اصطلاح‌نامه «مسائل جدید کلامی» منتشر شد
کد خبر: 3971783
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

اصطلاح‌نامه «مسائل جدید کلامی» منتشر شد

اصطلاح‌نامه «مسائل جدید کلامی» به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۳۸۰ صفحه شامل چهار هزار و ۸۱۳ اصطلاح منتشر شد.

اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» منتشر شدبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» که بخشی از کلان‌پروژه تدوین اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی است را تدوین و در ۳۸۰ صفحه به چاپ رساند.

بر اساس این گزارش، این اثر شامل چهار هزار و  ۸۱۳ اصطلاح است که بر پایه ۱۰ رده اصلی سازماندهی و تدوین شده و علاوه بر مقدمه‌ای نسبتا بلند که به چیستی و کاربردهای اصطلاح‌نامه به‌ویژه در علوم اسلامی و همچنین مختصات مسائل جدید کلامی اشاره دارد، اصطلاحات مسائل جدید کلامی را در سه بخش به هم پیوسته نمایش داده است که در زیر اشاره مختصری به آن خواهیم کرد:

۱ـ نمايش الفبايى: بخشى كه در آن اصطلاحات در نظم الفبايى آورده شده كه حاوى اصطلاحات مرجح و غير مرجح است و استفاده براى هرگونه مراجعه‌كننده‌‏اى را آسان می‌کند؛ نمایه‌سازان، فهرست‌نویسان و عموم مراجعان از این بخش بهره می‌گیرند.

۲ ـ نمايش نظام‌‏يافته: بخشى كه در آن، اصطلاحات در مجموعه‏‌ها و گروه‌‏هاى هم موضوع رده‌‏بندى شده‏‌اند؛ اين قسمت در واقع يک فهرست رده‏‌بندى شده نسبت به بخش الفبايى است در این روش مرور تمامی موضوعات در حوزه موضوعی خاص، از بالاترین رده تا پایین‌ترین زیر بخش، قابل مشاهده است.

۳- نمایش سلسله مراتبی: در اين نمايش، اصطلاحات و روابط سلسله‏ مراتبى(اعم واخص) آنها به شكل دو بعدى(فراتر و فروتر، حاكم و تابع) منعكس مى‏شوند؛ به گونه‌ای كه ساختار و نظام معناییِ اعم و اخصیِ حاکم برحوزه موضوعیِ کلام جدید، قابل مشاهده و پیگیری است.

یادآور می‌شود، این پژوهشکده تاکنون ۱۲ عنوان اصطلاح‌نامه در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی به چاپ رسانده است.

انتهای پیام
captcha