ریشه بسیاری از مشکلات زندگی‌های امروزی دوری از تفکر است
کد خبر: 3981444
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
حجت‌الاسلام و المسلمین فرحزاد:

ریشه بسیاری از مشکلات زندگی‌های امروزی دوری از تفکر است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از مشکلات زندگی امروزه، کم‌ظرفیتی و تحمل نکردن یکدیگر است، بیان کرد: بسیاری از مشکلات زندگی امروزه، ریشه در عدم استفاده از عقل و تفکر دارد.

ریشه بسیاری از مشکلات زندگی عدم استفاده از عقل استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله فرحزاد استاد حوزه علمیه قم، امروز،11تیرماه در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که محور ماه ذیقعده، وجود مبارک حضرت امام رضا (ع) است، بیان کرد: روز بیست و سوم ماه ذیقعده، روز زیارتی مخصوص امام رئوف (ع) است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع معرفت و استفاده از عقل، گفت: خودشناسی و خداشناسی بالاترین دانش‌هاست درواقع گمشده ما این است که خود را پیدا نکرده‌ایم.

استاد حوزه علمیه قم به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر «أفضل العقل، معرفه الانسان نفسه؛برترين [مرحله] خرد، خود شناسى انسان است.» اشاره و اظهار کرد: امام رضا (ع) در این روایت برترین استفاده از عقل را، خودشناسی می‌داند و در روایت دیگری تأکید می‌کنند کسی که خودش را بشناسد، هلاک نمی‌شود.

وی افزود: باید دانست افرادی که از عقل خود استفاده می‌کنند، مرتکب گناه نمی‌شوند و به نجات و سعادت دست پیدا می‌کنند.

فرحزاد با اشاره به نجات یافتن حرّ بن یزید ریاحی در واقعه عاشورا اضافه کرد: در این واقعه می‌توان به وضوح مشاهده کرد که استفاده لحظه‌ای حضرت حرّ (ع) از عقل و معرفت سبب سعادتمندی ابدی وی شد و نه تنها لعن دنیا و آخرت را از وی دور کرد، بلکه سلام و رحمت جاودانه را نصیب وی ساخت.

استاد حوزه علمیه قم کمترین درجه معرفت را سبب دوری انسان از وابستگی به دنیا دانست و یادآور شد: بر اساس آیات و روایات، تفکر و خِرَدورزی، پدر و مادر همه خوبی‌ها شمرده شده است.

وی با تاکید بر این که تفکر، عبادتی است که از آن غافل هستیم، یادآور شد: باید از عقل به عنوان نعمت خدادادی استفاده کرد، به بیان دیگر می‌توان چنین گفت که اگر نعمت عقل به کسی داده شده باشد، همه چیز به وی داده شده است.

فرحزاد ادامه داد: بسیاری از مردم دعاهای فراوانی برای افزایش رزق و روزی می‌خوانند، اما اگر این افراد درباره دعاهای وارد شده برای افزایش عقل بپرسید، احتمالا چیز زیادی نمی‌دانند، در حالی که باید در دعاهای خود از خدا طلب عقل و معرفت کنیم تا بتوانیم تمام زندگی خود را بر پایه عقل و معرفت متعالی سامان دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات زندگی امروزه، کم‌ظرفیتی و تحمل نکردن یکدیگر است، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات زندگی امروزه، ریشه در عدم استفاده از عقل و تفکر دارد.

استاد حوزه علمیه قم با یادآوری این نکته که عقل را باید سرچشمه همه فضائل و خوبی‌ها دانست، بیان کرد: در بخشی از زیارت چهارم امیرالمومنین آمده‌است:«اللّهُمّ ارزُقنی عَقلا کامِلا و لُبّا راجِحا؛خدایا عقلی کامل و مغزی ممتاز نصیبم کن» و ما نیز باید با چنین دعایی از خداوند نعمت داشتن عقل را طلب کنیم.

انتهای پیام
captcha