همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» آغاز شد
کد خبر: 3957540
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
در قم؛

همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» آغاز شد

همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» از سلسله همایش‌های بین‌المللی «جهان اسلام، حج و حرمین» امروز 14 اسفند در قم آغاز شد.

همایش « مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» در قم آغاز شدبه گزارش ایکنا از قم، چهارمین همایش از سلسله همایش‌های بین‌المللی «جهان اسلام، حج و حرمین» با موضوع «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» امروز 14 اسفندماه به همت پژوهشکده حج و زیارت با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در قم برگزار شد.

علی‌اکبر ضیائی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت، در ابتدای همایش گفت: این همایش درصدد است حج‌گزاری مسلمانان مغرب اسلامی را با تمرکز بر نقش فرهنگی و مذهبی آنان، در خصوص حج و حرمین شریفین و راه‌های همگرایی ایران با این کشورها را بررسی کند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید نجاتی، مسئول واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت و دبیر علمی همایش، گفت: شناخت تاریخ و پیشینه تراث حرمین مغرب اسلامی برای بهره‌برداری و مطالعات حج و حرمین، بازشناسی نقاط قوت و ضعف حج‌‌گزاری مغرب اسلامی، بررسی راه‌های تقویت روابط فرهنگی و علمی با کشورهای مغرب، بازشناخت جریان‌های افراط ‌گرایی در مغرب اسلامی و آشنایی با راهکارهای مقابله دانشمندان و فرهیختگان مغرب اسلامی با افراط‌گرایی از جمله اهداف این همایش به شمار می‌رود.

وی افزود: بعثه مقام معظم رهبری به حج به عنوان یکی از ارکان اسلام، به مثابه یک رشته علمی توجه می‌کند و بر این اساس، وظیفه تأمین ادبیات و منابع اطلاعاتی برای پژوهش در حوزه حج و حرمین به عهده پژوهشکده حج و زیارت است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، استفاده از پژوهشگران جوان و صاحب قلم را از ویژگی‌های این همایش مطرح کرد و ادامه داد: معدل سنی نویسندگان مقالات این همایش زیر ۴۵ سال است؛ با توجه به توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به جوان‌گرایی، این امر در دستور کار همایش قرار گرفت.

یادآور می‌شود، نزدیک به 30 مقاله از سه کشور ایران، عراق و الجزایر حول محورهای فراخوان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از بین آن‌ها 9 مقاله در سه کمیسیون «اهل بیت(ع) و مغرب اسلامی»، «حج‌گزاری در مغرب اسلامی» و «افراط‌گرایی و مغرب اسلامی» از سوی نویسندگان آن در ادامه همایش ارائه می‌شود.

همچنین در پایان این همایش، آیین رونمایی از 5 کتاب با عناوین «سفرنامه نویسی حج مغربی»، «بازتاب آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین»، «مأخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «مجموعه مقالات همایش بین‌المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، «مجموعه مقالات عربی همایش بین‌المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» و ویژه‌نامه دو مجله پژوهشنامه حج و زیارت(علمی پژوهش) و میقات حج(علمی ترویجی) انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha