پرورش قرآنی با ارتقای دانش معلمان آغاز می‌شود
کد خبر: 3979994
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

پرورش قرآنی با ارتقای دانش معلمان آغاز می‌شود

یک دانشجوی شرکت‌کننده در دوره دانشجو معلم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه مهمترین نقش معلمان پرورش دانش‌آموزان است، گفت: پرورش قرآنی دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم با ارتقا دانش قرآنی معلمان آغاز می‌شود.

پرورش قرآنی با ارتقاء دانش قرآنی معلمان آغاز می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، چهارمین دوره طرح هماهنگ دانشجو معلم قرآنی در خراسان رضوی که همزمان با سایر استان‌ها به‌صورت حضوری و در قالب طرح چند روزه برگزار می‌شود، در شرایط کرونایی به‌صورت مجازی و در یک دوره یک ماهه و آنلاین برگزار شد و مورد اقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. در این راستا با چند تن از دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره وارد گفت‌وگو شدیم.

رابیه تاجیک، دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه تایباد در خصوص کم و کیف برگزاری این دوره، اظهار کرد: برگزاری دوره با توجه به اینکه با امتحانات ترم دانشگاه همزمان بود سخت، اما مطلوب بود، چرا که با توجه به مقارن بودن با ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی مناسب صورت گرفت و از طرفی آمادگی دانشجویان برای شرکت در دوره نیز بیشتر بود.

وی ادامه داد: سرفصل‌های دوره شامل روش تدریس، سبک زندگی، فصیح‌خوانی و... مورد نیاز برای یک معلم هست، ضمن اینکه عملکرد اساتید این دوره بسیار عالی بود و اگر این دوره حضوری برگزار می‌شد تأثیر بهتری برای فراگیران داشت.

تاجیک افزود: برگزاری این دوره به شیوه حضوری تأثیرگذاری بیشتری دارد، چرا که تعامل بین دانشجو و استاد بیشتر و در نهایت نتیجه مطلوب‌تری از دوره برداشت می‌شد. برگزاری ساعات زمانی کلاس‌های آنلاین برای فراگیران مناسب بود، ضمن اینکه در صورت عدم حضور فراگیر می‌توانست از مباحث آن در زمان دیگری استفاده کند.

این دانشجوی رشته علوم تربیتی تصریح کرد: روش تدریس برای دانشجویان بسیار مطلوب و اثرگذار بود. برگزاری این دوره ضمن ایجاد انگیزه به لحاظ روحی و معنوی نیز اثرات خوبی به شخصه برای بنده داشت.

وی  ادامه داد: با توجه به نقش تربیتی معلمان در مدارس پرورش قرآنی که در گرو ارتقا دانش قرآنی معلمان است، لذا این مهم ضرورت برگزاری این دوره‌ها را دوچندان می‌کند.

سرفصل‌ها خوب انتخاب شده‌اند

سمیه اسدخانی، دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه سرخس در خصوص چهارمین دوره طرح هماهنگ دانشجو معلم قرآن کریم، بیان کرد: برگزاری این دوره بدون شک تأثیرات خوبی به‌ویژه در راستای ارتقا دانش قرآنی بین دانشجویان دارد.

وی افزود: از جهت زمان برگزاری این دوره با  ترم دانشگاه مقارن شد لذا دانشجو از آمادگی بالایی برخوردار بود اما با توجه به شرایط کرونایی که به‌صورت مجازی برگزار شد تأثیرگذاری کمتری داشت، زیرا برپایی چنین دوره‌هایی به صورت حضوری بسیار مؤثرتر است.

اسدخانی در خصوص سرفصل دروس این دوره ابراز کرد: با توجه به اینکه دروس این دوره دربردارنده همه مباحث قرآنی از جمله روخوانی، روانخوانی، تفسیر، روش تدریس و... است می توان گفت سرفصل‌ها خوب انتخاب شده‌اند.

وی ضمن ابراز خرسندی از عملکر خوب اساتید دوره  ادامه داد: خوشبختانه با تدریس خوب  اساتیدی مانند عباسی در بحث فصیح‌خوانی، آراسته در بحث روش تدریس، سرلک و... ایجاد انگیزه در دانشجویان برای یادگیری مطالب بیشتر شد.

اسدخانی افزود: هر چند این دوره مجازی برگزار شد، اما مزیتی که داشت این بود که اگر دانشجو شرایط شرکت در یک کلاس آنلاین را نداشت با بارگذاری در کانال مجازی توسط اساتید می‌توانست در هر زمان که شرایط فراهم می‌شد از آن استفاده کند.

این دانشجوی شرکت‌کننده در چهارمین دوره تربیت معلم قرآن کریم با اشاره به اهمیت بالای روش تدریس، اظهار کرد: با اینکه تراز کسب نمره برای هر درس که فرد قبول اعلام شود بالای 16 است، با این وجود اساتید دوره در خصوص رشته روش تدریس سختگیرانه عمل کنند بسیار خوب است.

وی اضافه کرد: در روش تدریس برای اینکه فرد نمره حد نصاب را کسب کند باید یک ویدئو از روش تدریس را تهیه و به استاد ارسال کند  لذا دانشجو سعی می‌کند همه سرفصل‌های ارائه شده در دوره را به خوبی یادگرفته و در این بخش پیاده‌سازی کند.

تاکید اساتید علاوه بر آموزش، به شیوه القای انرژی مثبت برای یادگیری

هما حاصلدوست، دانشجوی دانشگاه تایباد و شرکت‌کننده در چهارمین دوره طرح هماهنگ دانشجو معلم قرآنی در ادامه، افزود: زمان دوره از یک سو که در ماه مبارک رمضان برگزار شد خوب بود، اما با توجه به مقارن بودن با ترم دانشگاه به‌ویژه برای افرادی که ترم آخر بودند سنگین بود.

وی ابراز کرد: حضور در این دوره تجربه خوبی برای من بود، چرا که هم سرفصل دروس شامل روش تدریس، سبک زندگی، تجوید و روخوانی قرآن و...  متناسب با نیاز یک معلم است، ضمن اینکه اساتیدی مانند تک فلاح، خاورزاده،  آراسته، سرلک و... در نحوه تدریس موفق عمل کردند.

حاصلدوست تصریح کرد: در مبحث روش تدریس، اساتید طرح علاوه بر آموزش دروس به شیوه القای انرژی مثبت در کلاس و ایجاد انگیزه برای یادگیری دانش‌آموزان تاکید دارند که این نیز برای کسب تجربه و به‌کارگیری در کلاس درس بسیار موثر است، ضمن اینکه افزایش ارتقا دانش قرآنی به بحث تربیتی دانش‌آموزان در کلاس کمک خواهد کرد.

وی گفت: ضرورت برگزاری چنین دوره‌هایی برای دانشجو معلمان نیز بیشتر متوجه بحث تربیت قرآنی در آموزش و پرورش است، چرا که معلمان با آگاهی از سطوح بالاتر از دانش قرآنی می‌توانند بهتر نقش پرورش دینی را برای دانش‌آموزان ایفا کنند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، یاسمین خلیلی  مقدم، دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه سرخس، در خصوص اینکه برگزاری این دوره به صورت مجازی بهتر است یا حضوری،  گفت: هر شیوه مزایا و معایبی دارد؛ برای نمونه در شیوه مجازی اگر از یک کلاس جا می‌ماندیم با مطالعه کانالی که مطالب در آن بارگذاری می‌شد آن را می‌توانستیم جبران کنیم، اما از طرف دیگر در شیوه حضوری با حضور در کلاس تعامل بین فراگیران بیشتر و بهره‌مندی از حضور استاد آسان‌تر است.

وی بیان کرد: افزایش انگیزه، بالا رفتن سطح دانش قرآنی و یادگیری مطلوب مباحث در بحث شیوه تدریس از مهمترین مزایای برگزاری این دوره‌ها محسوب می‌شود.

این دانشجوی شرکت‌کننده در طرح دانشجو معلم قرآنی ابراز کرد: متأسفانه در بحث اطلاع‌رسانی دوره بسیار ضعیف عمل شد، ضمن اینکه هنوز از نتیجه این دوره به ما اطلاعاتی داده نشده است که این موضوع نظارت مجریان بر مسئولین کمیته اطلاع‌رسانی را می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha