رشد اخلاقی، دستاورد قرآنی ماه رمضان
کد خبر: 3971313
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
فرایند قرآنی تحول اخلاقی /29

رشد اخلاقی، دستاورد قرآنی ماه رمضان

استاد حوزه و دانشگاه گفت: شایسته و بایسته است که در پایان ماه رمضان شاهد تغییرات اساسی در کیفیت و کمیت عبادت‎های خود باشیم و پیش‌نیاز این ارتقاء طراوت بخشیدن به شناخت‌‏ها و باورهای اساسی است.

رشد اخلاقی، دستاورد قرآنی ماه رمضانحجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در بیست و نهمین یادداشت خود، درباره دستاورد اخلاقی روزه در ماه مبارک رمضان و نقش آن در بندگی و سلوک اخلاقی پس از ضیافت الهی با استناد به دعای روز 30 ماه رمضان، نکاتی را بیان کرد که شرح آن در ادامه می‌آید:

ادعیه؛ تجلی ناب شخصیت ائمه(ع)

پیش از آن به مقایسه روایات و دعاهای معصومان و تفاوت محتوا و مضمون گزارش‌شده از حضرات معصومین (ع) بپردازم، یادآور می شوم که نقش اساسی و مشترک، روایت‌ها، دعاها و سیره معصومان (ع) آن است که جایگاه رفیعِ معرفت‌ها، باور، گرایش‌ها، اخلاق و رفتار آنان را نشان دهند و عظمت و شکوه بندگی این الگوهای والای بشری را ترسیم کنند.

اما باید به این نکته توجه داشت که در آیینه دعاهای برجای‌مانده از معصومان (ع)، شاهد جلوه‌های ناب‌تری از ژرفایی و زیبایی معارف توحیدی، اخلاقی و تربیتی حضرات معصوم (ع) هستیم؛ از آن‌رو که مخاطب آنان در دعاها و نجواهایشان خدایی است که علم و حکمت او بی‌پایانی و بی‎کرانه است، اما ائمه اطهار(ع)، در روایات، با انسان‌هایی گفت‌وگو می‌کنند که دارای محدودیت‌های فراوان و مراتب فهم متفاوت‌اند؛ این تفاوت‎ها و محدودیت‌ها موجب می‌شود تا معصومان، ناچار در اندازه و حدِّ فهم و درک مخاطبان خود سخن بگویند. در اصول کافی ج ۱،ص ۲۳ در حدیثی منسوب به رسول گرامی اسلام آمده است: «إنَّا مَعَاشِرَ الانْبِیَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُکَلِّمَ النَّاسَ عَلَی قَدْرِ عُقُولِهِمْ، ما جماعت پیامبران مأموریم با مردم به اندازه خرد و ادراک آن‌ها سخن بگوییم.»

بر اساس باوری نادرست و در نگرشی سطحی برخی شیعیان، کتاب‎های دعا را وسیله‌ای برای ثواب ویژه کسانی می‌دانند که شرایط لازم را برای دانش‎اندوزی ندارد، با کمال تأسف این باور ناصحیح به‌تدریج به سنتی رایج و غالب نیز تبدیل‌شده است و به انکار جایگاه معرفتی دعاهای مأثور و یا غفلت از این گنجینه گران‌سنگ انجامیده است.

به‎رغم این فرضیه، ادعیه اهل‌بیت(ع) را باید از ژرف‎ترین و کارآمدترین متون علمی و حکَمی دانست که در این متون، رازهای نهان سر به مهر جهان و انسان گشوده شده است و معصومان کوشیده‎اند تا از رهگذر دعاها سبک زندگی توحیدی را به آدمیان بیاموزند و پرسش‌ها و شبهات فراوانی را عرصه‎های گوناگون، کلامی، اخلاقی و تربیتی را پاسخ گویند؛ بی‎شک غفلت از بُعد معرفتیِ مضامینِ ادعیه مأثور، محرومیت‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته و خواهد داشت.

حسینی بیان کرد: از جمله دعاهای منسوب به معصومان (ع) ادعیه کوتاهی است که به هر یک به روزهای ماه مبارک رمضان اختصاص دارد؛ شماری از این دعاها از رسول خدا(ص) و برخی نیز از امام سجاد و در بخش تکمیلی صحیفه سجادیه گزارش‌شده است؛ فارغ از ارزش داوری درباره مستندات این دعاها، مضامین ژرف و قابل‌تأملی در این فرازها به‌چشم می‌خورد.

برخی بر این باورند که رمضان به‌مثابه کارگاه اخلاقی و تربیتی است که در سی روز برگزار می‌شود و دعاهای کوتاه هر روز این ماه، نیاز‌های اساسی زندگی اخلاقی است که روزه‌داران این نیازها را در هر روز ماه مبارک به ترتیب از پروردگار خود تمنا می‎کنند؛ این مطالبات در حقیقت گام‌هایی معنویی است که روزه‌دار به ترتیب در هر روز در پرتوی روزه و عبادات می‌پیماید و خود را به خدا نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

پس از نکات یاد شده درباره جایگاه دعا در نظام اخلاقی اهل‌بیت، شایسته است که نگاهی به مضمونِ سی‌ام دعای کوتاه روز ماه مبارک رمضان داشته باشیم: «اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکرِ و القَبولِ علی ما تَرْضاهُ و یَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرین و الحمدُللهِ ربّ العالمین».

 در اولین فراز دعا آمده است «اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکرِ و القَبولِ علی ما تَرْضاهُ و یَرْضاهُ الرّسولُ». روزه‎دار در این تمنای کوتاه و در آخرین روز ضیافت الهی، از میزبان خود می‌خواهد تا روزه را همان‌طور که مورد خشنودی خود و فرستاده‌اش حضرت رسول(ص) است، بپذیر و شاکر این عبادت ناچیز او باشد.

یکی از اوصاف بسیار شورانگیز خداوند که بارها در قرآن بیان و تکرار شده، وصف شکر گذار بودن خداوند است، خدایی که آفریننده جهان و انسان است و تدبیر همه امور هستی وابسته به اراده و مشیت او است، خود را موظف می‌داند که شکر گذار اعمال و رفتار بندگان خود باشد؛ از منظر روان‌شناختی، سپاسگزاری خدا در برابر رفتار خوب بندگان بسیار هیجان‎انگیز و با حلاوت است.

اساساً سپاس‌گزاری در برابر احسان از الزامات اخلاقی و از مشوق‌های بسیار مؤثر در تسریع تربیت و تربیت‌پذیری است که عقل و فطرت انسان به سهولت آن را درک می‌کند؛ سپاس‌گزاری در برابر احسان، نقشی شگفت‌انگیز در تهییج و ترغیب افراد نیکوکار به انجام نیکی و تداوم آن خواهد داشت. بدیهی است این تأثیرگذاری زمانی فزونی خواهد یافت که شکرگذار از منزلت و جایگاه والایی برخورد باشد؛ این لذت‌بخشی و شورانگیزی را نمی‌توان توصیف کرد، زمانی که شکر کننده احسان بنده، آفریننده و پروردگار جهان باشد، زمانی که او روزه بنده خود را بپذیر و به‌خاطر انجام این وظیفه الهی از او سپاسگزاری کند.

سپاس‎گزاری خدا در برابر انجام وظایف بندگان، از جمله اصول یاری‌گر اخلاق قرآنی و از مشوق‎های بسیار مؤثر در روند تحول اخلاقی و پایبندی به دستورات اخلاقی است؛ سپاس‌گزاری خداوند در برابر خوبی‌های بندگان در قرآن بارها و با تعابیر گوناگون تکرار شده است مانند آیه ًآیه 158 سوره بقره «فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ» و آیه 147 سوره نساء «وَ كانَ اللَّهُ شاكِراً عَلِيماً».

نقش شناخت‌ها و باورهای نسبت به اصول اساسی در ثمربخشی عبادت

دومین فراز دعای سی‌ام حاوی یکی از مباحث عمیق اخلاقی است و در این فراز، اهمیت اصول باورها و نقش آن در گرایش‌ها و رفتارهای انسان‌مدار توجه قرارگرفته است؛ روزه‌دار ابتدا از خداوند می‌خواهد تا روزه‌اش را بپذیرد و شاکر عبادت او باشد و در دومین فراز دعا، از خدا این تمنا را دارد «مُحْکمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرین و الحمدُللهِ ربّ العالمین»، در این درخواست به این نکته توجه فراوانی شده است که خاستگاهِ نماز، روزه، انفاق و آنچه در گرایش‎ها، اخلاق و رفتارهای ما تجلی می‌کند و در احساس‌مان بازتاب دارد، شناخت‌ها و معرفت‌های هستی شناسانه و انسان شناسانه انسان است به این معنا که عبادت‎های ما، حضور قلب و اخلاص ما، وابسته به نگرشی است که خدا، مبدأ، آغاز و فرجام جهان است.

روزه همانند هر عبادت دیگری باید در جغرافی معرفتی و اعتقادی شکوفا شود، همه‎ عبادت‎های ما به‌رغم کارکردهای متفاوت، نتایج گوناگون و شکل‎ها و صورت‎های متنوعی که دارند زمانی عبادت محسوب می‌شوند و ما را برای تکامل، تعالی و رستگاری یاری می‎دهند که با انگیزه اطاعت از فرمان خدا انجام گیرند و در اصطلاح فقهی و اخلاقی با قصد امتثال امر الهی انجام شوند؛ همه عبادت‎ها با تمامی تنوع و تعددی که دارند در حقیقت تجلی سرسپردگی بنده نسبت به ساحت قدسی پروردگار جهان است.

اصول شناختی و اعتقادی؛ عامل طراوت، شادابی و ثمربخشی عبادت

در دومین فراز دعای سی‌ام و آخرین روز ضیافت الهی، بر ضرورت رابطه مهم بین شناخت‌ها و باورهای انسان با رفتارهای او تأکید شده است، این اصول شناختی و اعتقادی که در دعا به آن اشاره‌شده «مُحْکمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ» در مقایسه به اعمال و رفتار عبادی، مانند روزه و نماز، به مثابه ریشه‎های درخت است که طراوت، شادابی و ثمربخشی درخت وابسته با آن خواهد بود.

در این دعا از خدا می‎خواهیم تا عبادت‎های ما با اصول اعتقادی و باورهای ما ارتباط وثیقی و ناگسستنی داشته باشند.

تأکید بر این نکته در دعای سی‎ام از آن رو است که انسان در معرض این خسارت بیمناک قرار دارد که انجام عبادت‎ها به تدریج به عادت‎های او تبدیل شود؛ و اصولی را که معنا بخش رفتارهای عبادی و معنوی ما است فراموش کند؛ در این تمنا از خدا می‌خواهیم که فروعات دینی و رفتارهای معنوی با اتکا بر اصول شناختی و اعتفادی استحکام یابد و لزوم پیوستگی این اصول رفتارها، همواره مورد توجه و تأکید ما قرار گیرد.

از نشانه‏‌های این پیوستگی اشتیاق و میل قلبی به عبادت است، انسان مؤمن می‌تواند با رصد احساسات خود نسبت به عبادت دریابد که اصول و اعتقادات اساسی را از یاد برده است و یا موردتوجه هستند.

تعبیر محکمه فروع بالاصول به این معنا است که اصول دین، بخش از وجود ما و مقوّم وجودی انسانی ما باشد. این اصل اساسی آخرین تمنای انسان در آخرین روز ماه رمضان و بالاترین دستاوردی است که باید از روزه و از ضیافت رمضان انتظار داشت.

با موفقیت در آخرین کلاس رمضان شاهد ارتقاء کمی و کیفی عبادات‌های خود خواهیم بود. درباره سبک زندگی آیت‌الله بهجت آمده است که این عارف واصل هر چه به پایان عمر خود نزدیک‌تر می‌شد؛ زمان بیشتری را به عبادت و نجوا با خدا اختصاص می‎دادند.

در پایان این نکته را نیز یادآور می‎شویم در این دعای کوتاه مجموعه‌ای از مفاهیم مهم‎ گرد‎آوری شده و بر رابطه اصول و فروع تأکید ویژه‎ای شده است؛ بر اساس تمناهای سه‏ گانه در دعاهای روزهای ماه ضیافت الهی، شایسته و بایسته است که شاهد تغییرات اساسی در کیفیت و کمیت عبادت‎های خود باشیم؛ پیش‌نیاز این ارتقاء طراوت بخشیدن به شناخت‌‏ها و باورهای اساسی است. حضور قلب و اخلاص در عبادت نیز از این رهگذر دست‌یافتنی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha