کاهش میزان استفاده مردم قم از ماسک نگران‌کننده است
کد خبر: 3982580
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

کاهش میزان استفاده مردم قم از ماسک نگران‌کننده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم از کاهش نگران‌کننده آمار استفاده مردم قم از ماسک خبرداد و گفت: آمار استفاده مردم از ماسک در اماکن عمومی 70 درصد، در واحدهای صنفی 60 درصد، در واحدهای صنعتی 67 درصد و در ادارات 76 درصد است.

به گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت استان قم، سیامک محبی صبح امروز 16تیرماه در ستاد استانی مبارزه با کرونا استان قم که در سالن کرامت با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، با اشاره به اینکه تعداد شهرستان‌های قرمز از 92 به 120 شهر رسیده است، اظهار کرد: روند بیماری افزایش قابل توجهی داشته است و اکنون 15 مرکز استان در شرایط قرمز واقع شده که این آمار در روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد.

وی اضافه کرد: روند بستری‌ها نشان می‌دهد که چهار پیک را پشت سرگذاشته و اکنون به شکل‌گیری پیک پنجم رسیده‌ایم هر چند به روند افزایشی اصلی این پیک نرسیده‌ایم اما در آستانه یک شیب تند و نگران‌کننده هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در مورد بستری‌ها ما رتبه بیست و چهارم را در کشور داریم، عنوان کرد: میانگین روزانه بستری ما نشان از شیوع گسترده‌تر ویروس است و آمار بیماران طی هفته گذشته برای چهارمین هفته درحال افزایش است.

وی ادامه داد: آمارفوتی‌های ما کاهشی بوده اما پیش‌بینی می‌شود که افزایش فوتی‌ها را در هفته‌های آینده داشته باشیم که امیدواریم این پیش‌بینی اشتباه باشد.

محبی با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت 6 هزار و 762 تست در مراکز بهداشتی، درمانی و بخش خصوصی گرفته شده است، بیان کرد: از تست‌های انجام شده هزار و 229 نفر بیمار بودند.

وی با تاکید بر اینکه 82 درصد بیماران در بخش سرپایی شناسایی می‌شوند، عنوان کرد: در هفته گذشته 6 درصد افزایش تست داشته و شاهد افزایش 32 درصدی بیماران بودیم.

محبی با اشاره به اینکه آزمایش‌های مثبت از 36 درصد به 44 درصد رسیده است، ابراز کرد: شدت اپیدمی در سطح شهر افزایش یافته و این نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه در قم پنج منطقه قرمز را داریم، تصریح کرد: رنگ قم به نارنجی متمایل شده و برخی از مناطق قرمز رنگ، ماه‌ها است که در این رنگ مانده‌اند و این نشان می‌دهد که چرخش ویروس در این محلات زیاد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز کرد: سه هزار و 222 مورد بیمار رهگیری شدند و بیش از 98 درصد افرادی که رهگیری شده‌اند تست داده‌اند، اما یک سوم افرادی که به مراجع درمانی مراجعه می‌کنند شماره تماس‌ها و آدرس‌های درست را ارائه نمی‌کنند که این ما را دچار چالش کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد افراد مراقبت شده در منزل 27 نفر هستند، گفت: خدمات به مراکز کرونایی اضافه شده است اما نیروهای مورد نیاز برای ارائه این خدمات درنظر گرفته نشده است و این بار کار را برای مراکز سنگین‌تر می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نسبت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه بهداشت در میانه جدول اعتبارات هستیم، گفت: آزمایش‌های تست سریع افزایش پیدا کرده و جایگاه مطلوبی در حوزه ارائه خدمات داریم اما همچنان نیازمند افزایش اعتبارات و حمایت ویژه هستیم.

محبی بیان کرد: در هفته گذشته با مشارکت هلال احمر و بسیج، دو هزار و 350 بازدید انجام گرفته و اخطارها بیشتر و 32 مرکز پلمب شده است.

رییس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه تالارها و رستوران‌ها چالش‌هایی برای استان به دنبال داشته‌اند، گفت: شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این تالارها رعایت نمی‌شود چراکه امکان رعایت وجود ندارد به همین علت ما نیازمند تدبیر جدیدی هستیم.

وی با اشاره به اینکه آرایشگاه‌ها نیز 66 درصد شیوه‌نامه‌ها را رعایت می‌کنند، اضافه کرد: آبمیوه و بستنی‌فروشی از یکی دو روز گذشته فعالیت بیرون‌بره خود را دنبال کرده‌اند درحالی‌که در هفته گذشته فعالیت بیرون‌بر نداشتند و در مورد این صنف هشت اخطار و دو تعطیلی داشته‌ایم.

محبی با بیان اینکه کافی‌نت‌ها نیز باید فعالیت خود را به صورت بیرون دنبال کنند، گفت: داروخانه‌ها 86 درصد، مراکز تشخیص درمانی 65 درصد، مراکز جراحی بیمارستان‌ها 75 درصد و مدارس 94 درصد شیوه‌نامه‌ها را رعایت کردند و اماکن تفریحی و ورزشی آموزش‌های وابسته همه باز بودند که باید تعطیل باشند و اماکن ورزشی از جمله استخرها هم باید تعطیل باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم از کاهش آمار استفاده مردم از ماسک خبرداد و گفت: آمار استفاده مردم از ماسک در اماکن عمومی 70 درصد، در واحدهای صنفی 60 درصد، در واحدهای صنعتی 67 درصد و در ادارات 76 درصد است.

 

انتهای پیام
captcha