بالندگی و پویایی پژوهش‌های علمی سبب رشد حوزه‌های علمیه می‌شود
کد خبر: 3972003
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
آیت‌الله‌العظمی مظاهری:

بالندگی و پویایی پژوهش‌های علمی سبب رشد حوزه‌های علمیه می‌شود

رئیس حوزه علمیه اصفهان در پیامی به مراسم اختتامیه دوزادهمین جشنواره علامه حلی(ره)، گفت: بی‌شک حیات و رشد حوزه‌های علمیه در گرو بالندگی و پویایی تحقیقات و پژوهش‌های علمی است و این مهم جز با مجاهدت بی‌وقفه علمی و تحکیم پایه‌ها و مایه‌های دانش امکان‌پذیر نخواهد شد.

بالندگی و پویایی پژوهش‌های علمی سبب رشد حوزه‌های علمیه می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، مراسم تقدیر و تجلیل از نفرات برتر دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) مرحله کشوری، صبح امروز، 27 اردیبهشت‌ماه به‌صورت سراسری از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور مدیران استان‌ها و آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شد.

استان اصفهان با دارا بودن هفت نفر طلبه برتر و شایسته تقدیر در این جشنواره، پس از استان قم توانسته است رتبه دوم کشوری را در این عرصه کسب کند.

آیت‌الله‌العظمی مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان به این جشنواره پیامی ارسال کرد که مشروح پیام در ادامه می‌آید:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

ن وَ اَلْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ

خداوند سبحان را سپاسگزاریم که دوازدهمین دوره جشنواره پژوهش‌های طلاب جوان و نوقلم در حوزه‌های علمیه – که به نام مبارک یکی از بزرگ‌ترین مفاخر علمی و معنوی تشیع یعنی جناب علامه حلی «قدس‌سره‌الشریف» مزین است – با استمرار تلاش‌های تحقیقاتی آینده‌سازان حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.

نخست باید از طلاب عزیز صاحب قلم که با مساعی علمی خود مایه امید حوزه‌ها هستند و سپس از مسئولان برگزاری این جشنواره و نیز همه میهمانان که حرمت قلم و اصحاب قلم را پاس داشته‌اند تشکر و قدردانی نمایم.

در این مجال کوتاه، توجه به سه نکته را ضروری می‌دانم:

نکته اول: بی‌شک حیات و رشد حوزه‌های علمیه در گرو بالندگی و پویایی تحقیقات و پژوهش‌های علمی است و این مهم جز با مجاهدت بی‌وقفه علمی و تحکیم پایه‌ها و مایه‌های دانش امکان‌پذیر نخواهد شد. طلاب جوان و نوقلمان عزیز حوزوی باید به این نکته کلیدی و اساسی، توجه جدی و التزام عملی کامل داشته باشند که تلاش پیوسته برای تعمیق بنیان‌های علمی و ارتقای سطح دانش و به‌روز کردن آگاهی‌ها و دانایی‌های نظری تنها راه استمرار حیات حوزه‌های علمیه و هر معهد علمی دیگر است و اگر چنین مجاهدت بی‌وقفه و تعطیل‌ناپذیری، کم‌فروغ یا خدای نکرده بی‌فروغ شود، بدیهی است که پژوهش و تحقیق، امری بی‌معناست و پدید آوردن آثار متین و کاربردی و استوار به هیچ‌ وجه ممکن نخواهد بود. از این رو نسل جوان و تکامل‌خواه حوزه‌های علمیه باید تمام توان و تلاش خود را به‌کار گیرد و همه اوقات و فرصت‌های خود را مغتنم شمارد و بنیه‌های علمی و دانشی خود را هر چه بیشتر و بهتر تقویت نموده و مستحکم کند.

نقش اساتید و مدرسان گرامی و نیز سهم مسئولان آموزشی حوزه‌های علمیه در این جهت، نقشی ممتاز و سهمی برجسته است. اساتید بزرگوار باید تمام جد و جهد خود را مصروف ارتقای ابعاد علمی طلاب جوان و نشان دادن راه و چاه این مسیر به آنان نمایند و متصدیان آموزشی حوزه‌ها نیز باید مقدمات و برنامه‌های لازم در این خصوص را مرتباً نوسازی و تحکیم بخشند.

نکته دوم: در امر پژوهش و تحقیق و پدید آوردن آثار قلمی پنج مؤلفه مهم همواره باید مد نظر و التزام اصحاب قلم و محققان باشد تا اثر آنان به نحو شایسته اثرگذار گردد:
۱)‌ دانستن روش‌های تحقیق و شیوه‌های پدیدآوردن یک اثر علمی.
۲) رعایت اولویت‌های پژوهش با توجه به نیازهای پیش رو و پرهیز از پرداختن به موضوعات کم‌فایده و خالی از ثمره کاربردی.
۳) پرهیز از سطحی‌نگری و قشری‌گری و تحجر و جمود و نیز پرهیز از التقاط و شتاب‌زدگی و تحریف و انحراف از اصول، که دو سویه تفریط و افراط تحقیق و پژوهش علمی است.
۴) مستدل ساختن همه مدعیات و اجتناب از بیان سخنان بی‌مبنا و ادعاهای بی‌دلیل.
۵) توجه و تکیه به سوابق هر موضوع و سیر تطور آراء و نظریات مربوط به آن موضوع.

نکته سوم: مسئولان گرامی و مدیران حوزه‌های علمیه، باید بیش از پیش به امور پژوهشی و تقویت این بخش، همت گمارند و بدانند که البته می‌دانند که فعالیت‌ها و امور تبلیغی و ترویجی، یکی از ارکان رسالت‌های حوزه و حوزیان است ولی مسلم است که بالندگی این فعالیت‌ها و توفیق طلاب و روحانیون فعال در عرصه تبلیغ و ترویج، مرهون مجاهدت محققان و پژوهشگرانی است که مایه‌ها و سرمایه‌های مبلغان را فراهم می‌آورند و آنان را به ابزارهای لازم تجهیز می‌کنند، چنانکه فعالیت‌ها و امور آموزشی و تعلیمی نیز، ثمره برجسته و اساسی آن در امر پژوهش و تحقیق، ظاهر می‌شود و از این جهت مسیر تولید علم و تعمیق و توسعه دانش، از تحقیق و پژوهش عبور می‌کند. لذا توجه هرچه بیشتر به رکن پژوهش، بی‌شک موجب اعتلا و ارتقای رکن آموزش و رکن تبلیغ نیز خواهد بود.

از خداوند تعالی توفیق و تأیید همه شما عزیزان را مسئلت می‌کنم و دعای مستجاب حضرت بقیة‌الله‌الأعظم «ارواحنا فداه» را برایتان خواستارم و امیدوارم نوقلمان امروز حوزه‌های علمیه، سرمایه‌های بزرگ و درخشان فردای حوزه‌ها و جامعه اسلامی باشند. ان‌شاءالله تعالی. والسلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته.
۴ / شوال‌المکرم / ۱۴۴۲
۲۶ / اردیبهشت / ۱۴۰۰
حسین ‌المظاهری»

انتهای پیام
captcha