«دانش قرآنی محکم و متشابه» منتشر شد
کد خبر: 3963150
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

«دانش قرآنی محکم و متشابه» منتشر شد

کتاب «دانش قرآنی محکم و متشابه» به نویسندگی محمد اسعدی به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

«دانش قرآنی محکم و متشابه» منتشر شدبه گزارش ایکنا از قم، کتاب «دانش قرآنی محکم و متشابه» به نویسندگی محمد اسعدی به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

دانش «محکم و متشابه» دانشی است که از دل تأمّلات و تحقیقات قرآنی، حدیثی و کلامی پژوهشگران اسلامی، و به‌­طور عمده در حاشیه آیه 7 آل عمران، برآمده و درصدر مباحث علوم قرآنی نشسته است. کتاب حاضر نسخه‌­ای جدید نسبت به اثر پیشین نویسنده در این موضوع است که با اصلاحات و اضافات زیادی تقدیم قرآن­‌پژوهان می‌­شود؛ از جمله: تسهیل و روان­ سازی برخی مطالب، اصلاح برخی خطاهای محتوایی و ویرایشی، تنظیم مجدد بحث علت‌ها و حکمت‌های تشابه، افزودن بحث روش­‌شناسی تأویل متشابهات با الهام از روش راسخان در علم و مهمتر از همه افزودن نمونه‌‌های عینی و تطبیقی از آیات محکم و متشابه و روش تأویل متشابهات در هشت فصل در ساختاری نو.

این کتاب به عنوان منبع اصلی درس  محکم و تشابه(علوم قرآن 3) برای دانشجویان رشته‌های علوم قرآن و تفسیر در مقطع کارشناسی ارشد فراهم آمده‌است، علاوه بر آن، دیگر علاقه‌مندان به این زمینه تحقیقی نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

در بخشی از این کتاب آمده‌است:« تفاوت علم «محکم و متشابه» با علم «متشابه‌ القرآن» از این قرار است: تشابه در علم «متشابه القرآن»، ناظر به مشابهت الفاظ آیات است، ولی آن‌چه در علم «محکم و متشابه» مطرح است، تشابه معنایی و درواقع شبهه‌ناکی معنای آیات است. همچنین کارایی علم « متشابه القرآن» بیشتر در بیان جلوه‌های ادبی و زبانی قرآن است و یادآوری مشابهت‌های لفظی به حافظان و قاریان است؛ در حالیکه علم محکم و متشابه دارای کارکردی معناشناختی و تفسیری است».

انتهای پیام
captcha