350 هزار نفر در کانون‌های مساجد استان اصفهان عضویت دارند
کد خبر: 3957852
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

350 هزار نفر در کانون‌های مساجد استان اصفهان عضویت دارند

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان گفت: از میان دو میلیون اعضای کانون‌های مساجد در کشور، نزدیک به 350هزار نفر در کانون‌های استان اصفهان عضویت دارند.

350 هزار نفر در کانون‌های استان اصفهان عضویت دارند

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدرضا نیستانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، امروز 16 اسفندماه، در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و ارائه گزارش از اجرای طرح ملی فهما در سال جاری، اظهار کرد: امسال طرح فهما در قالب سه شبستانِ فرهنگ، هنر و فناوری و دوازده رواق و در 48 شاخص معرفی و در بستر شبکه ملی زیست‌بوم مجازی بچه‌های مسجد بارگذاری شد. تمام کانون‌های استان که تعداد آنها به دو هزار کانون می‌رسد، دارای صفحه اختصاصی در زیست‌بوم بچه‌های مسجد هستند و تمام فعالیت‌ها، اخبار و گزارش‌های خود را در این صفحه بارگذاری می‌کنند.

وی افزود: طرح ملی فهما از ابتدای سال آغاز شد و در روز 22 بهمن به پایان رسید و این تاریخ، پایان گزارش‌دهی و ثبت فعالیت‌ها بود و سپس داوری‌ها آغاز شد که حدود 30 کانون از استان اصفهان برگزیده شدند و به مرحله دوم راه پیدا کردند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان اضافه کرد: یکی از شاخص‌هایی که کانون‌های استان در آن امتیاز کسب کرده‌اند، مسابقات قرآنی مدهامتان است که امسال حدود 1000 نفر در این مسابقات شرکت کردند. شاخص بعدی، کتابخانه مساجد است که تاکنون 1300 مورد از این دست را در استان ثبت کرده‌ایم. شاخص سوم، مسابقات کتابخوانی است که در مناسبت‌های مختلف برگزار شد و جمعاً چهار هزار و 100 نفر در این مسابقات شرکت کردند. چون زیرساخت‌های فضای مجازی را در سال 98 آماده کرده بودیم، در پایان این سال که با شیوع کرونا مواجه شدیم و بسیاری از مساجد تعطیل شدند، با توجه به فراهم شدن زیست‌بوم مجازی، کانون‌ها توانستند فعالیتشان را در بستر فضای مجازی ادامه دهند.

حجت‌الاسلام نیستانی ادامه داد: در طرح سه‌شنبه‌های تکریم، هر هفته یکی از خانواده‌های شهدا، نخبگان، فعالان فرهنگی و افرادی که می‌توانند در مسجد به عنوان الگو مطرح شوند، مورد تکریم قرار گرفتند و جمعاً 1150 گزارش سه‌شنبه‌های تکریم به دست ما رسیده است. ضمن اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هر سه‌شنبه به صورت مجازی در یکی از استان‌ها، یکی از خانواده‌های شهدا را مورد تکریم قرار می‌داد که در استان اصفهان، خانواده شهید حججی از نجف‌آباد، از سوی وزیر مورد تکریم قرار گرفتند.

وی بیان کرد: شاخص بعدی، تشکیل گروه سرود است که 227 گروه سرود و 30 اثر تولیدی سرود در سامانه ثبت و بارگذاری شده است و استان اصفهان امسال در رواق سرود حائز امتیاز برتر شد. تعداد کانون‌های تازه تأسیس در سال جاری، 40 کانون است که با احتساب این‌ها، 2هزار کانون در سطح استان وجود دارد. اتفاق دیگری که در خصوص کانون‌ها باید به آن اشاره کرد، بحث مجوز الکترونیکی است. تا قبل از این، مجوزها به صورت دستی صادر می‌شد و معمولا دو سال اعتبار داشت، ولی از امسال، این مجوزها به صورت الکترونیکی و دائمی صادر می‌شود که تاکنون هزار و 100 کانون موفق به کسب این مجوز شده‌اند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با بیان اینکه کانون‌های استان بیشترین تعداد عضو را در سطح کشور دارند، گفت: از میان دو میلیون اعضای کانون‌های مساجد در کشور، نزدیک به 350هزار نفر در کانون‌های استان اصفهان عضویت دارند و امسال، 10هزار عضو جدید به کانون‌های استان اضافه شده‌اند. در طرح فهما، 20هزار امتیاز در قالب 48 شاخص تعریف شده که برترین کانون در استان، معراج الصالحین کاشان با 18هزار امتیاز است.

وی افزود: امسال طرح فهما با عنوان ایران قوی نامیده شد که اهداف آن عبارت است از شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان‌سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه امید و تلاش و حضور مؤثر و هدفمند بچه‌های مسجد در فضای مجازی. همچنین این طرح در محورهای مقاومت و عزت ایران اسلامی، قرآن و سیره اهل‌بیت(ع)، پیشرفت و امید به آینده و مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد. هر استان معین یکی از رواق‌های دوازده‌گانه بود که استان اصفهان به عنوان معین رواق کارآفرینی انتخاب شد و در رواق سرود، بالاترین امتیاز را کسب کرد و حائز رتبه برتر شد. نتایج داوری‌ها نیز تا 18 اسفند اعلام می‌شود و از کانون‌های برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

حجت‌الاسلام نیستانی اظهار کرد:با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه، کانون‌های مساجد در این زمینه نیز فعالیت کردند و 1310 مورد گزارش حمایت با عنوان طرح ملی راهکار که مخفف رزمایش ایمان و همدلی، کار و ایثار است، ثبت شد و شامل کمک‌های مؤمنانه‌ای بود که از اهالی مسجد، محله و خیرین گرد‌آوری و بین نیازمندان توزیع شد. این طرح یکی از شاخص‌ها بود و به رواق همدلی در شبستان فرهنگ اختصاص داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر ارزیابی از اجرای مجازی طرح ملی فهما و مقایسه آن با اجرای حضوری، گفت: چون فعالیت‌ها مختلف و متنوع است، اجرای بعضی از آنها در فضای مجازی و اجرای برخی دیگر به صورت حضوری بهتر جواب می‌دهد، مثلاً مسابقات کتابخوانی یا فراخوان روح مقاومت با محوریت وصیت‌نامه شهدا در فضای مجازی بهتر جواب داد، ولی برنامه‌هایی مثل مسابقات قرآنی مدهامتان اگر به صورت حضوری برگزار می‌شد، بهتر بود و امسال در مقایسه با سال گذشته، شاهد افت کیفیت در این مسابقات بودیم. اصل برنامه مجازی خوب است، ولی در برخی زمینه‌ها واقعاً به برنامه‌های حضوری نیاز داریم. بنابراین اگر نوعی تجمیع میان برنامه‌های حضوری و مجازی اتفاق بیفتد، بازدهی بیشتری خواهیم داشت. بنا به شرایط اضطراری که در پایان سال گذشته پیش آمد و برای اینکه فعالیت کانون‌ها کلاً تعطیل نشود، همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار شد، چون چاره‌ای جز این کار نداشتیم و بهتر از تعطیلی کامل فعالیت‌ها بود. به نظر من، اگر تلفیقی از برنامه‌های مجازی و حضوری انجام شود، ترکیب ایده‌آلی برای اجرای برنامه‌ها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha