داغی بر دل جامعه قرآنی بوشهر / سیدمهدی حسینی آسمانی شد
کد خبر: 3956558
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲

داغی بر دل جامعه قرآنی بوشهر / سیدمهدی حسینی آسمانی شد

سیدمهدی حسینی، قاری و معلم قرآن بوشهری، خوشنویس و مسئول امور فنی شناورهای نیروی دریایی بر اثر بیماری قلبی درگذشت؛ کسی که اطرافیان، ویژگی بارز او را بی‌ادعایی با وجود برخورداری از علم بالا می‌دانند.

سیدمهدی حسینی، قاری و معلم قرآن و عضو گروه تواشیح بین‌المللی معراج روستای چارک استان بوشهر روز گذشته، هشتم اسفندماه در اثر حمله قلبی از دنیا رفت. از این قاری 43 ساله، سه فرزند دختر 18، 15، 12 ساله و یک پسر دو ساله به یادگار ماند.

سیدحبیب‌الله حسینی، پسرعموی وی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: ایشان متولد 1356 و یکی از بنیان‌گذاران گروه تواشیح معراج بود که سال 67 آغاز به کار کرد. این گروه سابقه اجرا در کشورهای مختلف و در محضر مقام معظم رهبری را دارد که عناوین مختلف مسابقات اوقاف و سازمان ملی جوانان را کسب کرده است.

وی افزود: مرحوم حسینی، مربی و مؤسس گروه تواشیح معراج بود، کارهای فنی گروه را نیز انجام می‌داد، در بحث آهنگ‌سازی و اجرا یار و همراه بود و با حضور ایشان، موفقیت‌های خیلی خوبی به دست آمده است. او در کارخانجات شهید محلاتی مسئول امور فنی شناورها بود، در کار خود بسیار ماهر بود و در شرایط گرما و سرما، فعالیت‌های فنی را انجام می‌داد و به مأموریت در کشورهای خارجی برای کسب و انتقال تجربه اعزام می‌شد.

حسینی ادامه داد: هنرمند بود و خط بسیار خوبی داشت. رتبه ممتاز را در رشته خط به دست آورده بود و خود را برای آزمون استادی خط آماده می‌کرد.

وی در رابطه با ورود مرحوم حسینی به عرصه قرآن بیان کرد: روستای چارک، خانواده‌های قرآنی بسیار زیادی دارد که با قرآن مأنوس هستند. سیدباقر حسینی، پدر ایشان از معلمان قرآنی و ذاکر اهل بیت(ع) بود. مادر ایشان همینطور، عموها و دایی‌ها همه‌شان از اساتید قرآنی هستند. طبیعی است که در یک خانواده قرآنی، از همان کودکی در فعالیت‌های قرآنی حضور داشته باشد. در خانه‌شان همیشه قرآن خوانده می‌شد و در ماه رمضان همیشه قرآن ختم می‌شد. او از ابتدای کودکی قرآن را در کنار پدر و مادرشان دیده‌ بود و در کنار ایشان قرآن را ختم کرده‌ است؛ ورود او از خانواده و در محیط قرآنی بوده است.

حسینی به مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی این معلم قرآن اشاره و اظهار کرد: با وجود دارا بودن مهارت‌ها، چه در بحث فنی و کارهای الکترونیک و چه اطلاعات قرآنی، بسیار کم‌ادعا بود و کار خود را در سکوت کامل انجام می‌داد. با وجود ایشان، کارها همیشه روی روال بود و کارهای فنی مراسم عزاداری امام حسین(ع) را خودش انجام می‌داد. وقتی به استان‌های مختلف برای آموزش تواشیح می‌رفتیم، ایشان بسیار همراه بود و می‌دانست چه چیزی لازم داریم و آن را آماده می‌کرد و انجام می‌داد؛ انسان بسیار بی‌ادعایی بود، با وجود اینکه اطلاعات فنی‌اش چه در زمینه الکترونیک و چه در زمینه‌های قرائت قرآن بالا بود، اما خیلی کم‌ادعا بود و کار خود را در سکوت کامل انجام می‌داد.

وی با اشاره به رتبه‌هایی که سیدمهدی حسینی در مسابقات کسب کرده بود، گفت: در مسابقات قرآن نیروی دریایی سپاه در رشته قرائت، رتبه سوم مسابقات تواشیح اوقاف کشوری و اول مسابقات سازمان ملی جوانان را کسب کرده بود.

قرآنی‌شدن عموم جامعه؛ دغدغه مرحوم سیدمهدی حسینی

حسینی افزود: در محل کارش جلسه قرآن داشت و مهم‌ترین دغدغه قرآنی‌اش، قرآنی‌شدن عموم جامعه بود. او در کارهای گروهی، بسیار دغدغه داشت و معتقد بود که کارهای گروهی در آموزش، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. اعتقادش این بود که اگر آموزش قرائت قرآن در قالب گروه باشد، افراد تشویق می‌شوند و می‌توانند قرائت را بهتر به کمک هم انجام دهند.

وی گفت: در عین حال که ذاتاً کم‌حرف بود، اما بار علمی بسیار بالایی در بحث مسائل صوتی و پردازش نغمات در گروه‌ تواشیح داشت. وقتی به بحث مقامات می‌آمدیم و ترکیب مقامات را مثال می‌زدیم، ترکیب آن مقام را سریعاً می‌گفت. در کنار فعالیت‌هایی که داشت، در همه مسائل خانوادگی و در موارد و مشکلاتی که اقوام و دوستان داشتند، به هیچ کس «نه» نمی‌گفت. اگر مشکلی پیش می‌آمد، حتی قبل از اینکه به خانه خودش برود، برای دیگران بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی وقت می‌گذاشت.

حسینی اضافه کرد: برای تشییع ایشان، با وجود اینکه به دلیل شیوع کرونا اطلاع‌رسانی نکرده بودیم، اما مراسم باشکوهی برگزار شد. خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند، به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دل‌ها] قرار مى‏‌دهد»(مریم/96)، این آیه در مورد مرحوم حسینی مصداق دارد که محبتش در دل مردم جای گرفته بود.

وی گفت: تمامی نوحه‌های پامنبری از چندین سال گذشته و محافل انس با قرآن روستای چارک را آرشیو کرده بود. رفتنش برای ما واقعاً سخت و سنگین تمام شد؛ جوان 43 ساله‌ای که فرزندانش را بسیار دوست داشت.

بنا بر این گزارش، در پی درگذشت این معلم قرآن، مسئولان برخی نهادها اقدام به صدور پیام‌های تسلیتی کرده‌اند که در ادامه می‌آید:

پیام تسلیت محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور

انالله و اناالیه راجعون

سلام علیکم و رحمة‌الله

با کمال تأسف، خبر درگذشت سیدمهدی حسینی، قاری ممتاز و فعال قرآنی و عضو محترم گروه بین‌المللی  تواشیح و همخوانی معراج بوشهر متأثرمان ساخت.

آن مرحوم نه تنها افتخاری برای استان بوشهر، بلکه برای ایران اسلامی بود که در آسمان قرآنی و نورانی این کشور می‌درخشید.

بدینوسیله فقدان این مروج قرآن را به امت قرآنی استان بوشهر تسلیت عرض می‌کنم و آرزوی رحمت و غفران الهی برایشان و صبر جزیل برای خانواده‌شان از درگاه الهی خواستارم.

پیام تسلیت دبیرخانه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان بوشهر

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت ناگهانی یکی از قاریان استان و از اعضای اصلی گروه تواشیح و همخوانی معراج روستای قرآن ایران چارک، مرحوم مغفور سید‌مهدی حسینی، جامعه قرآنی استان بوشهر را در شوکی بزرگ قرار داد.

این ضایعه دردناک را به عموم جامعه قرآنی کشور  و خانواده قرآنی حسینی، ابطحی و سایر منسوبین به‌ویژه اخوی بزرگوار ایشان سیدحمید، عموزادگان سید‌اسد‌الله، سید‌حبیب‌اله، سید‌‌عطاءالله و دیگران تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای این سید جلیل‌القدر، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، صبر و اجر در تحمل این سوگ بزرگ را مسئلت دارم.

خبرگزاری ایکنا نیز به نوبه خود، ضایعه درگذشت این معلم قرآن را بازماندگان تسلیت گفته و از خداوند برای بازماندگان طلب صبر دارد.

لیلا شرف

انتهای پیام
captcha