ظلم‌ستیزی؛ جلوه شورانگیز اخلاق قرآنی
کد خبر: 3969723
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
نقش قرآن در فرآیند تحول اخلاقی/ 23

ظلم‌ستیزی؛ جلوه شورانگیز اخلاق قرآنی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مبارزه با طاغوت و ستمگرانی که انسان‎ آزاد را به بردگی و بندگی می‌گیرند رسالتِ حیاتی و اساسی نظام اخلاق قرآنی است. این موضوع در آیات پرشمار قرآن، مدار توجه قرار گرفته و باید آن را از جلوه‎های شورانگیز و غرورآفرین اخلاق قرآنی دانست.

ظلم‌ستیزی؛ جلوه شورانگیز اخلاق قرآنیحجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دربیست و سومین یادداشت خود به خبرگزاری ایکنا از قم در خصوص فرآیند تربیت اخلاقی در قرآن سخن گفت که متن این یادداشت به شرح زیر است:

در آستانه روز قدس هستیم، روزی که نماد ضرورت ظلم‌ستیزی در نظام اخلاقی قرآن است و امام خمینی در سال ۱۳۵۸ش (رمضان ۱۳۹۹ق)، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز رسمی حمایت از مردم فلسطین اعلام کرد که این نامگذاری با حمایت بسیاری از نواندیشان مسلمان و غیرمسلمان و هنرمندان همراه بود و براساس گزارش منابع خبری، مراسم روز جهانی قدس در ۸۰ کشور جهان، در قاره‌های مختلف برگزار می‎شود.

 براساس آموزه‎های قرآنی روز جهانی قدس، در حمایت از مظلومان فلسطین، گامی در مسیر تحقق اخلاق قرآنی است، از آن‎رو که دفاع از مظلوم و مبارزه با طاغوت رسالتِ حیاتی و اساسی اندیشه اسلامی و قرآنی است که این موضوع در آیات پرشمار قرآن، نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مبارزه با طاغوت و ستم‎گرانی که انسان‎ آزاد را به بردگی و بندگی می‌گیرند رسالتِ حیاتی و اساسی نظام اخلاق قرآنی است و این موضوع در آیات پرشمار قرآن، مدار توجه قرار گرفته و باید آن را از جلوه‎های شورانگیز و غرورآفرین اخلاق قرآنی دانست و جلوه‎‌ی تابناکی که ملت‏های مسلمان طی قرن‎ها متمادی آن را به فراموشی سپرده بودند با انقلاب اسلامی ایران و زعامت معمار بزرگ جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره)، در کنار بسیاری از اصول فراموش شده اسلامی، بازسازی شد و پس از رحلت آن فقید فرزانه، با مدیریتِ امام خامنه‌ای، رهبر خردمند و الهی جمهوری اسلامی ایران ادامه یافت.

ظلم‎ستیزی و مبارزه با طاغوت، پرافتخارترین و زیباترین بُعد اخلاق قرآنی است؛ در آموزه‏‌های قرآنی رویارویی با استبداد، استکبار، استثمار و استحمار، از ارکان اخلاقی است و اهمیت و ضرورت این رویارویی تا آنجا است که در برخی آیات قرآنی، مبارزه با طاغوت، پیش از ایمان به خدا آمده است.

در میان ادیان آسمانی و مذاهب اسلامی، مذهب تشیع، همواره در پای‌بندی به دو اصل عدالت‌ورزی و ظلم‎ستیزی، پیشتاز بوده است. طاغوت‎ستیزی، در کنار اصل امیدبخشِ انتظار، دو رکن اساسی حیات تشیع و فصل مقومِ این اندیشه پویا و مترقی و تفسیری شیوا از اسلام ناب محمدی است؛ حقیقتی که با حسین و نهضت عاشورا برتارک تاریخ اسلام چون خورشیدی به همتا درخشید و به‎مثابه تابلوی عزت و افتخار اسلام، برای همیشه در آسمان دیانت و سیاست، پرتوافشانی می‎کند و چراغ هدایتِ آزادگان و احرار جهان خواهد بود.

آیه 256 سوره بقره از جمله آیاتی است که در آن بر لزوم مبارزه با طاغوت تصریح و تأکید شده است. در این آیه واژه کفر به طاغوت، جایگزین جهاد و جنگ با طاغوت شده است؛ و پس از آن سخن از ایمان و اعتقاد به‏‌ میان آمده است. «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ؛ پس کسی که به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد»، (بقره: 256). در همه و یا بسیاری از کاربست‏‌های قرآنی، دو واژه کفر و ایمان و مشتقات این دو، تداعی‌کننده مباحث نظری، اندیشه‎ای و نرم‎افزاری هستند؛ با اتکا براین اصل زبانی و ادبی قرآن، می‎توان دریافت که در توصیه‌‏های قرآنی که مخاطبات خود را به تقابل با طاغوت ترغیب می‎کند؛ اولویت اول رویارویی نرم‎افزاری با اندیشه و مبانی تفکری نظام‌های طاغوتی است.

بر اساس این اصل اخلاقیِ توحیدی است که فرستادگان الهی، رسالت خود را با تبیین، اصول و مبانی توحیدی و بررسی و نقد اندیشه‎ نظام‎های طاغوتی آغاز کردند.

در ترکیب آیه 256 سوره بقره شاهد تقدم اصل «کفر به طاغوت» از اصل «ایمان به خدا» هستیم. این تقدم و پیشی گرفتن اصل «مبارزه با طاغوت»، بازگوکننده اهمیت و ضرورت این فضیلت در نظام اخلاقی قرآن است، نه تقدم و اولویت حقیقی و منطقی آن بر اصل ایمان به خدا، زیرا تردیدی وجود ندارد که در منطق الهیاتی قرآن، ایمان به خدا تنها اصل بنیادی در شکل‏‌گیری هویت مؤمنانه است و همه اصول و قوانین اساسی مانند قیامت باروی، بعثت و وحی، پرتویی از شعاع وجودی اصل ایمان به خدا هستند و هریک از این اصول تنها پس از این اصل بنیادی معنادار می‌شوند؛ بدیهی است که اصل مبارزه با طاغوت نیز به‌رغم اهمیت و ضرورت آن در شکل‌گیری جامعه توحیدی، بعد از اصل ایمان و اصولی مانند قیامت‎باوری و اعتقاد به وحی، قرار می‎گیرد.

تقدم اصل طاغوت ستیزی بر اصل بنیادی ایمان در برخی آیات؛ از آن‎رو است که در این آیات، کفر به طاغوت، در پارادایم سیاست و سیاست‎ورزی قرآنی، بازگو شده است؛ بدیهی است که در نظام اخلاقی قرآن، مسائل سیاسی، اخلاقی و اجتماعی، پس از تبیین، تثبیت و تعمیقِ ایمان به خدا، قیامت و وحی مدار توجه قرارگرفته است.

اساساً آیاتی که در آن‏ها، مبارزه و کفر به طاغوت، پیش از ایمان به خدا بازگو شده، از راهبردهای سیاسی قرآن به شمار می‎آید؛ و هدف این راهبر، زدودن موانع، در مسیر شکل‌گیری جامعه قرآنی است که پس از تبیین ضرورت و اهمیت ایمان و لزوم تثبیت و تعمیق ایمان، مدار توجه و تأکید قرار می‎گیرد.

چنان‏که در آیه‏های 1-4 سوره الرحمن شاهد تقدمِ «تعلیم قرآن» بر آفرینش انسان با همین منطق زبان‎شناسی قرآنی توجیه می‎شود.

«الرَّحْمَانُ عَلَّمَ الْقُرْءَانَ خَلَقَ الْانسَنَ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ؛ خدای مهربان قرآن را به انسان تعلیم داد انسان را آفريده به او سخن گفتن را آموخت»؛ در این آیات، تنها دلیل و توجیه، پیشی‏گرفتن تعلیم قرآن بر آفرینش انسان، بیان اهمیت قرآن در زندگی انسان‎ها و تأکید بر نقش این منبع وحیانی در سعادت و رستگاری انسان‎ها است.

به کارگیری واژه «کفر» (من یکفر بالطاغوت)، به جای مبارزه و جنگ (جهاد و مقاتله)، یادآور این نکته است که مبارزه با طاغوت تنها یک مبارزه سیاسی و نظامی نیست که با هدف و انگیزه پیروزی و تفوق جغرافیایی بر نظام‏های طاغوتی انجام می‎گیرد؛ بلکه در مبارزه با طاغوت، پیش و بیش از هر اقدامی، باید اندیشه‎ها و باورهای طاغوتی و اصول و مبانی تفکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این اندیشه، مدار توجه و تأمل قرار گیرد. اندیشه‎ای که همواره در تقابلی آشکار با توحید و پیام‌آوران توحیدی است و برای دفاع از ارکان قدرت و تثبیت جایگاه اجتماعی خود و اقناع جامعه، بر اصول و مبانی نیز تکیه می‎کنند.

با توجه ماهیت و گوهر وجودی اسلام، مسلمانان وظیفه دارند، در تقابل با طاغوت، بیش و پیش از تقابل نظامی، جهاد خود را در پیکار نرم‌افزاری آغاز کنند و با بررسی و نقد مبانی نظری اندیشه‏های نظام‎های طاغوتی آغاز کنند رویکرد نرم‌افزاری و جنگ نرم را در دستور کار خود قرار دهند.

از روح حاکم بر نظام اخلاقی قرآن، آموزه‌‏های قرآن، سیره و روش پیامبران الهی و تعالیم و سیره امامان معصوم، می‎توان به اهمیت و ضرورت جنگ نرم و اولویت این رویکرد، در مقایسه با جنگ سخت، پی برد؛ در آیه 6 سوره توبه به این اصل روش‎شناختی پویای قرآنی اشاره شده است «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَو؛ اگر كسى از مشركان از تو امان خواست، به او امان ده تا كلام خداوند را بشنود آن گاه او را به مأمنش (جایگاه امن) برسان، زیرا آنان گروهی هستند که حقیقت را نمی‎دانند».

 با مروری بر گزاره‏های قرآنی می‎توان دریافت که بخش معظمی از آیات این کتاب آسمانی و الهی، به گزارش‏های اجمالی و تفصیلی مربوط به زندگی تبلیغی و سیاسی فرستادگان الهی و رویارویی آنان با حاکمان و طاغوت‏ها، اختصاص‌یافته است.

در این گزاره‏های تاریخی، برخی مبانی و اصول نظری و اندیشه‎ای نظام‎های طاغوتی بازگو شده است. این مبانی شامل مبانی هستی‎شناختی، الهیاتی، غایت‎شناختی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، زیبایی‌شناختی، اقتصادی و سیاسی می‎شود.

بر اساس توصیف‎ها و تحلیل‎های قرآنی، نظام‌های طاغوتی، می‎کوشند برای تثبیت و تداوم قدرت و سیطره خود، در اولین گام با استفاده از اندیشمندان و عالمان و با اتکا بر ارزش‎های مادی و ارائه دلایل، رویکرد سیاسی خود را تبیین و توجیه کنند و از این رهگذار مردمان عصر خود، به‌ویژه مخالفان را به پذیریش سلطه وادار سازند؛ رعب، تهدید و دیگر مکانیزم‏‌های دفاعی، دومین گامی است که طاغوت‏ها پس از ناتوانی از اقناع نظری مخالفان برای نابودی مخالفان خود در پیش می‎گیرند.

در قرآن، عصر رسالت موسی و رویارویی آن حضرت با فرعون و رخ‎دادهای بی‌شمار این دوره تاریخی، بیش از سایر انبیاء، گزارش‌شده است.

 در سوره‏های «مائده»، «مریم»، «کهف»، «طه»، «قصص»، «نساء»، «بقره»، «اعراف»، «یونس»، «هود»، «اسراء»، «مؤمنون»، «شعراء»، «نمل»، «صافات»، «مؤمن»، «زخرف»، «ذاریات»، «دخان» و «نازعات» که 20 سوره از سوره‎های قرآن، حوادثِ عصر حضرت موسی (ع) گزارش‌شده است.( نقل‌شده از فهرست راهنمای موضوعی المیزان، صفحات 84 الی 90، چاپ دفتر انتشارات اسلامی)

 از منظر سیاسی، در این گزاره‏های تاریخی، فرعون، نماد طاغوت و موسی (ع) نماد مبارزه‎‌ی خستگی‎ناپذیر با طاغوت است. تعداد پرشماری از آیات سوره‎های یاد شده به توصیف، بررسی و تحلیل رخ‏دادهای عصر موسی ‎پرداخته است.

در این دسته از آیات از زبان فرعون و همراهانش، شماری از اصول و مبانی نظام‎های طاغوتی و دلایل توجیهی این نظام‎ها بازگو شده است؛ چنان‎که با استناد به این آیه‎ها و واکاوی و تأمل در این آیات و آیه‏های مانند آن، بسیاری از مبانی، اصول، راهبردها، تاکتیک‎ها، تکنیک‎های مبارزه با طاغوت را نیز اصطیاد کرد؛ هم‌چنین در سوره زخرف به برخی اصول و مبانی نظام‌های طاغوتی اشاره‌شده است.

بر اساس آیات قرآن يكى از مبانی نظری توجیه و تداوم سلطه طاغوت‏‌ها، تعميم ارزش داوری‌های مادى به امور معنوى و متعالى است و در آيات 50 ـ 53 زخرف، سخن فرعون درباره امكانات مادى به‌عنوان معيار تفوق و برترى در جامعه فرعونى مطرح می‌‏شود. وى پادشاهى، رفاه و ثروت و داشته‏‌های خود را ملاكى روشن براى برترى خود بر موسى عليه‏السلام می‌‏داند و فرستاده خدا را به دليل محروميت مالى و امكانات اين دنيايى، پست و بی‌‏منطق می‌خواند: «يـقَومِ اَلَيسَ لى مُلكُ مِصرَ وهـذِهِ الاَنهـرُ تَجرى مِن تَحتى اَفَلا تُبصِرون» زخرف/43، 51، «اَم اَنا خَيرٌ مِن هـذا الَّذى هُوَ مَهينٌ ولا يَكادُ يُبين» (زخرف/43، 52)؛ يعنى كسى كه از ثروت و موقعيت مادى بهره‌‏مند نيست نمی‌تواند سخنى روشن و قابل‌پذیرش داشته باشد، از اين‌‏رو با شگفتى می‌‏پرسد: اگر او پيامبر و از ديگران برتر است، چرا دستبندهايى زرّين بر او افكنده نشده است تا از بزرگى و سَرورى نشانى داشته باشد، يا چرا فرشتگانى با او نيامده‌‏اند تا همدوش يكديگر رسالتش را تصديق كنند: «فَلَولا اُلقِىَ عَلَيهِ اَسوِرَةٌ مِن ذَهَبٍ اَو جاءَ مَعَهُ المَلـكَةُ مُقتَرِنين».

قرآن در آیه‎ 53 زخرف به نقد این مبنای نادرست می‎پردازد و منشأ پذيرش چنين معياری را بی‌خردى انسان‌‏ها دانسته که از سوى قدرت‏‌هاى سلطه‏‌جو بر آنان تحمیل‌شده است.

نگاه رئالیستی و واقع‏‌بينانه به ارزش‏هاى مادى و مقايسه آن‏ها با نعمت‏‌هاى اخروى، از جمله مسائل مهم قرآن است كه در آيات 33 ـ 35 اين سوره به آن توجه شده است؛ در اين آيات، جلوه‌‏هاى مادى، متاعى فانى، ناپايدار و كم‌‏بها، دانسته شده‌‏اند، در حالى كه جهان آخرت سرشار از نعمت‏هاى جاودانه است؛ سرايى كه تنها از آنِ پرهيزگاران است كه به جهان غيب ایمان‌دارند: «واِن كُلُّ ذلِكَ لَمّا مَتـعُ الحَيوةِ الدُّنيا والأخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلمُتَّقين».

 

 

 

 

انتهای پیام
captcha