حُسن خلق؛ مهمترین ویژگی‌ رفتاری یک مدیر / ضرورت آشنایی قرآنیان با نیازهای جامعه
کد خبر: 3956776
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
توپچی تأکید کرد:

حُسن خلق؛ مهمترین ویژگی‌ رفتاری یک مدیر / ضرورت آشنایی قرآنیان با نیازهای جامعه

خادم‌ قرآن گفت: مربی، مدیر، مروج و مبلغ قرآن باید با نیازهای جامعه در رابطه با فعالیت‌های قرآنی، ابزارهای جدید در حوزه ارتباط و فرهنگ جامعه در بستر فضای مجازی آشنا باشند. معلم قرآن باید دارای نوآوری و خلاقیت، آینده‌نگری و نگرش مثبت و فکری منسجم باشد.

به گزارش ایکنا؛ دومین جلسه مجازی آموزش کارشناسان قرآنی مناطق مختلف شهر تهران، از مصوبات شورای اندیشه‌ورز قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به همت فرهنگسرای قرآن، امروز، 10 اسفندماه، با تدریس علی‌اکبر توپچی، مدرس و قاری قرآن، از طریق سامانه مؤسسه آموزش شهر برگزار شد.

توپچی با اشاره به اینکه مربی، معلم و کارشناس قرآنی باید در سه حوزه ویژگی‌های مشخص داشته باشیم، اظهار کرد: حوزه اندیشه و آگاهی‌ها(صلاحیت‌های شناختی)، حوزه انگیزه‌ها و تمایلات روحی و معنوی و حوزه رفتار مربیان، معلمان و مروجان قرآنی این سه حوزه را تشکیل می‌دهند.

وی به حوزه اندیشه و آگاهی‌ها(صلاحیت‌های شناختی) اشاره کرد و ادامه داد: ایمان و آگاهی در این حوزه مهم است، به این معنا که فردی که در این مسیر قدم بر‌می‌دارد، باید به این موضوع و راه خود، ایمان راسخ داشته باشد. فرد قرآنی باید با موضوع کار خود، آینده و مسائل حاشیه‌ای کار خود آشنا باشد و نیازهای جامعه را نسبت به موضوع کارش بشناسد. موضوع دیگر، ضرورت عمل کردن به قرآن است. مزین شدن اخلاق یک مدیر یا مبلغ قرآنی به اخلاق قرآنی، علی‌الخصوص حسن خلق، صبر در مشکلات، شتاب در کارهای نیک و عمل به گفته‌ها است، چنانکه در قرآن آمده است «‌يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ».

توپچی با تأکید بر اینکه باید به هدایت‌گری و تأثیرگذاری قرآن، باور قلبی داشته باشیم، گفت: شناخت حقیقت قرآن، به عنوان کتاب هدایت، ایمان و آگاهی نسبت به قرآن و آشنایی با شرایط و مقتضیات زمان، تأکید بر عقلانیت و فطرت که دین هیچ ضدیتی با این امر ندارد و نداشته است، خالی کردن فکر از شرک و شریک تراشیدن برای خداوند، از ملزومات این باور قلبی است.   

این قاری قرآن ادامه داد: مربی قرآن باید با نیازهای جامعه در رابطه با فعالیت‌های قرآنی، ابزارهای جدید در حوزه ارتباط و فرهنگ جامعه در بستر فضای مجازی آشنا باشند. معلم قرآن باید دارای نوآوری و خلاقیت، آینده‌نگری و نگرش مثبت و فکری منسجم باشد.

این مدرس قرآن با تأکید بر آشنایی با مخاطبان جامعه و شناخت نیاز آنها، اظهار کرد: کار فرهنگی و تربیتی در حقیقت مشابه کار یک طبیب و درمان‌گر است. طبیب باید بیمارش را بشناسد تا درد او را شناسایی کند و بتواند دوا تجویز کند، پس باید دوا را نیز بشناسد.

توپچی بر آشنایی مربی و مدیر قرآنی با اصول شناسایی استعدادها، تجهیز و تحریک آنها و تنظیم و ساماندهی آنان تأکید کرد و افزود: دومین بخش از شاخص‌های مدیران قرآن گرایشات و انگیزه‌ها است. نوع‌دوستی، عشق و میل به خدمت‌رسانی در حوزه اصلاح اندیشه و رفتار مخاطبان، پرهیز از گوشه‌نشینی و تنگ‌نظری، پرخاشگری، گروه‌گرایی و قدرت پذیرش انتقاد، عشق و پایبندی به قرآن، اخلاص و برای خدا قدم برداشتن در تمام حوزه‌ها، انگیزه‌ها و عمل و فکر، آزادی‌خواهی و آزاد‌اندیشی، وجدان‌کاری، عدالت‌خواهی و امیدواری از جمله موضوعات مهم در گرایش‌ها و انگیزه‌ها است.

این مدرس قرآن با اشاره به حوزه رفتاری معلم، مدیر و مروج قرآنی، تصریح کرد: این حوزه از نگاه عموم جامعه بسیار مهم و تأثیرگذار است، زیرا مردم اعتقاد و عام و باورهای ما را نمی‌بینند، بلکه از رفتار ما پی به اندیشه‌های ما می‌برند. البته ممکن است که این رفتار منافقانه باشد، اما مردم این نکته برایشان بسیار مهم است.

وی با تأکید بر اینکه اولین و مهمترین ویژگی‌ رفتاری یک مدیر قرآنی، حسن خلق است، گفت: اگر معلم قرآنی، مدیر قرآنی حسن خلق و نرمی نداشته باشد، مردم از اطراف او پراکنده خواهند شد. چنانکه در آیه 159 سوره مبارکه آل‌عمران آمده است، «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ».

توپچی با تأکید بر قدرت تحمل مشکلات، اظهار کرد: کار فرهنگی مستلزم زمان و حوصله است. در کار فرهنگی باید باحوصله بود و نسبت به مشکلات صبور بود. خودشناسی و اعتماد به نفس، تعامل و بهره‌گیری از تجارب دیگران، رعایت قوانین و مصوبات و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی، مسئولیت‌پذیری و قدرت تحمل مشکلات از جمله مواردی است که مروجان و معلمان قرآنی باید در رفتار و منش خود به آن عمل کنند.

وی به آفات اصلی مدیران و مبلغان قرآنی اشاره کرد و گفت: ناهمگونی رفتار و گفتار، مبلغ بی‌عمل، دروغگویی و بیان سخن بدون علم، از جمله این آفات است.

این مدرس قرآن اضافه کرد: قرآن برای هدایت بشر است، هرچند انسان مختار آفریده شده است، اما اسباب هدایت را خداوند متعال فراهم کرده است که انسان برای رسیدن به سعادت باید به آنها تمسک بجوید. ما به عنوان مربیان و مدیران قرآنی برای انتقال هدایت قرآنی به جامعه نقش داریم. بنابراین اولین و مهمترین وظیفه یک مدیر و مبلغ قرآنی، مراقبت از خود و تسلط بر خود است. یعنی هرچه عمل قرآنی داشته باشیم، به موازات آن می‌توانیم موجب شویم تا دیگران قرآنی شوند و آن هنگام است که تأثیرگذار خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha