آغاز واکسیناسیون سالمندان، معلولان و کارکنان غسالخانه‌ها
کد خبر: 3956094
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
نمکی خبر داد؛

آغاز واکسیناسیون سالمندان، معلولان و کارکنان غسالخانه‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز مرحله دوم واکسیناسیون از آغاز تزریق واکسن به گروه‌های پرخطر شامل سالمندان، معلولان و کارکنان غسالخانه‌‌ها خبر داد.

واکسیناسیون سالمندان، معلولان و کارکنان غسالخانه‌ها از امروزبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز ششم اسفندماه، در یک گفت‌وگوی زنده با اشاره به فرارسیدن ولادت حضرت علی(ع) و روز مرد، اظهار کرد: روز مرد و پدر را به همه مردان این سرزمین تبریک می‌گویم، اما داغدار مردان و همکارانی هستم که در دوران کرونا از بین ما رفتند. داغ همکاران ارجمندم که چه به عنوان بانوی خانواده داغدار همسر و چه به عنوان فرزند، داغدار پدرشان شدند برایم سخت است و امیدوارم پدر و همسر این خانواده‌ها همنشین امیرالمؤمنین علی(ع) و شهدای کربلا باشند.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته در اوج بی‌قراری و دل پریشانی تلاش کردم تا با چهره‌ای آرام در جلوی دوربین‌ها حاضر شوم و ضمن مشوش نکردن خاطر مردم، به جامعه آرامش القا کنم. تلاش کردم تا همکارانم احساس نکنند فرمانده آن‌ها دچار دل آزردگی و روان پریشانی است، اما گاهی ترمز از دست می‌رود و باعث می‌شود حرف‌هایی در اوج عصبانیت بیان کنیم، اما این برخورد نیز بخاطر نگرانی‌هایی است که بابت ناراحتی و بیماری مردم داریم.

وی با بیان اینکه روز‌های بسیار سختی طی یک سال اخیر بر ما گذشت که دیگر نمی‌شود سکوت کرد، گفت: تحریم‌ها، مشکلات کمبود ریال و ارز و برخی نامهربانی‌هایی که با مهار امواج قبلی ما را به دام موج‌های جدید انداخت، از جمله این سختی‌هاست.

وی ادامه داد: علی‌رغم دستور رئیس‌جمهور برخی اقدامات با تأخیر انجام شد. از مردم تمنا کردم پروتکل‌ها را رعایت کنند. اسفند بسیار سختی را پیش بینی کردم. دیروز یکی از همکاران من گفت هرچه پیش‌بینی کردی همان شد. اما همچنان امیدوارم پیش بینی ما درست از آب در نیاید، اما همواره نگران اسفند پر ماجرا بودم. بعضی از عزیزان در برخی نقاط بی‌توجهی کرده و پروتکل‌ها را رعایت نکردند. بار‌ها عرض کردیم بین رعایت پروتکل‌ها و خیز جدید بیماری و مرگ میر ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: از یک ماه پیش به همکارانمان آشکارا و محرمانه گفتم اگر رعایت نکنیم با طوفانی از کووید۱۹ و کرونای جهش یافته مواجه می‌شویم و این اتفاق رخ داد. گفتم ویروس‌ها پاسپورت و ویزا نمی‌خواهند. همان طور که ویروس ووهان به قطب رسید، ویروس جدید هم به همه جا رسید و در سراسر کشور و اکثر استان‌ها خود را نشان داد.

وی یادآور شد: اولین موارد ویروس جهش یافته در استان البرز مشاهده شد، اما با کمک مسئولان استانی در آنجا ویروس جهش یافته زمین‌گیر شد و وضعیت حاد نشد اما در خوزستان خیز سنگین بیماری را داریم که منشأ آن بیشتر ویروس جهش‌یافته است.

نمکی‌ با بیان اینکه میزان موارد سرپایی بیماری از دو هفته اخیر رو به افزایش نهاده است، گفت: این ویروس در ۷۲ ساعت موجب افزایش موارد بستری می‌شود و شکل‌های خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی دارد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: این وضعیت برای ما دردناک است؛ از رسانه‌ها که برای مدیریت افکار عمومی در کنار ما بودند، تشکر می‌کنم، اما در یک مصاحبه دیدیم که از کسی می‌پرسند چرا ماسک نمی‌زنی می‌گوید دلم نمی‌خواهد، نفسم می‌گیرد. این بی‌ادب‌ها را باید همان جا بازداشت کنند تا عامل تنبه سایر کسانی باشند که این گونه سلامت مردم را به سخره می‌گیرند.

نمکی گفت: اگر ماسک نزنید، عزا و عروسی را با تجمع برگزار کنید، دورهمی‌ها را ادامه دهید، اجلاس‌های بزرگ برگزار کنید، در سالن‌های دربسته جشنواره برگزار کنید و دورهم جمع شوید و مراکز خرید را در نزدیکی عید پر کنید، ما هم حریف این بیماری نمی‌شویم. به ما کمک کنید تا به مرحله طغیان بیماری نرسیم.

وی با اشاره به عصبانیت خود در روز‌های گذشته گفت: رنجش من برای این است که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزان در کربلا و نجف ممکن است باعث خیز جدید بیماری در استان‌های مرزی شود. هر شب و هر روز، یکی از آرام‌بخش‌های من، بوییدن تربت امام حسین(ع) است، اما این سفر‌ها را در این ایام بسیار مضر می‌دانم.

وی گفت: هر کس در خوزستان فوت کرد مراسم ترحیم وسیع گذاشتند، در شادگان رعایت پروتکل‌ها به صفر رسید. دستفروش‌ها و مراکز خرید بیداد می‌کردند. روشن بود که خوزستان پر ماجرا خواهیم داشت. خواهش کرده بودیم مرز‌ها را ببندند، رئیس جمهور هم دستور دادند، هنوز تا دیروز یکی از مرز‌ها باز بود و گفتند قرار است آخرین ساعات چهارشنبه ببندند. وقتی مثلاً وزیر بهداشت می‌‎گوید آب تهران آلوده است اگر مسئولان بگویند ۴۸ ساعت بعد آب را قطع می‌کنیم این برای وزیر بهداشت دردناک است. حالا باید طوفان کرونا را در خوزستان و کشور انتظار بکشیم. اپیدمی به همین شکل جا به جا می‌شود.

نمکی افزود: اگر من به عنوان وزیر خبر نداشته باشم در این سرزمین چه کسی از کجا وارد یا خارج می‌شود، چگونه می‌توانم مدیریت کنم. امکانات مرز‌ها برای نگهداری بیماران در قرنطینه کافی نیست. وضعیت آبادان نگران کننده است، همکاران من به دنبال بسیج تخت‌ها هستند تا کسی پشت در بیمارستان نماند.

وزیر بهداشت گفت: البته با وجود اینکه ویروس جهش یافته در همه استان‌ها، مشاهده شده هنوز خیز بلند قابل توجهی ایجاد نکرده، چون همکاران من شبانه‌روز در تلاش هستند تا خیز جدید را مهار کنند. ما مثل قبل در کنار مردم هستیم، اما عده‌ای به ما و همکاران ما جفا کردند. عده‌ای پروتکل‌ها را رعایت نکردند و همین عده کم آتش جدید را برافروختند.

وزیر بهداشت گفت: مرحله دوم واکسیناسیون را از امروز آغاز کردیم. این کار در گروه‌های آسیب‌پذیر انجام می‌شود. اولین گروه براساس سند واکسیناسیون گروه درمان در بخش‌های آی‌سی‌یو بودند. واکسیناسیون کارکنان سایر بخش‌های پر خطر، اورژانس‌ها، جانبازان شیمیایی و افراد مقیم در آسایشگاه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های معلولان را از امروز آغاز می‌کنیم. تیم بهداشت و همکاران آزمایشگاه‌ها که در خط مقدم هستند و افرادی که در غسالخانه‌ها برای تطهیر بیماران کرونا فعالیت می‌کنند از امروز مشمول واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
 
نمکی افزود: واکسن‌های جدید هم به مرور می‌رسد. اوایل هفته آینده واکسن چینی می‌رسد و این زنجیره ادامه دارد تا به واکسن‌های تولید داخل برسیم. واکسن تولید داخل برکت فاز اول را به خوبی طی کرد. شاید اگر کمیته علمی اجازه بدهد فاز دوم و سوم مطالعه بالینی آن را ادغام کنیم تا بتوانیم اردیبهشت این واکسن را در اختیار داشته باشیم.
 
وی گفت: واکسن پاستور با همکاری کوبا نیز به خوبی پیش می‌رود. ۱۰۰ هزار دوز از این واکسن بعد از سه مرحله آزمایش بالینی در کشور برای گروه‌های هدف تزریق می‌شود. واکسن رازی هم واکسن بسیار خوبی است که به شکل علمی فاز اول انسانی آن آغاز شده است. قرارداد تولید داخل واکسن اسپوتنیک‌وی هم بسته شد. برای تولید و صادارت آن در منطقه مطرح و جزو کشور‌هایی هستیم که به مجموعه تکنولوژی تولید واکسن روسیه متصل شد. واکسن‌هایی از چین و دیگر کشورها نیز وارد می‌کنیم تا گروه‌های آسیب‌پذیر را تا آخر اسفند و بقیه را در سال آینده واکسینه کنیم.
انتهای پیام
captcha