پیامبر اگر صدها سال زندگی می‌کرد، آیات قرآن بیشتر نمی‌شد
کد خبر: 3956594
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
پاسخ آیت‌الله هادوی تهرانی به یک شبهه:

پیامبر اگر صدها سال زندگی می‌کرد، آیات قرآن بیشتر نمی‌شد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی سخنان نادرستی بر زبان می‌آورند که اگر پیامبر بیش از 23 سال زندگی می‌کرد، قرآن دو جلد می‌شد، گفت: قرآن قرار نبوده نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر از این باشد؛ پیامبر اگر صدهزار سال هم زندگی می‌کرد، قرآن همین مقدار بود.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 9 اسفندماه در ادامه تفسیر سوره صف با اشاره به آیه دهم این سوره مبارکه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» گفت: شاید فرمایش آیه مشعر به این باشد که عبادت بسیاری از مؤمنان عبادت تاجرانه است، به همین دلیل با ادبیات تاجرانه با آنان سخن گفت.

وی افزود: در آیه 11 «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» این تجارت را بیان و خطاب به مؤمنان فرمود که «تومنون بالله؛ به خدا ایمان بیاورید»، یعنی ایمان‌هایی که دارید خیلی در مرتبه پایین و ضعیف قرار دارد و در مرتبه ابتدایی ایمان هستید.

استاد حوزه علمیه گفت: با جان و دارایی‌های خود به تجارت بپردازید و چنین تجارتی باعث نجات شما از عذاب دردناک خواهد شد و به درد شما می‌خورد، اگر واقعا می‌دانستید؛ یعنی هنوز نمی‌دانید که نعمت ایمان به خدا و پیامبر چه آثار و برکات حقیقی برای شما دارد و از همه تجارت‌های دنیوی بالاتر است.

وی افزود: ما عمدتاً به روایاتی که فرموده نماز بخوانید و روزه بگیرید تا به بهشت بروید و فلان ثواب را به شما بدهند، توجه داریم و نگاه تاجرانه داریم، لذا خدا با مؤمنان معامله می‌کند که اگر جهاد کنید، در راه خداوند به مراتب بالاتر ایمان خواهید رسید. 

استاد حوزه اضافه کرد: خطاب آیه به مؤمنان است تا ایمان را با مجاهده با مال و جان ارتقاء ببخشد؛ در آیات بعد فرموده است که مجاهده با مال و نفس باعث غفران و بخشش گناهان است و شما را وارد باغ‌هایی می‌کند که از زیر آنها نهرها جاری است و شما را وارد مساکن و ساختمان‌های نیکو و جنات عدن خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله خوشوقت می‌فرمود بهشت هم مراتب دارد، همان طور ایمان هم مراتب دارد و مراتب پایین شبیه همان لذت‌های دنیوی است که مشوب به یکسری از مشکلات است، تازه با اینکه این نعمات مراتب پایینی نسبت به مقام عند ملیک و رضوان خداوند است، فوز عظیم برشمرده شده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم خصوصیات بهشت را درک و لمس کنیم، البته اوحدی از اهل معرفت حالی داشته‌اند که وقتی از دنیا رفته‌اند، همانند حالی بود که در دنیا داشتند و گویی در همین دنیا در بهشت زیست کرده‌اند.

آیت‌الله هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره غاشیه، بیان کرد: در این سوره، به تقسیم افراد بهشتی و جهنمی اشاره کرده، سپس به برخی پدیده‌های طبیعی و لزوم تفکر در آنها توجه داده و فرموده است که آیا در خلقت شتر نگاه نمی‌کنید؟ و به آسمان که چگونه رفیع و بلند شده است؟ البته اینکه به ابل اشاره دارد، چون در دسترس‌ترین موجود در آن زمان بوده است، نه اینکه موضوعیت خاصی داشته باشد.

وی با اشاره به پیچیدگی شتر، افزود: از این موجود بزرگ که بگذریم، حتی موجودات ساده و کوچک و ریز مملو از پیچیدگی است و بشر با این همه پیشرفت علمی نمی‌تواند یک مورچه و سوسک درست کند؛ توانی که در این موجودات ریز وجود دارد، در هیچ یک از ربات‌های دست‌ساز بشر وجود ندارد. مورچه حدود 70 برابر وزن خود را بلند می‌کند که هیچ یک از ابزارهای مکانیکی نمی‌تواند به این نسبت جسمی را بلند کند. تازه این یک بعد از این موجود کوچک است؛ آنقدر هوشمند است که شته را نگهداری می‌کند، مانند گوسفندی که ما نگه‌داری می‌کنیم تا از شیره شته بهره ببرد.

استاد حوزه علمیه گفت: هیچ یک از صفحات الکترونیک که حافظه را تشکیل می‌دهد، نمی‌تواند به اندازه مورچه قدرت تحلیل داشته باشد؛ قرآن به زبان مردم روزگار خود با آنها سخن گفته است، البته برخی سخنان نادرستی بر زبان می‌آورند که اگر پیامبر بیش از 23 سال زندگی می‌کرد، قرآن دو جلد می‌شد و این یک جلد محصول 23 سال وحی بر ایشان است؛ خداوند از ازل می‌دانسته که پیامبر چه زمانی و در کجا به دنیا آمده و در کجا و چه زمانی از دنیا می‌رود.

وی تأکید کرد: قرآن نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر از این قرار نبوده باشد و پیامبر اگر صدهزار سال هم زندگی می‌کرد، قرآن همین مقدار بود. بعثت پیامبر در عربستان بی‌دلیل نیست و خود این همه جزء معجزات است که با قرآن عرب جاهلی را بر تمدن‌های بشری دیگر غلبه داد. 

انتهای پیام
captcha