قرآن نفیس با عمر 1200 ساله در موزه حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
کد خبر: 3976074
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
گزارش ایکنا از موزه حرم بانوی کرامت؛

قرآن نفیس با عمر 1200 ساله در موزه حرم حضرت معصومه(س) + فیلم

قرآن خطی کامل متعلق به قرن دوم و سوم هجری که در دوره صفویه مرمت شده است در موزه حرم حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود که مرکب استفاده شده در این نسخه از بدن یک ماهی در عمق اقیانوس گرفته شده است.

قرآن نفیس با عمر هزار و 200 ساله در موزه حرم حضرت معصومه(س)+فیلمحجت‌الاسلام والمسلمین علی فتح‌الله‌زاده، مدیر موزه مرکز اسناد و کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: این نسخه کامل قرآن کریم به خط کوفی است و جز نسخه‌های منحصر به‌فرد در قرن دوم و سوم هجری نوشته شده و از لحاظ اصالت و کامل بودن قابل توجه است که در دوره صفویه روی آن مرمت انجام شده است.
 
وی ادامه داد: این نسخه قرآن کامل مورد توجه متخصصان این امر است، اگرچه در موزه‌های مختلف قرآن کوفی موجود است اما قرآن کامل بسیار کم است.

فتح‌الله‌زاده با اشاره به فن و تخصص لازم برای نگهداری از این‌گونه نسخ قرآنی، تصریح کرد: در دوره‌ای که این نسخه از موزه حضرت معصومه(س) خارج شده به‌خوبی از آن محافظت نشده است و آسیب‌هایی دیده است.

وی با بیان اینکه برای مرمت چنین نسخه‌ای افراد بسیار محدودی هستند که بتوانند آن را انجام دهند، افزود: اگرچه نرم‌افزارهایی در کشور به‌وجود آمده که واژه‌ها این‌گونه نسخ را پیدا، نظیرسازی و جاگذاری می‌کند ولی دیگر این نسخه شاید آن نسخه قدیمی نباشد.

مدیر موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) گفت: برخی بخش‌های این نسخه با توجه به عمر 1200 ساله اتفاقی برای آن نیفتاده و مرکب استفاده شده در آن از بدن یک ماهی در عمق اقیانوس گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ اصالت نسخه در مرمت بسیار قابل توجه است، اظهار کرد: مرمت در این‌گونه نسخ خطی قرآن باید به شکلی باشد که در آینده به اصل اثر آسیب وارد نشود ضمن اینکه بحث رسم‌الخط و توجه به جنس نسخه که چه چیزی است نیز بسیار مهم است؛ همچنین باید در مرمت به جوهر استفاده شده نیز توجه کرد که نزدیک به آن جوهر اصلی خود نسخه باشد.

انتهای پیام
captcha