مهدیار دستجانیفراهانی، دانشآموز پایه نهم مدرسه شاهد شهدای فرهنگی، ضرورت پرداختن به نکات مندرج در صحیفهسجادیه را مورد تأکید قرار داد و گفت: خوشبختانه فعالیتهای قرآنی در مدارس بهتر از گذشته پیش میرود، اما جای نهجالبلاغه و به ویژه صحیفه در مدارس خالی است.
وی تصریح کرد: دین اسلام کتابهای مهم و مورد استفاده کم ندارد، اما مطالب سنگین است و ذهن کودک و نوجوان ظرفیت هضم و درک آن مطالب را ندارد. کارشناسان، محققان و پژوهشگران باید وارد عمل شده و کتابهای دینی و مهم را با زبانی متناسب با سن کودکان و نوجوانان بازنویسی کنند.
فراهانی استقبال نوجوانان از منابع دینی را مطلوب توصیف کرد و افزود: قطعاً اگر کتابها با زبانی قابل درک به نگارش درآورند، استقبال خوب است. کتابهایی همچون قرآن، نهجالبلاغه و صحیفهسجادیه میتواند راهبر زندگی باشد، به شرط آنکه همه کتابهای مناسب و هم مربیان حاذق برای آموزش در اختیار باشند.
وی با اشاره به اینکه بزرگترها مسیر خود را شناخته و در مسیری که برای خود ترسیم کردهاند در حال حرکت هستند، اظهار کرد: اگر روح و روان کودکان و نوجوانان با معنویات آمیخته شود، قطع به یقین آن کودک در مسیر خطا قرار نگرفته و یا ضریب وارد شدن او در آسیبهای اجتماعی بسیار کاهش مییابد.
فراهانی بیان کرد: دوران تحصیل در مدرسه بهترین فرصت برای تقویت معنویت بین دانشآموزان است که نباید هرز رود. اعتقادم این است که دانشآموزان علاقه دارند، اما باید مسیر درست و جذاب باشد. دانشآموز امروز به دنبال کلید واژه برای جستوجوست و نباید اجازه داد دشمن ذهن او را منحرف سازد.
علیرضا فراهانی، دانشآموز پایه یازدهم مدرسه شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ضرورت توجه به تربیت دینی نوجوانان بسیار حائر اهمیت است، اظهار کرد: خانوادهها باید توجه به روح و روان کودک و نوجوان را مدنظر قرار دهند. نوجوان تشنه کسب معرفت است که اگر درست و در مسیر الهی انجام شود، نتیجه قابل قبولی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه آنطور که شایسته است به صحیفهسجادیه در مدارس پرداخته نمیشود، بیان کرد: دانشآموزان آنگونه که شایسته است با این کتاب مقدس و دعاهای مندرج در آن آشنا نیستند و نیاز است دبیران و معلمان پرورشی و حتی روحانیون طرح امین در این امر ورود جدیتری داشته باشند.
فراهانی کتابهایی همچون قرآن و صحیفه را سدی محکم در برابر آسیبهای اجتماعی و تهاجم فکری دشمنان دانست و ادامه داد: دشمن از هر فرصت برای ضربه زدن به افکار نوجوانان ما استفاده میکند و ما با استفاده از داشتههای خود که کمتر به آن میپردازیم خواهیم توانست در برابر آنان بایستیم.
فاطمه گودرزی، دانشآموز پایه دوازدهم از مدرسه حضرت زینب کبری(س)، گفت: دختران نوجوان برای فراگیری مطالب دینی و قرآنی اشتیاق دارند، اما باید خوراک فکری برای آنان تهیه شود. قطعاً نباید آنان را به حال خودشان رها کرد، اگر برای آنان برنامهریزی نداشته باشیم برایشان برنامهریزی میکنند.
وی بیان کرد: در صحیفهسجادیه نکاتی نغز وجود دارد که باید مورد تحلیل و تجزیه با نگاه نوجوانان قرار گیرد. افرادی که قصد تحلیل ادعیه موجود در صحیفه سجادیه را دارند باید شناخت تربیتی نسبت به کودکان را داشته باشد تا بتوانند مطالب را مفید و کاربردی در اختیار نوجوانان قرار دهند.
احسان امیدی، دانشآموز پایه نهم مدرسه هدف، نیز به خبرنگار ایکنا، گفت: صحیفهسجادیه دارای امتیازات لفظی و معنوی است که حس آرامش را به انسان منتقل میکند و متأسفانه کمتر در مدارس به این کتاب مهم توجه میشود. سیره و مکتب اهلبیت(ع) سراسر نور، رحمت و معرفت است و شایسته نیست از حرکت در مسیر آنان بازبمانیم.
وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه سراسر آموختن نکات اخلاقی است و این نکات باید با زبانی شیوا در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد، اظهار کرد: نویسندگان و شعرا که در زمینه کودک و نوجوان فعالیت دارند، میتوانند از نکات نغز صحیفه الگوبرداری کنند، تا هم دانشآموزان با این کتاب مقدس آشنا شوند و هم مبانی اخلاقی را بیاموزند.
انتهای پیام