حقوق‌دانان مسلمان: تحريم‌های آمريكا در چارچوب جنايت ضد‌بشریت قابل پیگرد قانونی است
کد خبر: 3982410
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶

حقوق‌دانان مسلمان: تحريم‌های آمريكا در چارچوب جنايت ضد‌بشریت قابل پیگرد قانونی است

جمعی از حقوق‌دانان و کارشناسان در وبیناری بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر از سوی حکومت آمریکا، اعلام کردند تحریم‌های این کشور علیه ایران غیرقانونی و در چارچوب جنایت علیه بشریت قابل پیگرد حقوقی است.

به گزارش ایکنا؛ مركز مطالعات مشاوره و اسناد دانشگاه تهران با همکاری رايزنی فرهنگی ايران در لبنان، وبيناری نيمه‌حضوری با عنوان «‌نقض منظومه قانونی حقوق بشر از سوی آمريكا» در محل مركز مطالعات مشاوره و اسناد لبنان و با حضور كارشناسان و صاحب‌نظران برجسته و اساتيد حقوق دانشگاه‌های چند كشور منطقه برگزار کرد.

لزوم توجه به نقض حقوق بشر از سوی آمریکا

اين نشست با سخنان كوتاه دكتر محمود واعظی، استاد دانشگاه تهران آغاز شد. وی ضمن درود و خير مقدم به حاضران جلسه، برای آنها آرزوی موفقيت كرده و براهميت اين نشست و موضوع آن تأكيد كرد و از برگزاركنندگان اين جلسه تشكر كرد.

سپس دكتر عباس خامه‌يار، ضمن تشكر از تمام شركت كنندگان و حاضران اين نشست وبيناری حضوری، گفت: ما هم‌اكنون در جهان شاهد اعمال سياست‌های دوگانه آمريكا در قبال كشورها و ملت‌ها به نام حقوق بشر هستيم. جنايت‌هايی كه از سوی اين كشور در تمام نقاط مختلف جهان به نام حقوق بشر رخ می‌دهد، در شرايط كنونی به شدت نيازمند آن است كه از سوی كارشناسان مسائل حقوقی و قانونی مورد بررسی و توجه قرار گيرد.

بهانه‌های بی‌اساس آمریکا در ترور سردار سلیمانی

در ادامه، دكتر محمد طی، كارشناس مسائل حقوق عمومی و استاد دانشگاه لبنان، در سخنان خود به جنايت آمريكا در به شهادت رساندن سردار سليمانی و همراهان ايشان از منظر حقوق بين‌الملل پرداخت و گفت: اين جنايت با برنامه‌ريزی قبلی صورت گرفته و ادعاهايی كه آنها در خصوص دلايل اين اقدام جنايتكارانه خود مبنی بر توقف جنگ و جلوگيری از تروريسم يا دفاع از خود، مطرح نموده‌اند، بی‌اساس بوده و مبنای حقوقی ندارد. چرا كه هيچ تهاجمی صورت نگرفته بود كه بخواهد آمريكا ادعای دفاع از خود را داشته باشد.

وی افزود: در حقيقت بايد گفت اين جنايت آمريكا، ترور در خارج از محدوده مسائل حقوقی به شمار رفته و يک ديپلمات را در حين مأموريت به قتل رسانده‌اند و به عنوان جنايت ضد بشری و خيانت شمرده می‌شود، اضافه بر اين كه حاكميت عراق را نقض كرده و تهديدی بر امنيت و سلامت ناوگان هوايی نيز به حساب می‌آيد.

تحریم‌های آمریکا، جنایت علیه بشریت

سپس دكتر حسين العزی، پژوهشگر و استاد حقوق بين‌الملل و حقوق بشر از لبنان به بررسی جنايت‌های آمريكا از نگاه قانون بين‌المللی پرداخته و گفت: بحث تحريم‌ها، تنها به عنوان ابزاری برای اجرای راهبرد امنيت ملی آمريكا و تقويت تغييرات بنيادينی است كه وزارت خزانه‌داری آمريكا را به مركز جمع آوری اطلاعات امنيتی تبديل كرده است.

وی افزود: تحريم‌های آمريكا در چارچوب جنايت‌های جنگ اقتصادی و جنايت‌های ضد بشری قابل طرح است.

سخنران بعدی، دكتر ياسر الكلزی، استاد فلسفه علوم امنيتی و استاد دانشگاه‌های سوريه بود. وی در سخنان خود به معرفی آمريكا از نگاه منازعات متناقض با حقوق بشر در منطقه و جهان پرداخته و گفت: موضع آمريكا از نگاه نظام بين‌المللی حقوق بشر، موضعی متناقض با حقوق بشر و تمام پيمان‌های بين المللی موجود در زير چتر حقوق بشر بوده و دلايل و اسناد كافی مبنی بر عدم توجه و پایبندی اين كشور به قوانين بين‌المللی و حقوق بشر وجود دارد.

نژادپرستی، سیاست آمریکا در طول تاریخ

سپس دكتر خالد الخير، استاد حقوق، دانشگاه لبنان، در سخنان خود نگاهی به تاريخچه رفتار نژاد‌پرستانه آمريكا انداخته و گفت: تاريخ آمريكا پر از رفتارهای نژاد پرستانه و نقض حقوق بشر بوده و حتی در مسئله انقلاب نيز با همين دستاويز مانع از تعيين سرنوشت ملتها به دست خود شده است.

وی افزود: تروريسمی كه آمريكا از طريق ترساندن و گرسنه كردن مردم بر ضد ملت‌های ديگر اعمال می‌كند، نتيجه همان رفتار نژادپرستانه‌ای است كه با تمام افراد و ملت‌ها با ابزار تروريسم اقتصادی، اجتماعی و سياسی برخورد می‌كند.

مسئولیت جهانی ملت‌ها و دولت‌ها

دكتر عباس مقتدايی، نايب رئيس كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی كشورمان، سخنران بعدی بود. وی در سخنان خود به نقش ملت‌ها و دولت‌ها برای دستیابی به حیات انسانی طیبه در پرتو رعایت اخلاق طیبه اشاره نموده و ضمن ارائه تاريخچه‌ای از اقدامات سازمان ملل در زمينه حقوق بشر و صدور منشور ملل متحد و اعلاميه جهانی حقوق بشر، گفت: نقشی كه آمريكا در تخريب حيثيت انسانی و آزار و اذیت کودکان در یمن، افغانستان، غزه، سوریه و عراق به واسطه جنگ‌هایی که رخ داده و بر ضد زنان و کودکان خسارات‌هایی را وارد کرده، بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: بخش‌هایی از عرصه‌های اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و حتی زمینه‌های علم و آموزش توسط آمریکایی‌ها مورد تحریم قرار گرفته و تحقیر حقوق انسان‌ها به سهولت در حال انجام است، لذا فرهيختگان در كشورهای مختلف بايد در يك همكاری همه‌جانبه مانع ادامه اين رفتارها شوند و قطار خارج شده از ریل بشریت را مجدد به مسیر اصلی برگردانند.

مقتدايی در پايان گفت: پیشنهاد ما، تأکید بر مسئولیت جهانی ملت‌ها و دولت‌ها برای دستیابی به حیات طیبه است و تلاش کنیم نسل‌های آینده نجات پیدا کند. ما در ایران با چنین رویکردی به فکر جهان، امت مسلمان و غیرمسلمان و همه کسانی هستیم که دلشان به حال حقوق بشر، آزادی، برابری و دستیابی به حد بالاتری از عدالت می‌سوزد.

آمریکا عامل فتنه‌های طايفه‌ای و مذهبی

در ادامه دكتر هاله الأسعد، فعال مسائل حقوقی و قوانين بين‌الملل و دبير كل اتحاديه امت مقاوم عرب از سوريه، در سخنان خود به مسئله مستند‌سازی جنایت‌هایی كه از نگاه حقوقی از اهميت بالاتری برخوردارند اشاره نموده و گفت: برای نمونه می‌توان به دخالت امريكا در سوريه و حمايت آنها از تجزيه اين كشور و به غارت رفتن منابع انسانی و طبيعی آن اشاره نمود و بايد گفت آمريكا حامی تروريسمی است كه ساخته و پرداخته خود این کشور بوده و توسط خود آنها تقويت شده است.

وی در خصوص نگاه قانونی و حقوقی به اين مسئله افزود: مسئله خروج آمريكا از منشورهای حقوقی و قطعنامه‌های سازمان ملل و نيز قوانين بين‌المللی و نقض آشكار آنها و دخالت در امور داخلی كشورهای ديگر و تلاش برای تغيير در نظام حكومتی آنها و تركيب جمعيتی و سياسی كشورها با ايجاد فتنه‌های طايفه‌ای و مذهبی و قومی صورت می‌گيرد و بايد گفت وجود 28 پايگاه نظامی آمريكا و حضور نظامی در آن مناطق، با همين هدف بوده است.

نام آمریکا، یادآور توطئه و بحران‌آفرینی

سخنران پايانی، دكتر امل المأخذی، مدير اجرايی سازمان جلوگيری از بحران‌های انسانی يمن بود، وی در سخنان خود گفت: نام آمريكا همواره با ترس، جنگ، افزايش بحران و توطئه در آميخته است. جنايت‌هايی كه در سوريه و يمن مرتكب شده است كه تمام اقتصاد اين دو كشور و انسان‌های بی‌گناهی را از بين برده و مشكلات زيست محيطی فراوانی ايجاد كرده، نشان می‌دهد، كشوری كه تاريخ سياسی‌اش تؤام با جنايت، سركوب ملت‌ها و به بردگی كشاندن آنها، جهت رسيدن به اهداف شوم توسعه طلبانه و نژاد‌پرستانه است، چيزی جز نابودی، گرسنگی و شعله‌ور كردن جنگ‌های مختلف نظامی، بيولوژيكی و اقتصادی برای ملت و كشورها به ارمغان نياورده است.

درخواست محاکمه ترامپ در دادگاه‌های بین‌المللی

كارشناسان حاضر در پايان نشست، خواستار محاكمه جنايت‌كاران آمريكايی و از جمله ترامپ و وزير دفاع او، در دادگاه‌های عراق و ايران شده و خواستار صدور اعلاميه جهانی حقوق بشر مبتنی بر آموزه‌های اديان آسمانی شدند. آنها از كشورها خواستند تا از طريق سازمان ملل نسبت به صدور رأی دادگاه بين‌المللی در خصوص تحريم‌های ظالمانه يك جانبه در چارچوب نظام قانونی و حقوق بشر، تلاش نمايند.

انتهای پیام
captcha