سعیدی: فروش کتاب و مصرف فرهنگی لطمه جدی خورد/ کتابسازی دینی فراوان است
کد خبر: 3957059
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
یک سال نشر از زبان اهالی کتاب/۲

سعیدی: فروش کتاب و مصرف فرهنگی لطمه جدی خورد/ کتابسازی دینی فراوان است

مدیرعامل به‌نشر گفت: مسیر تولید از جذب آثار به سمت سفارش اثر سوق پیدا کرده و بیش از ۹۰ درصد آثار به صورت سفارشی منتشر شده است.

2حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر در گفت‌وگو با ایکنا درباره میزان تولیدات این انتشارات در سال جاری گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط بد اقتصادی، کاهش شدیدی در تولیدات امسال داشتیم. البته تفاوتی که مجموعه به‌نشر با سایر ناشران دارد، این است که بخش عمده‌ای از آثار ما در فروشگاه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و برخی مراکز استان‌ها به فروش می‌رسد و درصد کمی در پخش کشوری جریان می‌یابد؛ از این رو به دلیل تعطیلی حرم مطهر طی چند ماه، لطمه جدی به حوزه فروش کتاب و مصرف فرهنگی وارد شد.

وی افزود: با وجود این مسائل در سال جاری ۱۶۵ عنوان کتاب تولید کردیم که از این تعداد ۷۳ عنوان چاپ اول و ۹۲ عنوان تجدید چاپ است که مقایسه آن با تولید سال گذشته حاکی از کاهش حدود ۶۰ درصدی تعداد عناوین بوده است. اما در شمارگان کتاب‌ها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی دیده نمی‌شود.

سعیدی ادامه داد: در مجموعه به‌نشر با تغییر رویکرد طی سه سال گذشته، مسیر تولید از جذب آثار به سمت سفارش اثر سوق پیدا کرده و بیش از ۹۰ درصد آثار به صورت سفارشی منتشر شده است؛ بنابراین در حوزه تولید محتوا و اندیشه مشکلی نداشتیم و طی تماس‌هایی که با نویسندگان داشتیم، راغب بودند تا در رابطه با موضوع مورد نظر بنویسند. از این رو در حال حاضر بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب در دست آماده‌سازی برای چاپ است که به دلیل شرایط گرانی کاغذ و شیوع کرونا، قدری دست نگه داشتیم و این آثار به تدریج منتشر خواهد شد.


  • بیشتر بخوانید

چاپ کتاب منوط به اطمینان از فروش آن است


وی در ادامه به موارد مثبت شیوع ویروس کرونا در حوزه نشر کتاب اشاره کرد و گفت: مهمترین اثر مثبت شیوع ویروس کرونا، توسعه فعالیت‌های نشر در فضای مجازی بود. شاید این مسئله چندان به کرونا ربطی نداشته باشد، اما کرونا آن را تسریع کرد. از جمله در تولید کتاب‌های صوتی به ویژه با موضوع امام رضا(ع) گام‌های مثبتی برداشته شد و در حال حاضر ۱۲ اثر از 30 اثر مشخص، نهایی شده و به زودی رونمایی خواهد شد. همچنین راه‌اندازی باشگاه پدیدآورندگان رضوی، فعالتر شدن سایت فروش اینترنتی به‌نشر، طرح کروتاب در زمینه تخفیف ویژه کتاب در دوره قرنطینه، راه‌اندازی اپلیکیشن کتابخوانی به‌نشر و ... از فعالیت‌های دیگری بود که در سال جاری به بهانه کرونا انجام شد.

مدیرعامل به‌نشر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تغییر رویکرد در تولید آثار چه تأثیری در مجموعه به‌نشر گذاشته است، بیان کرد: سفارش به معنای تولید سفارشی نیست و ما در حوزه ادبیات داستانی دینی که رویکرد اصلی نشر ماست و جای خالی آن در این زمینه دیده می‌شود، سعی کردیم رمان‌هایی با موضوع اهل بیت(ع) تولید کنیم که ۱۱ عنوان از آنها با دبیری کامران پارسی‌‎نژاد در حال انجام است.

سعیدی در ادامه با اشاره به موانع تولید کیفی کتاب تصریح کرد: به واسطه ارتباطی که با ناشران داریم، اغلب آن‌ها با کاهش تولید مواجه هستند و این آمار، هم در تولید عناوین چاپ اول و هم تجدید چاپ محسوس است. اما در این راستا یک دغدغه مهم وجود دارد و آن اینکه آثار تولیدی از استاندارد‌های لازم برخوردار است یا خیر.

وی افزود: حداقل در موضوع تخصصی و رویکرد اصلی محتوایی به‌نشر که ادبیات داستانی دینی است، در ادبیات، داستان و دین سه ابهام جدی وجود دارد. به عنوان مثال درباره دین، حتماً باید تعریف مشخصی داشته باشیم، زیرا دایره آن بسیار گسترده است و برای ما قرائتی از دین مورد توجه است که با فهم اسلام انقلابی مشخص شده از سوی، ولی فقیه مطابقت داشته باشد. در حوزه ادبیات نیز مفهوم مورد نظر ما دارا بودن مؤلفه‌های ادبی است؛ بنابراین این مسائل را مورد توجه داریم تا به مشکلی که برخی ناشران در تولید اثر با آن مواجه هستند، دچار نشویم.

مدیرعامل به‌نشر یادآور شد: در این راستا ناشران غیرحرفه‌ای نیز وجود دارند که اقدام به کتابسازی می‌کنند و این مسئله در حوزه دین بسیار گسترده است. در حالی که باید در تولید اثر برای این مخاطبان به دلیل حساسیت بالای سنی آنها دقت کافی داشت.

انتهای پیام
captcha