ترور شخصیت و دروغ در فرهنگ نماز جایی ندارد / اهتمام به دعا در کشورهای سکولار
کد خبر: 3971297
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
امام جمعه میشیگان بیان کرد:

ترور شخصیت و دروغ در فرهنگ نماز جایی ندارد / اهتمام به دعا در کشورهای سکولار

امام جمعه میشیگان تأکید کرد: در فرهنگ نمازگزار واقعی، جایی برای غیبت و تهمت و شایعه‌سازی باطل و ترور شخصیت و دروغ وجود ندارد. تعهد به نماز اول وقت، دیسیپلین حیاتی است که برکات آن در همه امور زندگی ظاهر می‌شود؛ نمازی که با تفکر عمیق همراه است.

العیبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین الهی، امام جمعه میشیگان در نشست علمی «دعا و نیایش در ماه رمضان» که 22 اردیبهشت‌ماه از سوی مؤسسه فهیم برگزار شد، گفت: دعا و نیایش درمانی برای سختی و مواقع اورژانسی و اضطراری نیست، برخی دعا را مانند رفتن برای خرید کالا و مایحتاج در سبد زندگی خود قرار می‌دهند، در حالی که حقیقت دعا وسیله‌ای برای ارتباط با خدا و کشف حضور فعالانه پروردگار در همه اندیشه‌ها، انگیزه‌ها، احساسات و لحظات زندگی و افعال اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: در برخی روایات بیان شده که «الدعاء مفتاح الرحمه و مصباح الظلمه و ... ادفعوا اموال البلاء بالدعا»؛ پیام این روایات چیست؟ آیا می‌خواهید در این دنیای ظلمانی راه هدایت را پیدا و در برابر امواج بلایا از خود دفاع کنید و راه فلاح و سعادت پیدا کنید از دعا غافل نباشید؛ بگذارید دعا ابزاری برای الیتام روحی و آزادی از سنگینی نگرانی و انبوه استرس‌ها و افسردگی روزانه و از سوی دیگر، وسیله‌ای برای تشکر از الطاف بی‌شمار الهی باشد.

وی تأکید کرد: دعا نوای دل‌هاست، چه وقتی انسان با درد بیماری و فقر و بی‌عدالتی و بیچارگی و ترس و تهدید و چه با سلامت و رفاه و آزادی و کامیابی و لذت و صحت و عافیت روبروست.

الهی با بیان اینکه گفته شده امیدبخش‌ترین آیه قرآن آیه 53 زمر «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» است، افزود: مخاطب این آیه همه بندگان خدا صرف نظر از سنت‌های اعتقادی و میزان معاصی آن‌ها هستند. فرموده ای بندگان امید خود را از دست ندهید، با اینکه خطاهای زیادی داشته‌اید.

امام جمعه میشیگان بیان کرد: در آیه 186 بقره «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» هم خدا رابطه خود با بندگان را با به کارگیری هفت ضمیر شخصی بیان کرده و فرموده وقتی بندگان من از من می‌پرسند، به آنها بگو من نزدیکم و من به آنها پاسخگو هستم و آنها هم به من پاسخ دهند و به من اعتماد کنند؛ آیه «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» هم مجدداً تأکید کرده است که مرا بخوانید؛ زیرا کسانی که در ارتباط با خدا تکبر بورزند، خود را به زندگی ذلیلانه مبتلا کرده‌اند.

الهی بیان کرد: واژه صلات 99 مرتبه در قرآن تکرار شده و شامل نمازهای مستحب و واجب است؛ مشتقات دعا هم صدها بار در 67 آیه بیان شده است و در این دعاها حسنات و برکات، علم و معرفت، آزادی و امنیت، توفیق و صبر و استقامت و امور معنوی و روحانی از خدا درخواست شده است.

الهی اضافه کرد: نوع این ادعیه به درخواست‌های روحی اشاره کرده و فرستادگان الهی هم به اهمیت آن تأکید کرده‌اند. در قرآن به نقل از حضرت ابراهیم آمده است: در آیه 40 ابراهیم «رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ»؛ آن حضرت از خدا می‌خواهد خدایا من و همه نسل‌های بعدی مرا جزء نمازگزاران قرار بدهد؛ در مورد حضرت اسماعیل هم آمده است: «وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا»؛ خدا از اسماعیل خشنود است، زیرا او صلات و زکات را جزء دستورات خانوادگی خود قرار داده است.

وی افزود: در سوره طه هم موسی مخاطب قرار گرفته که «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي»؛ در داستان عیسی در آیه 30 تا چند آیه بعد سوره مریم هم نقل است: «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا ...»؛ خدا مرا به نماز، زکات و احسان به مادرم توصیه فرمود. همچنین در آیه دیگر فرموده است که نماز بازدارنده انسان از فحشاء و منکر است لذا مؤمنی که 6245 بار رکوع و بیش از 12 هزار بار در یکسال سجده می‌کند، مهمترین دعایش در نماز «اهدنا الصراط المستقیم» است که بیش از 3 هزار بار آن را در سال بازگو می‌کند و خدا را مخاطب قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: مؤمنی با این موصوفات در رابطه با دعا و نماز قرار می‌گیرد، نباید به وادی زشتی وارد شود؛ نماز واقعی معراج مؤمن و نهر زلال برای شست و شو  و زینت به تقواست. در فرهنگ نمازگراز واقعی، جایی برای غیبت و تهمت و شایعه‌سازی باطل و ترور شخصیتی وجود ندارد. تعهد به نماز اول وقت دیسیپلین حیاتی است که برکات آن در همه امور زندگی ظاهر می‌شود؛ نمازی که با تفکر عمیق همراه است.

بهترین نمونه‌های نیایش با خدا

امام جمعه میشیگان افزود: ادعیه اهل بیت بهترین نمونه نیایش با خداوند است؛ صحیفه، افتتاح؛ جوشن، مجیر، عرفه و ابوحمزه و ادعیه مشابه ولی از همه روشن‌تر و نورانی‌تر، نیایش‌های پیامبرانه در قرآن است؛  دعای نوح که نامش 47 بار به بزرگی یاد شده و سوره‌ای به نام او هست؛ فرموده: «رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا»؛ ابراهیم هم وقتی بنای کعبه را گذاشتند از خداوند درخواست کردند که من و اسماعیل را توفیق بده که مسلمان و تسلیم اراده تو باشیم و این عبودیت را نصیب نسل‌های آینده ما هم قرار بده.

اهمیت علم در دعای پیامبر

الهی تصریح کرد: همچنین دعای موسی که گفت: «رب اشرح لی صدری و یسر لی امری»؛ نمونه دیگری از نیایش انبیاء است، اما دعاهای قرآنی پیامبر که در آیه 80 اسراء فرموده است: «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا»؛ این دعا قبل از هجرت به مدینه بوده است و از خدا خواسته به من توفیق صداقت و خلوص نیست و صمیمیت عطا کن هم به سوی مدینه و هم به سوی قیامت وآخرت؛ دعای دیگر ایشان «رب زدنی علما» است؛ خدایا علم و دانش را روزی من بگردان؛ پیامبری که اولین سوره قرآنش با اقرأ شروع می‌شود و مداد علما را از دماء شهدا افضل می‌داند، معنای این دعاها را در قرن 21 باید بیشتر متوجه شویم که علم و دانش حرف اول آخر را می‌زند. لذا برخی بزرگان می‌گفتند دعا در شب قدر خیلی مهم است، ولی ثواب کسب علم هم کمتر از آن نیست.

امام جمعه میشیگان تصریح کرد: حتی در سیستم‌های سکولار غربی هم دعا و نیایش جایگاه خود را حفظ کرده است؛ بنده حدود 30 سال است که در خدمت جامعه اسلامی در آمریکا هستیم و با جوامع مسیحی، یهودی، بودایی و هندو و جوامع مذهبی دیگر مرتبط هستم. با اینکه در اینجا عبارت معروف جدایی دین و دولت مطرح است، ولی گفته می‌شود به معنای جدایی دعا از مردم و دولت نیست.

اهتمام به دعا در کشورهای سکولار

وی افزود: هفته گذشته روز ملی نیایش در آمریکا بود که قبلا در کنگره تصویب شده بود؛ اول پنجشنبه ماه می هر کسی که رئیس جمهور است، پیامی منتشر می‌کند. حتی در کنگره محلی برای دعا و قرائت آیات انجیل وجود دارد، گرچه این دعاها را در راستای اهداف ناعادلانه و غیر ‌صحیح و ظالمانه به کار می‌برند. در روی همه پول‌های آمریکا جمله «به خدا ایمان داریم و توکل می‌کنیم» تکرار شده است؛ با وجود حاکمیت سیستم سکولار در این کشور، وقتی بحث نیایش مطرح می‌شود، همه احترام می‌کنند.

الهی اضافه کرد:  البته این دعاها ممکن است خالصانه نباشد؛ سال قبل روزی مردم در اطراف کاخ سفید تظاهرات می‌کردند، ترامپ دستور زدن گاز اشک‌آور را داد تا او بتواند به کلیسای آن طرف خیابان برود و انجیل را بالا برده و عکس بگیرد و بگوید من هم به انجیل ایمان دارم؛ یعنی حتی سردمداران سکولار آنها برای نماز و دیانت احترام خاصی قائل هستند و این مسئله حتی از زمانی که کرونا شروع شد، در کنار کارهای علمی و طبی، دعا و نیایش هم رو به فزونی گذاشت.

انتهای پیام
captcha