این اختلافات را با گفت‌وگو و پادرمیانی حل و فصل کنیم. در همین راستا چهار پرونده طلاق نیز به سازش زوجین و از سرگیری زندگی مشترک انجامید.

وی بیان کرد: در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی برای جذب حداکثری کمک خیران لازم است که اعتباربخشی و اعتبارسنجی صورت بگیرد و خیران با تکیه بر اعتماد به فرد، کمک‌هایشان را در اختیار او قرار دهند تا در جای خود مورد استفاده قرار دهد. تلاش شد که از طریق گفت‌وگو با خیران، شفاف‌سازی صورت گیرد و خوشبختانه کمک‌های نقدی و غیر نقدی خوبی برای حمایت از نیازمندان جذب شد. در همین راستا، مجمع خیرین شهید قاسم سلیمانی را به تازگی ثبت کرده‌ایم تا بتوان امور مربوط به جذب کمک خیران داخل و خارج استان را با نظم و اصول بهتر پیش برد.

موسایی معضل اعتیاد را یکی دیگر از مسائل مشهود در میان مردم برشمرد و گفت: در راستای حل مسئله و کاهش بار مشکلات خانواده‌های معتادان، کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی، سبک فرزندپروری و... برای این دست افراد برگزار شد. از محل کمک خیران، تعدادی از معتادان به مراکز بازپروری معرفی شدند و خوشبختانه تعدادی از این افراد پاک شده و به دامان خانواده بازگشتند. همچنین اشتغالزایی برای خانواده‌های معتادان از دیگر اقدامات بود که ده بانوی بدسرپرست مشغول کار در کارگاه‌های قالی‌بافی شده‌اند. معرفی معتادان رهاشده از دام اعتیاد به بانک‌ها و اعطای وام برکت و وام صندوق امید جهت اشتغالزایی در زمینه دامداری و ساختمان‌سازی از دیگر اقدامات بود.

مسئول هیئت پیروان حضرت زینب(س) اعطای جهیزیه به خانواده‌های آسیب‌پذیر و نیازمند را از دیگر اقدامات محله‌محور بیان کرد و گفت: در این راستا، چند خانواده نیازمند شناسایی شدند و با کمک خیران، وسایل ضروری در اختیارشان قرار گرفت.

مسئول سمن نسیم آرامش کوهرنگ در خصوص طرح مسئله آسیب‌های معیشتی کرونا، بیان کرد: پس از احصای مشکلات خانواده‌ها در محلات با مشاهدات میدانی و همکاری امام و مردم محله و افراد خیر و دغدغه‌مند، راهکارهایی را برای التیام آلام مردم انجام دادیم؛ ایجاد کارگاه تولید ماسک در محلات و دوخت بیش از ۶۸ هزار ماسک، توزیع ۶۵۲ بسته حمایتی‌‌، ذبح سه گوسفند و توزیع گوشت در میان ۶۰ خانوار نیازمند کوهرنگ، توزیع ۱۶۰۰ پرس غذا در میان خانواده‌های بدسرپرست بی‌سرپرست روش‌های حل مسئله بودند.

موسایی با ذکر اینکه برای مقابله با این بلیه همه‌گیر داشتن روحیه جهادی و تلاش شبانه‌روزی ضرورت دارد، افزود: بر این اساس، ما نیز در مراحل گوناگون برای کاهش بار معضلات تلاش کردیم و این تلاشها همچنان ادامه دارد؛ طرح به‌گونه‌ای نوشته شد که انبوهی از آسیب‌ها در آن گنجانده شود اما باز هم جای کار وجود دارد.

وی به فعالیت در زمینه معرفی افراد به بانک‌ها برای دریافت وام اشتغالزایی اشاره کرد و توضیح داد: ایجاد امکان دریافت پنج فقره وام اشتغالزایی به متقاضیان از دیگر اقدامات بود که حاصل کار، احداث کارگاه‌های خیاطی و قالیبافی و یک واحد دامداری و اشتغال به کار تعدادی از اهالی محلات کوهرنگ بود.

موسایی بیان کرد: علت تأکید بر اشتغالزایی این است که باید بتوان خانواده‌ها را از وابستگی و ایجاد انتظارات بیهوده از دریافت دائمی کمک دور کرد و بسته‌های حمایتی تنها به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که واقعا نیازمند هستند و هیچ منبع و امکان درآمدی ندارند. بنابراین در مبحث کمک‌ها، اولا ایجاد اشتغال برای خانواده‌های آسیب‌پذیر و نیز، شناسایی نیازمندان واقعی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

انتهای پیام
captcha