جوان‌گرایی؛ شاخصه اصلی همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»
کد خبر: 3957486
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶

جوان‌گرایی؛ شاخصه اصلی همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»

دبیر علمی همایش بین‌المللی « مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، استفاده از پژوهشگران جوان و صاحب قلم را از ویژگی‌های این همایش مطرح کرد و افزود: معدل سنی نویسندگان مقالات این همایش زیر 45 سال است، با توجه به توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، جوان‌گرایی این امر در دستور کار همایش قرار گرفت.

به گزارش ایکنا از قم، علی اکبر ضیائی، جوان‌گرایی؛ شاخصه اصلی همایش «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»رئیس پژوهشکده حج و زیارت امروز 13 اسفندماه در پیش نشست همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» گفت: این همایش، از سلسله همایش‌های «جهان اسلام، حج و حرمین» است که تاکنون سه همایش آن در حوزه تمدنی عراق، هند و افغانستان برگزار شده است.

وی ادامه داد: این همایش درصدد است حج‌گزاری مسلمانان مغرب اسلامی را با تمرکز بر نقش فرهنگی و مذهبی آنان، در خصوص حج و حرمین شریفین و راه‌های همگرایی ایران با این کشورها را بررسی کند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه منظور از مغرب اسلامی کشورهای الجزایر، تونس، مراکش و لیبی است، افزود: در این همایش، از آثار پژوهشنامه حج و زیارت، میقات حج، مجموعه مقالات همایش به زبان فارسی و عربی، سفرنامه نویسی حج مغربی، ماخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی، بازتاب حج‌گذاری اندیشوران در دانشنامه حج و حرمین شریفین و چکیده مقالات رونمایی می‌شود.

انتشار 62 اثر در سال99 توسط پژوهشکده حج و زیارت

ضیائی از انتشار حدود هزار و 400 جلد کتاب با گرایشات پژوهشی به زبان‌های فارسی، عربی و اردو و.. توسط پژوهشکده حج و زیارت خبر داد و بیان کرد: امسال، 36 جلد کتاب، 11 جلد کتابچه شامل متن گزارشات و نشست‌های علمی، 15 شماره نشریه توسط این پژوهشکده منتشر شد.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت تاکید کرد: حج و زیارت زمینه‌ساز همگرایی با کشورهای اسلامی است و با این همایش زمینه شناخت خود را از ظرفیت‌های مغرب اسلامی فراهم کرده و با استخراج نقاط ضعف و قوت آن، در داخل کشور از آن بهره‌مند می‌شویم.

وی گفت: قریب به 30 مقاله از سه کشور ایران، عراق و الجزایر، حول محورهای فراخوان به دبیرخانه ارسال شده است که در روز همایش ۹ مقاله در سه کمیسیون «اهل بیت (ع) و مغرب اسلامی»، « حج گزاری در مغرب اسلامی» و «افراط گرایی و مغرب اسلامی» ارائه می‌شود .

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا رضایی معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت گفت: پنج گروه پژوهشی شامل اخلاق و اسرار، تاریخ و سیره، فقه و حقوق، کلام و معارف اسلامی و هشت واحد علمی – پژوهشی این مجموعه در چهار سطح کاربردی، بنیادین، بنیادی توسعه‌ای و میدانی در زمینه ارائه پژوهش‌های فاخر در ابعاد مختلف حج و زیارت، تبدیل شدن به مرجع و قطب پژوهش‌های علمی در موضوع حج و زیارت و تعامل گسترده با مراکز علمی و پژوهشی کشور فعال‌اند.

وی افزود: علاوه بر این، پژوهشکده شامل یک کتابخانه بزرگ دارای کتب و پایان‌نامه‌ها در حوزه حج و زیارت و یک موزه دارای قرآن‌های نفیس و هدایای تقدیمی به بعثه مقام معظم رهبری و ماکت مدینه منوره است.

رضایی بیان کرد: این پژوهشکده دارای چهار فصلنامه از جمله فصلنامه پژوهشی با عنوان پژوهشنامه حج و زیارت، فصلنامه علمی ـ ترویجی با عنوان میقات حج به زبان فارسی و عربی و فرهنگ نامه زیارت است.

وی با اشاره به اینکه آثار فاخر انگلیسی و عربی در حوزه حج و زیارت توسط واحد ترجمه این پژوهشکده به زبان‌ فارسی ترجمه شده و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد، افزود: آثار فارسی نیز به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در فضای مجازی پژوهشکده حج و زیارت منتشر می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه برگزاری همایش‌های علمی و نشست‌های تخصصی در دستور کار این پژوهشکده است، اظهار کرد: از منظر ظرفیت‌های گسترده فریضه باشکوه حج در سطح بین‌المللی و در راستای برقراری ارتباط با جهان اسلام در حوزه حج و زیارت، سلسله همایش‌های بین‌المللی «جهان اسلام» برگزار شده است.

منطقه ما به شدت درگیر افراط گرایی است

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید نجاتی مسئول واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اهداف و دستاوردهای همایش بین‌المللی « مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» گفت: شناخت تاریخ و بیشینه توراث حرمین مغرب اسلامی برای بهره‌برداری و مطالعات حج و حرمین، بازشناسی نقاط قوت و ضعف حج‌‌گذاری مغرب اسلامی، بررسی راه‌های تقویت روابط فرهنگی و علمی با کشورهای مغرب، بازشناخت جریان‌های افراط ‌گرایی در مغرب اسلامی و آشنایی با راهکارهای مقابله دانشمندان و فرهیختگان مغرب اسلامی با افراط گرایی از جمله اهداف این همایش به شمار می‌رود.

وی افزود: منطقه ما به شدت درگیر افراط گرایی است و از این جهت آسیب‌پذیر هستیم از این رو رویکردهای مغرب اسلامی برای مقابله فکری با افراط گرایی که نزدیک به رویکردهای شیعی است را باید مورد بررسی و تحقیق قرار داد.

نجاتی بیان کرد: بعثه مقام معظم رهبری به حج به عنوان یکی از ارکان اسلام، به مثابه یک رشته علمی توجه می‌کند و بر این اساس، وظیفه تامین ادبیات و منابع اطلاعاتی برای پژوهش در حوزه حج و حرمین به عهده پژوهشکده حج و زیارت است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی « مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، استفاده از پژوهشگران جوان و صاحب قلم را از ویژگی‌های این همایش مطرح کرد و افزود: معدل سنی نویسندگان مقالات این همایش زیر 45 سال است، با توجه به توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به جوان‌گرایی این امر در دستور کار همایش قرار گرفت.

وی اظهار کرد: بهره‌گیری از متد کار گروهی و همکاری میان سازمان‌های پژوهشی و موسسات علمی، ارتقای بهره‌بری علمی با حذف مخارج اضافه، ارتقای سطح علمی همایش با برگزاری نشست علمی با حضور اندیشمندان مغربی در ایران و برگزاری‌های جلسات و نشست‌ها به صورت نیمه حضوری در شرایط کرونایی از دیگر ویژگی‌های این همایش به شمار می‌رود.

نجاتی ادامه داد: در کشور با آفت همایش‌های بی بار و نتیجه مواجه هستیم و لذا در این همایش برآن شدیم تا زیرساخت‌های ادبیات علمی مورد نیاز را تامین کنیم.

وی گفت: مجموعه مقالات همایش در قالب 23 مقاله و چکیده مقالات به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می‌شود.

مسئول واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: از جمله کرسی‌های برگزار شده ذیل این همایش می‌توان به توراث حج و حرمین مغرب اسلامی، نقش علویان مهاجر از حرمین شریفین در تحولات مغرب اسلامی با همکاری دانشگاه آزاد اصفهان، جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه در مغرب اسلامی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، حج و حرمین در سفرنامه‌های مغرب اسلامی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم فرهنگ اشاره کرد.

قابل ذکر است که همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه ۹۹ از ساعت ۸:۳۰ صبح و با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha