نشست مجازی تحلیل و بررسی «مجموعه اشعار ملاصدرا» برگزار شد
کد خبر: 3978878
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

نشست مجازی تحلیل و بررسی «مجموعه اشعار ملاصدرا» برگزار شد

نشست مجازی تحلیل و بررسی کتاب «مجموعه اشعار ملاصدرا» توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، نشست مجازی تحلیل و بررسی کتاب «مجموعه اشعار ملاصدرا» توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ظهر امروز، ۳۰ خردادماه برگزار شد.

این نشست با همکاری مشترک اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی (محفل ادبی بیستون) و انتشارات بنیان مرصوص و خانه اندیشه حوزه هنری به همت خانواده خیر «مرحوم دکتر میرعالی و همسرشان» از اساتید دانشگاه، علاقمند به مباحث عرفانی برگزار شد.

در این نشست محمد خیاط زنجانی، دکترای فلسفه اسلامی و استاد دانشگاه با قدردانی از اداره‌کل کتابخانه‌های استان برای برگزاری این نشست، اظهار کرد: کتاب مجموعه اشعار ملاصدرا، کتابی است که علاوه بر اینکه قالب شعر دارد می‌توان بخش قابل ملاحظه‌ای از تفکر ملاصدرا را در آن دید و این یک ویژگی خاص کتاب است.

وی افزود: اهمیت شعر و قالب شعر با توجه به دغدغه فلاسفه یکی از مسائل مورد توجه آنان بوده که شاید یکی از شاخصه‌هایی است که فلاسفه ما در قالب شعر مسائلی را مطرح کردند و شاعران نیز در قالب فلسفی مطالبی را مکتوب کردند.

حجت‌الاسلام صدیقی، مسئول مرکز کلام و تفسیر حوزه علمیه کرمانشاه نیز تصریح کرد: کتاب یاد شده شامل ابیات ملاصدرا، فیلسوف شهیر ایرانی است که موضوعات مطرح شده در ابیات آن بسیاری از مباحث کلامی، فلسفی و عرفانی را در بر می‌گیرد.

وی با خوانش و تفسیر بخش‌هایی از کتاب، برداشت علمی خود از مطالب این کتاب را بیان کرد.

منوچهر پروینی، دبیر محفل ادبی بیستون نیز در این نشست، بیان کرد: کتاب مجموعه اشعار ملاصدرا از آن دسته کتاب‌هایی است که انعکاس افکار و اندیشه‌ها و حالات روحی و روانی شخص فیلسوف عارف و وارسته و آگاه است که خواننده اشعار او به لذت درونی دست پیدا می‌کند و هم به معنای آگاهی و توانایی در درک اشعار می‌رسد.

وی افزود: در این کتاب مجموعه اشعار ابتدا در مدح پروردگار، رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) ذکر شده و سپس موضوعات مختلف اشعاری دیگر آمده و در انتهای کتاب نیز رباعیات و منتخب مثنوی ملاصدرا آمده است.

رضا کریمی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه نیز، تصریح کرد: فرم اشعار ملاصدرا گاه به سبک اشعار ملاهادی سبزواری و شیخ محمود شبستری شعر تعلیمی است و گاه به سبک غزل‌های عرفانی روایت احوالات شاعر می‌کند.

وی اظهار کرد: حالت اول را می‌توان اشعار عرفانی نامید و حالت دوم اشعار عارفانه، اولی از علم نظری عرفان می‌گوید و دومی حال عارف را به تصویر می‌کشد، حالت اول به علم حصولی نزدیک است و حالت دوم به علم حضوری.

کریمی عنوان کرد: تقسیم‌بندی شعر به حضوری و حصولی می‌تواند تقسیم‌بندی مرسوم انواع ادبی که شامل شعر غنایی و تعلیمی است را اصلاح و تکمیل کند.

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: شعر غنایی بیشتر این خاصیت را دارد که مخاطب را از الفاظش به سوی معنا ببرد و در شعر عارفانه ملاصدرا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های آن عبارت پر تکرار سافیا است که حال دگرگوش را نشان می‌دهد و گویای جان تشنه او است که آب می‌طلبد و سینه‌اس پرتاب است.

انتهای پیام
captcha