یک گام دیگر تا تحقق عدالت آموزشی در فضای قرآنی کشور
کد خبر: 3955914
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶

یک گام دیگر تا تحقق عدالت آموزشی در فضای قرآنی کشور

رییس سازمان دارالقرآن کریم در مراسم رونمایی از سامانه مجازی قرآن و عترت گفت:‌ از طریق این سامانه، یک عدالت آموزشی در کل کشور در فضای قرآنی ایجاد می‌شود که به غیر از ظرفیت صدا و سیما، این ظرفیت را هم اضافه کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از چند اثر پژوهشی و اختتامیه طرح تفسیر در سی‌ودومین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل سازمان دارالقرآن الکریم امروز سه‌شنبه، پنجم اسفندماه، طی جلسه‌ای با حضور حجج اسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و مهدی اخوان صباغ، رییس سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، رییس سازمان دارالقرآن کریم، در ابتدای این نشست ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت حضرت امام جواد(ع) و امام علی(ع) گفت: سه ماه پیش که به محضر حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی رسیدیم، برنامه تفسیر قرآن را آغاز کردیم که در این برنامه نزدیک به ۷ هزار نفر در فضای قرآنیان سازمان تبلیغات اسلامی، کارکنان، امامان محله، ائمه جماعت، شبکه هیئات مذهبی و ظرفیت‌هایی که خود سازمان تبلیغات اسلامی دارد، در این برنامه شرکت کردند. در این طرح، ۵ سوره لقمان، فتح، حجرات، نور و محمد(ص) با استفاده از ظرفیت کتاب‌های حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی، مطالعاتش انجام شد و برگزاری مسابقات آن با هماهنگی نهاد اداری و مالی سازمان و معاونت آموزش سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شد. در این طرح ۷۲ ساعت ضمن خدمت برای کارکنان نیز محاسبه شد. بعد از برگزاری آزمون حدود ۲۰۰ نفر به عنوان برگزیدگان مشخص شدند.
 
وی با بیان اینکه بحث توسعه فرهنگ تفسیر در کشور را در این جلسه خواهیم داشت، افزود: خودمان را متولی فعالیت‌های قرآنی، توسعه فهم قرآن و زندگی با قرآن می‌دانیم. همچنین یک سامانه مجازی را رونمایی خواهیم کرد که این سامانه، آموزش مجازی قرآن و عترت نام‌گذاری شده است و یک سامانه کلی برای تمام مخاطبان کشور است. این سامانه ۱۰ سامانه زیر مجموعه دارد که اتفاق مبارکی است. ۵۰% این سامانه مباحث معرفتی و تربیتی قرآن کریم و ۵۰ درصد آن مباحث مهارتی از جمله آموزش صوت و لحن قرآن کریم است.

رییس سازمان دارالقرآن کریم  با بیان اینکه از طریق این سامانه یک عدالت آموزشی در کل کشور در فضای قرآنی ایجاد می‌شود که به غیر از ظرفیت صدا و سیما این ظرفیت را هم اضافه کرده‌ایم، گفت: همچنین ۲۷ جلد کتاب در این مراسم رونمایی خواهد شد که عمده آن‌ها مباحث معرفت قرآنی است و در فضای تفسیر قرآن کریم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این نشست ضمن تبریک ایام گفت: قرآن کریم با معارفش در عقل‌ها و با هنرش در قلب‌ها نفوذ می‌کند. با معارف خود عقل‌ها را و باهنرش قلب‌ها را به تحت تسخیر خودش در می‌آورد. لذا هنر امروز ما در جهان معاصر این است که بتوانیم معارف قرآن در اختیار نسلی که به شدت نیازمند معارف هنرمندانه است، قرار دهیم.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی افزود: یکی از کار‌های خوبی که در رویکرد جدید سازمان دارالقرآن قرار دارد، تقویت بخش معارفی قرآن کریم است، ضمن اینکه توجه به بعد هنری قرآن ترک نشد و امروز دوره‌های آموزش مهارت‌های قرآنی کم و بیش وجود دارد، اما بخش معارفی و بخش‌های اصیل محتوایی قرآن به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته است. کتابی هم که امروز قرار است رونمایی شود و همچنین سامانه که امروز فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد، حکایت از این دارد که ۹۰ درصد رویکرد سازمان دارالقرآن کریم به بعد محتوایی، تفسیری و معارفی با یک جهت‌گیری ساده است. لذا تلاش شده کار‌ها از فیلتر‌های متنوع خارج شود و به سطح قابل قبولی از اطمینان محتوایی دست پیدا کند و بعد ارائه شود.

وی ادامه داد: غیر از رویکرد خوبی که ناظر بر نیازسنجی سازمان دارالقرآن کریم به فعالیت‌های روز جامعه است، کاملاً نیاز‌ها رصد شده است. با این رویکرد جدید می‌توانیم بخش زیادی از رسالت خودمان را در حوزه قرآن ایفا کنیم. غیر از اینکه نیاز‌هایی که در فضای مجازی احساس می‌شود، شیوع کرونا دستاورد‌های زیادی را برای ما به همراه آورد. یکی از غفلت‌های ما چیزی بود که مقام معظم رهبری ده سال پیش به آن تأکید فرمودند و آن این بود که اینترنت را از محتوا و فضای اسلامی و ایرانی باید اشغال کرد و باید آن‌قدر محتوا تولید و ترافیک ایجاد کرد تا جوان به هر طرف که بپیچد با محتوای ما مواجه می‌شود، اما شما می‌بینید امروز به صورت بسیار نادر محتوا در فضای مجازی داریم.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: امروز اتاق فکری که در آلبانی از سوی منافقین و جمعیتی بالغ بر هزار نفر راه‌اندازی کرده است، به زبان فارسی برای جوانان ما محتوا تولید و در فضای مجازی بارگزاری می‌کنند؛ بسیاری از محتوای سخیف و خارج از محدوده و ضعیف است که تولید این‌هاست، اما این محتوا به اسم ما و عناوین ما منتشر می‌شود، اما کاملاً برنامه‌ریزی دشمن است؛ بنابراین توسعه معارف زلال قرآنی در قالب بسته‌بندی‌های جذاب و تکثیر انبوه مسئله‌ای است که باید به آن توجه کرد.

وی اظهار کرد: در این حوزه، علاوه بر اینکه کار باید کیفی و قوی انجام شود، کمیت هم یک هدف است؛ لذا احساس می‌کنم که در دوره جدید در سازمان دارالقرآن کریم بخش‌های محتوایی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است و نگاه خوب مدیریت این مجموعه و همکارانشان بی‌تأثیر در این حرکت بزرگ و ملی نبوده است.
انتهای پیام
captcha