مراسم رونمایی از کتاب «جامع‌ الشتات» برگزار شد
کد خبر: 3956305
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸

مراسم رونمایی از کتاب «جامع‌ الشتات» برگزار شد

همزمان با سالروز میلاد امام علی(ع)، کتاب «جامع‌ الشتات» تألیف میرزا ابوالقاسم قمی با تصحیح و تحقیق مؤسسه فرهنگی فقه‌الثقلین تحت اشراف دفتر آیت‌الله یوسف صانعی(ره) در قم رونمایی شد.

مراسم رونمایی از کتاب «جامع الشتات» برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر بیگی، مدیر مؤسسه فقه‌الثقلین در آیین مجازی رونمایی از کتاب «جامع‌ الشتات» تألیف میرزا ابوالقاسم قمی که روز گذشته هفتم اسفند در دفتر آیت‌الله یوسف صانعی(ره)  برپا شد، با گرامیداشت یاد و نام آیت‌الله صانعی و با اشاره به اینکه فقدان این مرجع عالی مقام که برای انتشار این اثر بی‌صبرانه انتظار می‌کشید سخت و اندوهناک است، اظهار کرد: حضور فرزند آن مرحوم حجت‌الاسلام فخرالدین صانعی به عنوان ادامه‌دهنده راه و مشی و منش فکری و فقهی آن عالم بزرگوار باعث دلگرمی و امیداست.

وی «جامع الشتات» را اثری فاخر و بزرگ در فقه و احکام دینی و شرعی دانست و گفت: این اثر از کتاب طهارت آغاز و انتهای کتاب الدیات نیز پایان می‌پذیرد.

بیگی افزود: در این کتاب احکام و مسائل فقهی با سبک و سیاقی متفاوت و در قالب استفتائات مردمی ارائه شده و با برخورداری از ویژگی استدلال و استنباط، برتری و ماندگاری خود را در بین مجامع فقهی و رساله‌های عربی حفظ کرده است.

مدیر مؤسسه ثقلین همچنین با اشاره به اینکه این کتاب از سویی به لحاظ تنوع و تکثر مسائل و فروعات فقهی گستره بسیاری دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز کاربردی بودن مطالب و مسائل آن، جایگاه ویژه‌ای را در منابع علمی، فقهی و حقوقی به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: همچنین حجم انبوهی از سؤال‌ها در زمینه مسائل اعتقادی، فقهی، دینی، اجتماعی، حدیثی، رجالی و تفسیری با دارا بودن فروعات کثیر و استدلال‌های قوی، این کتاب را در رتبه منابع و مصادر اولیه کتاب‌های شیعی قرار داده است.

مدیر مؤسسه فقه‌الثقلین جامع‌ الشتات را از بهترین کتاب‌هایی دانست که در پاسخگویی به مسائل فقهی و غیر فقهی نوشته شده و برای عموم مردم و اهل فن نیز مفیدترین کتاب به شمار می‌آید.

بیگی گفت: این اثر فارغ از دارا بودن مباحث و مسائل فقهی و غیر فقهی که آن هم با قلمی توانمند نگاشته شده است از فرهنگ، آداب و رسوم مردمان آن روز ایران نیز حکایت‌ها، کدها و سرنخ‌های با ارزشی دارد که برای پژوهشگران تاریخ، فرهنگ و جویندگان چگونگی زندگی مردمان آن زمانه بسیار مفید و قابل اعتماد و استناد می باشد.

وی افزود: اگر چه این کتاب یک کتاب استفتائات است ولی تحقیق، دقت و ژرف نگری صاحب اثر و استدلال‌های متقن ایشان در بسیاری از جواب‌ها به گونه ای است که از حدود و ثغور یک پاسخ عادی و عمومی خارج است.

بیگی با اشاره به اینکه اوج عظمت علمی و فقهی و تسلط و احاطه فقیه پرآوازه شیعی میرزای قمی بر متون و آرای فقیهان نیز به خوبی مشهود است، ابراز کرد: تفقه در آرای فقیهان سلف و نقد و بررسی آنها با متد و شیوه‌های مرسوم از هر جهت در تألیف این اثر ارزشمند دیده می‌شود.

مدیر مؤسسه فقه‌الثقلین اظهار کرد: عرضه و انتشار این اثر بزرگداشتی به جایگاه علمی شامخ فقیه سترگ آیت‌الله میرزا ابوالقاسم قمی است.

وی گفت: صبوری و سعه صدر مؤلف این کتاب در پاسخگویی به سؤال‌های گوناگون با رتبه‌های علمی و نگارشی متفاوت از دیگر ویژگی‌های این کتاب است؛ این خصیصه دلیل روشنی بر جامعیت و جایگاه معرفتی اثر اوست، چرا که در بسیاری از مواقع جواب سؤال‌ها را با حوصله و خضوع فراوان، با تحقیق و شیوه استدلالی همراه کرده است.

انتهای پیام
captcha