حوزه علمیه قم زمینه را برای گفت‌وگوهای بین ادیان فراهم کند
کد خبر: 3958058
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
آیت‌الله غرویان در پی دیدار آیت‌الله سیستانی با پاپ:

حوزه علمیه قم زمینه را برای گفت‌وگوهای بین ادیان فراهم کند

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید باید زمینه را برای گفت‌وگوهای بین ادیان فراهم کند و با علمای ادیان مختلف گفت‌وگوهای کلامی، فلسفی و فقهی در راستای حل مشکلات جهانی داشته باشند.

حوزه علمیه قم باید زمینه را برای گفت‌وگوهای بین ادیان فراهم کندآیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، با اشاره به دیدار آیت‌الله سیستانی با پاپ  در نجف، اظهار کرد: حوزه نجف یکی از حوزه‌های علوم دینی جهان اسلام به خصوص تشیع است و در طول تاریخ پربار خود علمای زیادی پرورش داه است و این دیدار پیامی برای حوزه علمیه قم به خصوص و مراجع معظم تقلید در ایران و به خصوص شهر قم دارد که مرجع یعنی محل رجوع و مرجعیت در جهان به معنای این است که بشر برای حل مشکلات خود به مراجع دین و مذهبی رجوع کند.

وی ادامه داد: مراجع قم هم باید راه را برای چنین دیدارهایی با سران ادیان بزرگ عالم باز کنند و برای حل مسائل جهانی گفت‌وگو کنند و مشکل جنگ‌ها، فقر و درگیری‌های مذهبی صحبت کنند و این دیدارها به نظر بنده لازم و ضروری است .

 استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: امروز همه جهان و پیروان ادیان با هم دیگر مرتبط هستند و گفت‌وگوی دینی داشته باشند و مراجع باید با عالمان بزرگ ادیان مختلف مجمع جهانی ادیان بزرگ جهان را تشکیل دهند و برای بشر امروز راه حل پیشنهاد دهند و این راه‌حل‌ها با همین گفت‌وگوها حاصل می‌شود.

غرویان عنوان کرد: دیانت بالاتر از سیاست است و در ذات خودش دیانت سیاست را هم دارد؛ قدرت علمای دینی از قدرت سیاسیون بیشتر است چرا که دین در دل‌ها نفوذ دارد؛ سران ادیان با هم تصمیم‌های جهانی بگیرند و راه‌حل‌هایی پیشنهاد ‌دهند که بر سران سیاسی هم می‌توانند تاثیر گذار باشند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: حوزه علمیه قم باید زمینه را برای گفت‌وگوهای بین ادیان فراهم کند و مراجع با علمای ادیان مختلف گفت‌وگوهای کلامی، فلسفی و فقهی در راستای حل مشکلات جهانی داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که این دیدار پاپ با آیت‌الله العظمی سیستانی بتواند آثار و نتایج خوبی برای مرجعیت، حوزه‌های علوم دینی و روحانیت داشته باشد.  

 

 

 

 

 

انتهای پیام
captcha