عوامل بازدارنده انسان از یاغی‌گری و طغیان
کد خبر: 3974753
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد مطرح کرد؛

عوامل بازدارنده انسان از یاغی‌گری و طغیان

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند به صراحت در قرآن می‌فرماید که انسان اگر احساس بی‌نیازی کند طغیان می‌کند، گفت: در روایت آمده است که فقر، مریضی و مرگ سه عامل بازدارنده انسان از یاغی‌گری و طغیان است.

عوامل بازدارنده انسان از یاغی‌گری و طغیانبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه، نهم خردادماه در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به مشکلات و گرفتاری‌هایی که در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: انسان اگر خود را بی‌نیاز ببیند طغیان‌گر می‌شود و گاهی خداوند ابتلائات را برای مهار انسان نازل می‌کند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که اگر فقر، مرض و مرگ نبود انسان خیلی یاغی‌گری می‌کرد، افزود: افراد زیادی هستند که در زمان فقر اهل نماز، دعا و عبادت بودند اما اکنون در زمان بی‌نیازی اهل گناه و فساد شده‌اند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به خداوند نزدیک شویم باید خود را فقیر و نیازمند ببینیم، افزود: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه متقین می‌فرمایند که یک علامت اهل تقوا این است که خود را همیشه متهم می‌دانند و می‌گویند که ما اهل گناهیم و اگر خداوند به ما لطف نکند از گناهکاران خواهیم بود.

وی افزود: شهید صدر که از علمای بزرگ بود در جلسه‌ای برای شاگردان خود می‌گفت من الان یک طلبه هستم و اگر یک روز حکومت عراق به دست من برسد چه کسی ضمانت می‌کند که اگر امام کاظم(ع) مقابل من ایستاد او را زندانی نکنم.

فرحزاد گفت: تاریخ پر است از سلاطینی که به فرزندان و نزدیکان خود رحم نکردند زیرا احتمال می‌دادند که ممکن است به پست و مقام‌شان چشم داشته باشند.

وی با بیان اینکه مأمون عباسی کسی بود که با علمای اهل سنت در حمایت از اهل بیت(ع) مناظره کرد و همه آن‌ها را شکست داده بود، گفت: مأمون می‌گوید در زمان خلافت پدرم هارون در جایی نشسته بودیم و من به پدرم گفتم که موسی بن جعفر(ع) می‌خواهند به اینجا بیایند؛ ناگهان پدرم از جا پرید و به استقبال امام رفت و ایشان را احترام کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مأمون می‌گوید که من تا شب صبر کردم و شب از پدرم پرسیدم که ایشان کیست که اینچنین از جا پریدی؟ هارون گفت این آقا امام و حجت خداست و من حق او را غصب کرده‌ام؛ مأمون گفت اگر این‌طور است پس چرا حکومت را به ایشان نمی‌دهی؟ هارون گفت تو که پسر من هستی اگر گمان کنم به جایگاه من چشم داری چشمانت را از بدن جدا می‌کنم.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) هم اگر بگویند اموالتان غصبی است و باید آن‌ها را به بیت‌المال برگردانید بسیاری از ما مقابل ایشان خواهیم ایستاد و حتی تهمت بدعت در دین هم به ایشان خواهیم زد، گفت: همین امروز اگر علما بگویند که سود سپرده‌های بانکی مشکل دارد و یا جریمه دیر کرد اقساط بانکی حرام است هیچ کسی به حرف آنها گوش نمی‌دهد.

فرحزاد با معرفی کتاب «کهکشان نیستی» در رابطه با فقر سیدعلی قاضی، اظهار کرد: در این کتاب آمده است که خانواده آیت‌الله قاضی گاهی نان خالی برای خوردن هم نداشتند و می‌فرمودند که این فقر شدید ابتلاء من در این دنیا است و خداوند چیزهای زیادی به واسطه این فقر به من عنایت کرده است.

وی با بیان اینکه کلیدی وجود دارد که تمام مشکلات را بر طرف می‌کند، گفت: خداوند در سوره طلاق به افراد با تقوا که حرف خدا را بر همه چیز مقدم بدانند وعده رهایی از مشکلات را داده است و از جایی به او روزی می‌دهد که گمانش را ندارد.

انتهای پیام
captcha